עלייה של 40% במספר החברות הישראליות בתערוכת יורוסאטורי

תערוכת מערכות הלחימה היבשתיות נפתחה בפריז ותעשיות הלחימה הישראליות יציגו בה את החידושים האחרונים • בין המיצגים: רכבי צבאי קל, מיכלי איחסון עמיד לירי, רחפנים ומערכות רובוטיות

סטדיקופטר בלאק איגל / צילום: hjm
סטדיקופטר בלאק איגל / צילום: hjm

מספר שיא של חברות ישראליות משתתפות בתערוכת מערכות הלחימה היבשתיות, יורוסאטורי, שנפתחה היום (ב') בפריז: 52 חברות ביטחוניות יציגו בביתן הישראלי פיתוחים ויישומים צבאיים שעונים על אתגרים המעסיקים צבאות בשדות הקרב העדכניים וגופים ביטחוניים במסגרת אירועי טרור, משימות הגנה על גבולות או על מתקנים רגישים. יורוסאטורי נחשבת לאחת התערוכות הביטחוניות היוקרתיות והנחשבות בעולם.

אירופה היא יעד הייצוא הביטחוני השני בגודלו בעולם של החברות הישראליות, אחרי אסיה והפסיפיק. אשתקד היווה הייצוא אליה 21% מכלל הייצוא הביטחוני הישראלי. כלל הייצוא הביטחוני הישראלי הסתכם ב-2017 בכ-9.2 מיליארד דולר, שיא של כל הזמנים.

סגן ראש האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון פול פרידברג אמר בשיחה ל"גלובס" כי "ישראל היא בין המדינות הבולטות בתערוכה, בשל המספר הגדול של החברות המציגות ומגוון המוצרים שמוצגים בביתן הישראלי". לדבריו, "מאז תערוכת יורוסאטורי הקודמת שהתקיימה ב-2016 חלה עליה של 40% במספר החברות הישראליות שמשתתפות בה. זאת, בעקבות זיהוי הפוטנציאל שטמון בשוק האירופאי בתחום עסקאות הנשק, בין השאר בשל התוכנית להגדיל בכ-2% את תקציב הביטחון של מדינות החברות בנאט"ו".

ההזדמנויות הרבות שמסתמנות בשוק האירופאי מעלות את צפי להתחזקות התחרות בין חברות, ובמשרד הביטחון מנסים להתגבר על המגמה המתהווה תוך הידוק שיתופי הפעולה התעשייתיים עם מדינות אחרות. ראש האגף ליצוא ביטחוני, מישל בן ברוך אמר כי "משרד הביטחון מגביר את מאמציו להגדלת מספר העסקאות בין ממשלות ובין חברות למדינות, זאת גם תוך העברת ידע ויצור למדינות אחרות בעולם".

מיכל דלק עמיד בפני ירי

רוב החברות הישראליות שמציגות בפריז הן חברות קטנות ובינוניות ובהן "כארמור", שחושפת רכב צבאי קל משקל וברמת מיגון גבוהה שמאפשר תנועה זריזה של כוחות או אספקת ציוד לכוחות שפועלים באזור קרב. חברת "סטדיקופטר" מציגה מסוק בלתי מאויש וקטן ממדים שמסוגל לטוס כ-3 שעות ולאסוף מודיעין טקטי באמצעות מצלמות אלקטרו-אופטיות.

"מגם בטיחות" מציגה בתערוכה מיכל גמיש וייחודי שמשמש לאחסון ולהובלת נוזלים כמו דלקים או מים. המכל מותקן חיצונית על כלי רכב צבאיים ועמיד בפני ירי וזאת בזכות גמישותו הרבה. "ג'נרל רובוטיקס" מציגה את ה"פיטבול"- עמדת נשק קלת משקל שמיועדת להתקנה על כלי רכב צבאיים ומאפשרת לאתר וליירט רחפנים תוך כדי נסיעה.

"סופרגום" מאזור התעשייה ברקן, שעוסקת בפיתוח וביצור מסכות מגן להתקפות אב"כ מציגה מגוון פיתוחים בתחום, שכוללים בין השאר ערכה מיוחדת המאפשרת לדגום במהירות את האוויר בכל אתר שמעורר עניין, זאת כדי לקבוע אם נעשה באזור שימוש בנשק בלתי-קונבנציונלי.

מערכת רובוטית להגנת גבולות

החברות הביטחוניות הישראליות הגדולות רפאל, אלביט מערכות, תע"ש והתעשייה האווירית מציגות אף הן במסגרת התערוכה את מיטב הפיתוחים והקונספטים הביטחוניים שלהן. רפאל מציגה את המערכת "להבה חדה" שמאפשרת הפיכת רקטות פשוטות ולא מונחות, לכאלה שמסוגלות לפגוע ברמת דיוק של שלושה מטר מהמטרה ואת מערכת "הדק חכם" לניהול תקיפת מטרות בשדה הקרב היבשתי בהתבסס על חיבור של חיישנים ואמצעי תקיפה. 

בנוסף, חושפת רפאל גם את הרחפן הזעיר "פיירפליי" ששוקל כ-3 קילו בלבד אך מסוגל לטוס במהירות ובתנאי מזג אוויר קשים כמו גשם ורוח. מדובר בסוג של נשק משוטט המסוגל לשהות דקות ארוכות באוויר, עד שיתפוצץ על המטרה שנקבעה לו.

אלביט מערכות מציגה בתערוכה קונספט שפיתחה לאיסוף מודיעין ממספר רב של חיישנים מסוגים שונים, תוך היתוך ואנליזה של המידע והתאמת מערכת אש למטרה, בהתאם לאופייה, מיקומה וזמינותה. אלביט חושפת גם שתי מערכות מודיעין מתקדמות לזיהוי קולות חריגים, כמו ירי, תוך אפיונם ואיתור מיקומם המדויק. לצדה מוצגת מערכת חישה שמיועדת לזיהוי ואיתור של מיקום וחסימה של תקשורת סלולרית מכל סוג שהוא, כמענה להתמודדות עם אירועי טרור ופשע.

התעשייה האווירית מציגה מערכות לאיסוף והרכשה של מטרות בלוחמה יבשתית, לצד מערכות סייבר, רובוטיקה ועוד. הפיתוחים שהחברה מציגה כוללים מערכת רובוטית להגנה על גבולות: מערכת המשלבת יכולות מן האוויר ומן הקרקע וזאת תוך התבססות על כלי רכב רובוטיים, מל"טים ואמצעים אלקטרו-אופטיים שמופעלים בתאי שטח גדולים. לפי הקונספט של התעשייה האווירית, מערכת כזאת מייתרת את הצורך בהחזקת כוחות צבאיים מאוישים באזורי גבול רבים, וזאת בזכות יכולות של שליטה מרחוק. יכולות אלה כוללות גם אפשרויות לפתוח באש מדויקת לעבר מטרות שונות.

תע"ש מערכות, שעומדת לפני מכירה לאלביט מערכות מציגה מגוון של רקטות מדויקות שפתחה בשנים האחרונות, ומיועדות לטווחים שונים. זאת, כשברקע החלטה שהתקבלה באחרונה במערכת הביטחון על הקמת מערך רקטות משמעותי שיעמוד לרשות צה"ל, במטרה לזמן לו יכולות לאש מדויקת וזמינה בטווחי זמן קצרים מאוד. 

תע"א חושפת מערכת הגנה חדשה שמבוססת על טילי ברק

התעשייה האווירית חושפת בתערוכת הנשק יורוסטורי תפיסת הפעלה חדשנית למערכת הטילים ברק-MX , שמיועדת לספק הגנה אווירית על מטרות יבשתיות וימיות מפני מגוון רחב של איומים.  

מערכת ההגנה מבוססת על שלושה טילי יירוט שונים ממשפחת טילי ההגנה ברק, לטווחים קצרים (עד 35 קילומטר), לטווחים בינוניים (עד 70 קילומטר) ולטווחים ארוכים (עד 150 קילומטר). זאת בזכות יכולותיה לתמוך במערכות מכ"ם ובמשגרים של סוגי טילים שונים ממשפחת טילי הברק ובאופן שמבטיח כיסוי של תאי שטח רחבים מפני תקיפה של מטוסי קרב, מסוקים, מטוסים ללא טייס, טילי אוויר-קרקע וטילי קרקע-קרקע.

פעילות המערכת מתאפיינת בגמישות מבצעית ותפעולית שמאפשרת את בחירת סוג המכ"ם וסוג המיירט בהתאם לסוג האיום. המערכת מבוססת על טילי ההגנה ברק 8, שעסקת הצטיידות בהם עם רשויות הביטחון בהודו נחשבת לעסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה: העסקה נחתמה בשנה שעברה בהיקף של כ-2.4 מיליארד דולר.

במסגרת המערכת שנחשפה היום, הטווח של טילי הברק 8 יוכפל באמצעות מאיץ רקטי ייעודי באורך של מטר, ובאופן שיאפשר לטילים ליירט איומים ממרחק של כ-150 קילומטר. יתרון נוסף של המערכת הוא היכולת לשגר טילים המיועדים לטווחים שונים באמצעות אותם משגרים ובהתבסס על אותן מערכות של שליטה ובקרה ומכ"ם.

"החדשנות הטכנולוגית והמודולאריות של המערכת מספקות מענה לקשת רחבה של אתגרים מבצעיים תוך ניהול המשאבים והאפקטיביות בשדה הקרב", אמר היום ל"גלובס" סמנכ"ל התע"א ומנהל חטיבת הטילים והחלל שלה, בועז לוי: "המערכת החדשה מפחיתה את עלויות ההצטיידות והיא קוסמת ללקוחות פוטנציאליים רבים ואני מעריך שבטווח הזמן הנראה לעין נשמע על עסקאות הקשורות אליה, ויתכן שגם על עסקאות משמעותיות".