דגי סלמון - אחת ההשקעות הטובות ביותר בעולם השנה

מדד מוצרי הצריכה הבסיסיים של נורבגיה, שמורכב כולו ממניות של חברות עיבוד בשר סלמון, עלה מתחילת השנה ב-20% – יותר מרוב ההשקעות האחרות סביב העולם • למדריך השקעה במניות

נתחי סלמון על קרח בשוק ברגן, נורבגיה / צילום: Shutterstock
נתחי סלמון על קרח בשוק ברגן, נורבגיה / צילום: Shutterstock

אחת ההשקעות הטובות ביותר בעולם השנה היא דווקא מתחת למים - דגי סלמון. מדד מוצרי הצריכה הבסיסיים של נורבגיה, שמורכב כולו ממניות של חברות עיבוד בשר סלמון, עלה מתחילת השנה ב-20% - יותר מרוב ההשקעות האחרות סביב העולם.

שני עשורים של צמיחה עולמית הובילו ל"רווחי-על", אמר אנדרס האגן, ראש יחידת מחקרי המניות בחברת ניירות הערך נורדיאה, ותעשיית הסלמון העולמית היא בהגמוניה של חברות בורסאיות נורבגיות.

ביצועי היתר עשויים להימשך על רקע המשך הביקוש שעולה על ההיצע. רג'ין יקובסן, מנכ"ל חברת עיבוד הסלמון בקרפרוס, שרשומה למסחר באוסלו, מעריך כי הביקוש העולמי יגדל בשנים הקרבות ב-8%-10%, ואילו ההיצע יעלה ב-3.5% בלבד.

גם צרכנים במדינות שאינן ידועות באכילת סלמון, כמו איטליה וספרד, אוכלים אותו היום, והמעמד הבינוני המתרחב בסין זולל כמויות גדולות של הדג הזה.

"הסינים נהגו לאכול קרפיונים ורכיכות, אבל עם העלייה בהכנסה הם מתעניינים במוצרי פרימיום, בייחוד מיובאים", אומר בייהן דה יונג, אנליסט בראבובנק.

גם בשווקים יותר מפותחים, הפופולריות של הסלמון נמצאת בעלייה, כאשר צרכנים צעירים פונים למקורות חלבון בריאים יותר.

בזכות סלמון, מדד כל המניות באוסלו עקף השנה מדדים אירופיים אחרים. הוא עלה ב-10% עד כה, מול 4.66% שעלה מדד 500 P&S האמריקאי וירידה של 1% במדד 600 המניות של Stoxx Europe.

המדד של אוסלו נהנה כמובן מהעלייה של 11% בנפט הגולמי ברנט מתחילת השנה, אבל בימינו, המזון הימי גדול כמעט כמו הנפט בבורסה, אמר האגן מחברת נורדיאה.

משקל מניות האנרגיה במדד אוסלו ירד אל מתחת ל-40% מ-53% לפני 10 שנים. באותה התקופה משקל מניות מוצרי הצריכה הבסיסיים עלה מ-2.6% ליותר מ-11%.