בעקבות הפד: בנקים מרכזיים רבים בדרך להעלות ריבית

ריבית / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ריבית / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

יותר בנקים מרכזיים נערכים להליכה בעקבות הפדרל ריזרב בהעלאת ריביות בחודשים הקרובים על רקע צמיחה כלכלית עולמית סולידית, אם כי התוכניות הללו עלולות להשתבש על ידי עליית מתחי הסחר בין ארה"ב לכלכלות המובילות.

בין העלאת הריבית הראשונה אחרי המשבר הפיננסי בדצמבר 2015 להעלאה החמישית שלו בדצמבר 2017, הפד פעל למעשה לבדו. אבל ברבעון הראשון השנה הצטרפו אליו שישה בנק מרכזיים שהידקו את המדיניות שלהם, וברבעון השני הצטרף בנק מרכזי שביעי.

מספר דומה של בנקים מרכזיים צפוי לנהוג כך ברבעון הנוכחי, יולי-ספטמבר, במידה משתנה של ודאות. האטה ברורה בצמחה כלכלית יכולה לעצור את התוכניות הללו, אבל היא ממשיכה להוות רק איום מתגבר ולא תרחיש בסבירות גבוהה.

הפד העלה את הריבית קצרת הטווח שלו פעמיים במחצית השנה הראשונה, וראשיו צופים עוד שתי העלאות השנה. רוב המשקיפים צופים שההעלאה הבאה תהיה בספטמבר. הבנק של קנדה העלה את ריבית המפתח שלו ביולי, וייתכן בהחלט שיצטרפו אליו הבנק אוף אינגלנד, הבנק המרכזי ההודי והבנקים של אינדונזיה, מלזיה וטורקיה.

העלאות ריבית רבות היו בחלקן תגובה למהלכים של הפדרל ריזרב, והן נועדו לעצור בריחת הון משווקים מתעוררים חזרה אל נכסים אמריקאיים שמניבים יותר תשואה. בריחה כזו מחלישה את המטבעות המקומיים, ויוצרת לחצי אינפלציה.

החששות הללו היו גורם בהעלאות הריבית בהודו, אינדונזיה, מקסיקו, הפיליפינים וטורקיה ברבעון השני, וכאמור, ברבעונים הנוכחי והבא צפויים צעדים דומים.

"ההשלכות של עליית ריבית בכלכלות מפותחות בייחוד בארה"ב, על כלכלות אסיה המתעוררות מחייבות תשומת לב מיוחדת", הזהיר ארגון OECD בשבוע שעבר. "על אף שהסיכון נמוך בשלב זה, אי אפשר להתעלם מהפוטנציאל לתנועות הון מאסיבית".

בנקים מרכזיים נוספים צפויים ללכת בעקבות העמית האמריקאי לאו דווקא בתגובה למהלכיו. כלכלנים מעריכים שסביר, אך לא ודאי, שהבנק אוף אינגלנד יעלה את ריבית המפתח שלו בפעם השנייה מאז נובמבר כאשר קובעי המדיניות שלו יתכנסו ב-2 באוגוסט. זאת, בניסיון לרסן אינפלציה שכבר עלתה על היעד של 2%.

הבנק המרכזי הנורבגי אותת שהוא צפוי להעלות את ריבית המפתח שלו בספטמבר, לראשונה מאז מאי 2011.

במדינות אחרות הזהירות נשארה שם המשחק. העלאות ריבית ביפן ובגוש האירו נשארו אפשרות רחוקה, אם כי הבנק המרכזי האירופי מתכנן להתחיל לסגור את תוכנית רכישת האג"ח הריבוניות שלו באוקטובר. הצמיחה הכלכלית עלתה ביפן ובגוש האירו, אך היא נשארה צנועה ולא בטוחה, והאינפלציה עדיין נמוכה מהיעדים של הבנקים המרכזיים.

החריג היחיד בתמונה צפוי להיות בנק העם הסיני, שאמור להקל את מדיניותו בתגובה לאיום ההאטה הכלכלית כתוצאה מהמכסים שהטיל טראמפ על היבוא הסיני לארה"ב.

"הבנק המרכזי הסיני יחליט בקרוב לפעול ביתר אגרסיביות, כולל על ידי הורדת ריבית ההלוואות, כדי למנוע האטה כלכלית מהירה מדי", אמר ג'וליאן אבאנס פריצ'רד, כלכלן בכיר לסין בחברת החיזוי קפיטל אקונומיקס.

מהלך עימותי הסחר עשוי לקבוע אם הבנק המרכזי הסיני או הפדרל ריזרב יקבעו את הטון לבנקאות המרכזית העולמית ב-2019.

המכסים החדשים של הנשיא טראמפ על יבוא מהאיחוד האירופי, מקסיקו, קנדה וסין, וצעדי הגומלין שלהן יחד עם האיומים בהגבלות סחר נוספות יצרו אי ודאות חדשה בנוגע לההתרחבות הכלכלית העולמית, שחזרה בשנה שעברה לרמתה לפני המשבר הפיננסי.

קרן המטבע הבינלאומית מסרה מוקדם יותר החודש שהכלכלה העולמית צפויה לעלות על תוואי של צמיחה בריאה של 3.9% השנה ובשנה הבאה. זו הייתה תחזית זהה לזו שפורסמה באפריל. אם היא תתממש, אלו יהיו שתי שנות הצמיחה הרצופות הטובות ביותר מאז 2010-2011.

אבל קרן המטבע ציינה את הסיכונים של עימותי הסחר. כלכלנים ומשקיעים מעריכים שההשלכה הישירה שלהם על הכלכלות תהיה מתונה, אך החשש הגדול הוא שזו תהיה תחילתם של שינויים יסודיים בכללי המשחק בין מדינות שאפיינו את כלכלת העולם בעשרות השנים האחרונות.

"ששת החודשים הבאים יהיו מאלפים מאוד בעיני בנקים מרכזיים", אמר אנטלי אננקוב, כלכלן בסוסייטה ז'נרל שעבד הן בבנק המרכזי האירופי והן בריקסבנק השבדי. "אני מעריך שהבנקים המרכזיים חוששים מאוד".