ללא בעלים וחשד לשוחד: מי יקים את קריית התקשוב של צה"ל

שיכון ובינוי ואפריקה ישראל נבחרו להקים ולהפעיל את קריית התקשוב החדשה בבאר-שבע, אך שתי החברות נמצאות כעת על המדף, ולא ממש ברור מי יהיה הבעלים שלהן מחר בבוקר • פרשנות

הדמיה של קרית התקשוב המתוכננת / הדמיה: משרד הביטחון
הדמיה של קרית התקשוב המתוכננת / הדמיה: משרד הביטחון

1. משרד הביטחון בישר אתמול כי שיכון ובינוי ואפריקה ישראל נבחרו להקים ולהפעיל את קריית התקשוב החדשה שמקים צה"ל בבאר-שבע, פרויקט שיהיה חוד החנית של הצבא המתכונן למלחמות הדיגיטליות של המחר, ושהיקפו הכספי מוערך בכ-7 מיליארד שקל.

שיכון ובינוי ואפריקה ישראל יתכננו, יבנו ויפעילו את הבסיס - אליו יועתקו כל יחידות הלוגיסטיקה של אגף התקשוב של צה"ל, היחידות להגנת סייבר, היחידה הטכנולוגית של חיל האוויר, אופק ומטה פיקוד דרום - במשך 25 שנה. במשרד הביטחון ציינו כי קרית התקשוב, שתקום על שטח של 180 דונם ו-150 אלף מ"ר בנוי, תבנה כ"בסיס חכם" ותתאפיין ב"חדשנות תכנונית", עם "סינרגיה מבצעית-טכנולוגית חסרת תקדים", מה שהופך את הבסיס החדש לרגיש וחשוב שבעתיים.

שתי הזוכות, שיכון ובינוי ואפריקה ישראל, הן כמובן חברות ותיקות ומפוארות בענף הנדל"ן הישראלי. אבל שתיהן נמצאות כרגע על המדף, ולא ממש ברור מי יהיה הבעלים שלהן מחר בבוקר. מי למשל ימסור בעוד מספר שנים את המפתחות לחנוכת הקריה הסודית לרמטכ"ל ולשר הביטחון, ומי ישאר לתפעל את הבסיס ולהכיר את באי-שעריו במשך 25 שנה. האם זו תהיה חברה זרה? האם זו תהיה קרן פרטית, שרוצה להשביח ולהעביר הלאה?

אפריקה ישראל כבר נפרדה מלב לבייב והיא מתנהלת כיום על ידי נאמן, בזמן שהרוכש המיועד, איש העסקים מוטי בן משה, עדיין מתווכח עם מס הכנסה בנוגע לחובותיה ועוד לא ברור אם הוא יישאר עד לישורת האחרונה וגם לכמה זמן הוא בכלל בא.

גם שיכון ובינוי נמצאת על המדף, ודי ברור שבעלת השליטה שרי אריסון תיפרד בטווח הקרוב מהקבוצה. רק בסוף השבוע האחרון החליטה הוועדה לצמצום ריכוזיות כי שיכון ובינוי לא תוכל להשתתף במכרזי הקמת קווי הרכבת הקלה בירושלים, תוך שהיא מציינת כי "הכוח הפיננסי האדיר של הקבוצה, לצד פעילותה הריאלית הענפה וזכויותיה בתשתיות חיוניות משמעותיות, יוצרים את אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק", הודעה שאותתה כי גם אם אריסון לא תמכור מרצונה הטוב את החברה, יהיה מי שידאג כנראה להכריח אותה.

2. וכאילו זה לא מספיק, רק בינואר האחרון נעצר רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, בחשד שהחברה - זרוע הביצוע של אפריקה ישראל - נתנה שוחד של מאות אלפי שקלים לחבר הכנסת דוד ביטן לקידום אינטרסים שונים בראשון לציון. בפברואר נעצרו בכירים בקבוצת שיכון ובינוי, כולל מנכ"ל החברה לשעבר עופר קוטלר, בחשד שחברה-נכדה, סולל בונה ארצות חוץ, שיחדה פקידי ממשל באפריקה כדי להוציא לפועל מיזמי ענק.

אנחנו כמובן מאחלים לחברות ולנחקרים שימצאו ללא רבב, אבל זה בוודאי היה יותר מתמוה שוועדת המכרזים של משרד הביטחון הוציאה דווקא אתמול את ההודעה הנרגשת על בחירת שתי החברות שחשודות כרגע בפלילים, בזמן שחמאה מרוחה על ראשה שלה - לאחר שאתמול בבוקר עצרה המשטרה את יובל שרעבי, בכיר במשרד הביטחון, בחשד לקבלת שוחד מקבלנים לצורך ביצוע עבודות עבור משרד הביטחון.

3. בשורה התחתונה, מיקור חוץ ושיתופי פעולה בין הממשלה לשוק הפרטי (מכרזי PFI) עובדים לא רע והם בהחלט דרך ראויה להוציא לפועל פרויקטים גדולים, שמעבירים את נטל המימון, הבנייה והתפעול על היזם הפרטי. כך הקימו פה את כביש 6, את מתקני ההתפלה, מעונות סטודנטים ועוד. כך גם הקימו מנרב ואלקטרה (שהפסידו אתמול במכרז על קרית התקשוב) את קרית ההדרכה, עיר הבה"דים, בנגב.

אבל כשמדובר בהקמת קרית תקשוב ענקית - להבדיל מקרית הדרכה, שהיא בעיקר בית ספר ענק למקצועות צה"ליים - כזו שאמורה לנקז את כל מה שהכי סודי והכי מתקדם בצה"ל, מותר לתהות האם חשבו שם עד הסוף על כל השאלות והבלת"מים שעוד עלולים לצוף בדרך הארוכה.