דגים | בלעדי

שסטוביץ מייקרת את מוצרי הטונה בכ-10%

מותג הפרימיום "ריו מארה" צפוי להתייקר בכ-10% כך שהמחיר הנמוך ביותר לצרכן יעמוד על כ-17 שקל ליחידה • לטענת החברה, העלייה נובעת מהעלייה העולמית במחירי הטונה, מה שעשוי להשפיע גם על השחקניות האחרות שמייבאות טונה לישראל • לאחרונה עלה גם המחיר של מוצרי הנייר והבשר הקפוא

טונה / צילום: שאטרסטוק
טונה / צילום: שאטרסטוק

לא רק מוצרי הטואלטיקה מתייקרים: גל התייקרויות של מוצרי הצריכה נמשך, כשברקע עלייה במחירי סחורות בעולם, והפעם התייקרויות גם בתחום המזון. ל"גלובס" נודע כי שסטוביץ, אחת מספקיות המזון והטואלטיקה הגדולות בישראל, מייקרת את מוצרי הטונה שלה של המותג "ריו מארה".

קמעונאים מדווחים כי קיבלו הודעה מהחברה על התייקרות במחיר לקמעונאי של כ-15%, אולם נראה כי לאחר שחלק מהרשתות לא אישרו את עליית המחיר, העלייה התמתנה לשיעור שנע בין 6% ל-10%. 

המחיר הנמוך ביותר לצרכן יעמוד לאחר ההתייקרות על כמעט 17 שקל ליחידה. לטענת שסטוביץ, העלייה נובעת מהעלייה העולמית במחירי הטונה - מה שעשוי להשפיע גם על השחקניות האחרות שמייבאות טונה לישראל.

"ריו מארה" נחשב לאחד ממותגי הטונה היקרים והפרימיומיים שקיימים היום בשוק הישראלי, אך הוא אינו היחיד שנדרש להתמודד עם התייקרות חומרי הגלם. נזכיר כי באוקטובר האחרון התרחשה עליית מחירים של היצרניות המקומיות - סטארקיסט ופילטונה - בשיעור של 4%-10%. מחיר חומר הגלם של הטונה נמצא בעלייה מתמשכת בשנה האחרונה, ומאז פברואר התייקר מחיר דג הטונה הנפוץ בעולם ב-25%. 

כיום 3 חברות מרכזיות עוסקות בעיבוד של טונה מיובאת ובאריזתה: סטארקיסט, ויליגר ופילטונה, המספקות כ-90% מהצריכה בישראל. חלקה של סטארקיסט, שמיובאת על-ידי דיפלומט, הוא 46%, ויליגר - 23%, ופילטונה - 21%. 

מחירי הטונה בעולם
 מחירי הטונה בעולם

הורדת מכסי מגן לא הביאה לירידת מחירים

כפי שדווחנו בעבר, לגורמים המקצועיים במשרד הכלכלה יש הצעות כיצד להביא להוזלת מחירים בשוק הטונה באמצעות מהלך דומה במכסות מיובאות פטורות ממכס בשוק הגבינות הקשות, שבין היתר הביא להוזלה של כ-20% במחיר לצרכן. ואולם, צעד כזה מעורר חשש רב בקרב תעשיית הטונה המקומית. עם זאת, נציין כי מאז 2014 התבצעה הורדת מכסי מגן מדורגת שנמשכה שנתיים והסתיימה ב-2016, אך היא לא הביאה לירידת מחירים משמעותית.

בשבועות האחרונים הודיעו ספקיות מוצרי הנייר קימברלי-קלארק, סנו ושניב לרשתות השיווק על התייקרות מחירי הנייר בכל מוצריהן בשיעור של עד 10%. לפי הערכות קמעונאים, מדובר בהתייקרות לצרכן בשיעור של 9%-12%. התייקרות זו מתרחשת על רקע התייקרות של חומר הגלם העיקרי ממנו מיוצר הנייר בשיעור של 40%-50%.

משסטוביץ, יבואנית טונה "ריו מארה", נמסר בתגובה: "המחיר של כ-5 מוצרים מהטונה האיכותית של ריו מארה יתעדכן לקמעונאים ב-6%-10%, ובכל שאר סדרות המוצרים המחיר יישאר כשהיה. חשוב להבהיר כי עליית המחירים נובעת מהעלייה העולמית במחירי הטונה, ובכל מקרה המחיר הסופי לצרכן נקבע על-ידי הקמעונאי".

קובי כהן, בעלי פילטונה, אמר היום (א') ל"גלובס": "אנחנו נספוג את עליות המחירים עד סוף הרבעון השלישי, כיוון שאנחנו רוצים להימנע מעליות מחיר לצרכן. בסוף הרבעון השלישי נעשה הערכת מצב מחודשת".