הדבר האמיתי: 5 גאדג'טים שמחברים אותנו למציאות המדומה

מצלמה ביתית לסרטוני מציאות מדומה, כפפות שיהפכו את עולמות ה-VR לאמיתיים, משקפיים לציבור הרחב ולמקצוענים • וגם חוויית הקניות המשודרגת של אמזון

בשנה שעברה רבים העריכו כי 2018 תהיה "שנת המציאות המדומה": כל שחקני התוכנה והחומרה הגדולים הסתערו על השוק עם הכרזות ומוצרים חדשים, עשרות מוצרי צריכה יצאו לשוק ואלה קיבלו גיבוי ממבול של משחקים ואפליקציות. הטרנד נקלט היטב בקרב גיימרים מכורים ובשוק המקצועי. אבל נתוני המכירות המאכזבים מלמדים, שבינתיים הציבור הרחב מתעקש לגלות נאמנות למציאות האמיתית, למרות חסרונותיה המובהקים. מנגד, בתעשייה עדיין לא אומרים נואש והרף הטכנולוגי ממשיך להתקדם.

1. VR בשיטת "עשה זאת בעצמך"

חסידי ה-VR מקווים שהמוטיבציה של לקוחות חדשים להצטרף לתחום תגיע לא רק מצפייה בתוכן של אחרים באמצעות משקפי מציאות מדומה, אלא גם בזכות מצלמות ייעודיות שיאפשרו לכל אחד לצלם בעצמו וידאו ותמונות VR.

אחד המוצרים המעניינים בתחום שהוכרזו החודש הוא המצלמה Vuze XR, שפותחה על ידי חברת Humaneyes הישראלית, שהוקמה בשנת 2000. המצלמה מיועדת הן לשוק החובבים והן לשוק המקצועי. היא כוללת שתי עדשות מקבילות וניתן לצלם בה וידאו רגיל כמו גם תכני מציאות מדומה. שילובן של שתי המצלמות מאפשר לצלם את הוידאו הסטנדרטי ברזולוציה מרשימה של 5.7K, ולהזרימו דרך הרשת. מצלמת ה-VR מצלמת בפורמט 180 VR החדש של גוגל.

לאחר שצילמתם, ניתן לערוך את סרטי ה-VR באמצעות תוכנות ואפליקציות של גוגל ולהזרים גם לרשתות חברתיות. לאחר מכן, ניתן לצפות בסרטונים בשני ממדים כמקובל, או בשלושה ממדים באמצעות משקפיים תואמים.

המפתחת עדיין לא שחררה מפרטים ומועד השקה מדויק אולם טוענת שהמוצר ייצא לשוק בחודשים הקרובים.

מחיר משוער: כ-400 דולר

2. להרגיש VR בעשר אצבעות

מקצועני ה-VR כבר מזמן לא מסתפקים במשקפיים או בבקרי תנועה מקובלים, אלא שואפים לשלוט במציאות המדומה בצורה הטבעית ביותר שניתן. עבורם תוכננו כפפות ה-VR החדשות של Plexus, מבית חברת סטארט-אפ אמריקנית חדשה.

צמד הכפפות נועדו להעניק למשתמש רמה גבוהה מאד של דיוק ובעיקר היזון חוזר תחושתי (Haptic), שמדמה מגע בעצמים אמיתיים. כדי להגיע לכך הכפפות מצוידות בעשרה מחוללי תחושה, אחד לכל אצבע, כמו אלה שבהם מצוידים מסכי מגע מתקדמים. מקור כוח עצמאי מספק עד שלוש שעות של פעולה רצופה בין טעינות, והכפפות מחוברות לעמדה מרכזית אלחוטית באמצעות תקשורת 2.4 גה"צ עם זמן השהייה נמוך מאד.

הכפפות תומכות במגוון פלטפורמות פיתוח תוכנה, מחלונות ועד מק. בשלב זה הן משווקות בתור "קיט" למפתחי תוכנות, ובהמשך יוצעו לקהל הרחב.

מחיר: 250 דולר.

3. משקפי VR מבית שיאומי

היצרנית הסינית שיאומי, שרובנו מכירים את הטלפונים הסלולריים שלה, השיקה החודש את משקפי ה-VR הראשונים שלה. המוצר יוצא לשוק תחת שם המותג Mi, החומרה שלו כוללת את השבב החדש ממשפחת סנאפדרגון של קוואלקום. כמו כן המשקפיים כוללים רכיבים של מותגים מתמחים ידועים כמו אוקולוס ויצרנית העדשות פרזנל.

המשקפיים מציעים רזולוציית צפייה של 2560X1440 פיקסלים וקצב ריענון גבוה שמקובל במשחקי הדור החדש. הם מגיעים עם בקר תנועה תואם, מערכת קול היקפית, וזיכרון פנימי בנפח עד 64 גיגה. הם שוקלים כ-425 גרם והחברה טוענת שכבר כעת הם זמינים עם למעלה מ-100 משחקים תואמים ואפליקציות, אותן ניתן לרכוש באמצעות החנות הווירטואלית של אוקולוס. המשקפיים כבר זמינים לרכישה באתרים סיניים, במחיר שנמוך בעשרות אחוזים מהמקובל.

מחיר: כ-220 דולר.

משקפי Mi של שיאומי / צילום:רויטרס
 משקפי Mi של שיאומי / צילום:רויטרס

4. מערכת VR למקצוענים

המשתמשים הכבדים במשקפי VR, בעיקר מהשוק המסחרי והמקצועי, אינם מסתפקים במפרט של מוצרי צריכה טיפוסיים. עבור הקהל הזה השיקה HTC לאחרונה את מערכת המציאות המדומה VIVE Pro, שהיא הגרסה המקצועית של אחד המוצרים הפופולריים בשוק. המערכת מציעה רזולוציה גבוהה מאד של 2880X1600 עם דחיסות תמונה של 615 נקודות לאינץ', כמעט 40% יותר מאשר בדגמים קודמים. היא מצוידת בטכנולוגיית SteamVR כדי לעקוב אחרי תנועות ראשו של המשתמש, מהרצפה ועד לתקרה, ולסנכרן ולתרגם את התנועות לפעילות הנצפית. את החוויה משלימה מערכת שמע היקפית בתלת-ממד עם שני מיקרופונים וניטרול אקטיבי של רעשי רקע. כל העסק שוקל כמה מאות גרמים ומציע חלוקת משקל אופטימלית.

המחיר: כ-790 דולר באמזון לפני משלוח.

5. לקנות באמזון בעזרת VR

אם מישהו חשב שאמזון תסתפק בכיבוש צרכני האון-ליין ובדיירי הבתים החכמים (באמצעות הסייענית "אלקסה"), כדאי לו להכין את עצמו לשלב הבא: פלישה לקניונים. בתחילת החודש, כחלק מפעילות השיווק לקראת "פריים דיי", אמזון פרשה עמדות וירטואליות מבוססות VR בעשרה קניונים בארה"ב. העמדות הניסיוניות הוצבו לזמן מוגבל, רק למשך מספר ימים, אך הן יכולות לרמוז על תוכניותיה של אמזון גם הלאה.

לקוחות שהגיעו לעמדות של אמזון הרכיבו משקפי VR ואוזניות, ואלו לקחו אותם על "עיר" וירטואלית ובה "חדרים" רבים ממוינים לפי סוגי מוצרים, מותגים וכו'. בשלב זה נחשפו הלקוחות למבצעים של אמזון, ויכלו לבחון את המוצרים לעומק: לפתוח דלתות מקררים כדי לצפות במבנה הפנימי שלהם, לסובב עצמים מכל הכיוונים, למדוד בגדים (וירטואלית בלבד) וכדומה.

תהליך הקנייה התבצע, כמקובל, באמצעות סיסמה וזיהוי בשרת הסליקה של אמזון.