המדינה שוב דוחה תשובה לבג"ץ בנוגע למחירי החלב

תשובת המדינה בעתירת טרה לבג"ץ נדחתה ליום ראשון הקרוב • מדובר בדחייה שנייה במענה לעתירה

תשובת המדינה בעתירת טרה לבג"ץ נדחתה ליום ראשון הקרוב - כך נודע ל"גלובס". מדובר בדחייה שנייה במענה לעתירה ובקשה למתן צו ביניים שהגישה המחלבה השלישית בגודלה בישראל הנשלטת על-ידי החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל) בסוגיית מחירי מוצרי החלב. מענה לבקשה לצו הביניים היה צפוי להתקבל היום (ג'). במקביל, בימים אלה מנסים משרדי החקלאות והאוצר להביא לחתימת הסכם כלל ענפי שיסדיר את עתיד משק החלב בישראל.

טרה ביקשה בעתירתה לבג"ץ כי בית המשפט יורה למנכ"ל משרד החקלאות לעכב החלטה על העלאה נוספת של מחיר המטרה של החלב הגולמי, כל עוד שר האוצר נמנע מלחתום על מחירי מוצרי החלב המפוקחים, וכי "הממשלה תפעל בלוחות זמנים מתואמים".

"לא ייתכן", טענה טרה, "שהממשלה תמשיך להעלות את מחיר המטרה, בעוד היא משתהה בהחלטתה בנושא מחירי מוצרי החלב המפוקחים. משק החלב מחייב התייחסות כוללת וקוהרנטית".

טרה מפרטת כי הקימה מחלבה גדולה בנתיבות לפני מספר שנים והחליטה "להקדיש כוח ייצור משמעותי למוצרי החלב המפוקחים, הבסיסיים", וכי "טרה הסתמכה על כך שהרגולציה תפעל בהגינות, ושמחירי המוצרים המפוקחים יביאו לידי ביטוי עליות במחיר שהממשלה מחייבת את טרה לשלם ליצרני (רפתנים) החלב".

לדבריה, "העלאות מחיר המטרה, תוך התעלמות מכך בפיקוח על מחירי מוצרי החלב, כבר גרמו לטרה הפסדים חסרי הצדקה בסך עשרות מיליוני שקלים. אם תימשך מדיניות כזו, של העלאת מחיר המטרה ללא הסתכלות כוללת על משק החלב, תיאלץ טרה לצמצם את ייצור המוצרים המפוקחים שגורמים הפסדים הולכים ומעמיקים".

גם ענקית המזון שמחזיקה במחלבה הגדולה בישראל - תנובה - עתרה לבג"ץ בימים האחרונים בנושא החלב, עם ניואנס מעט שונה. תנובה הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה כי בית המשפט יורה לשר האוצר משה כחלון לחתום על צו "עדכון מחירי מוצרי החלב המפוקחים", שמשמעותו התייקרות של 3.4%, כפי שהמליצה ועדת המחירים. תנובה טוענת בעתירתה כי "הימנעות משרד האוצר מחתימה על צו המחיר מפרה את הוראות החוק". לעתירתה של תנובה נקבע כי יינתן מענה על-ידי המדינה רק בחודש הבא.