בעלי רשת יציעו מנגנון שימנע מעורבות בחברת החדשות

לפי המנגנון שיוצע, שווי התמורה שתשלם קשת לרשת עבור חלקה בחברת החדשות יהיה תלוי לחלוטין בביצועי רייטינג ולא בביצועים עסקיים אחרים של רווח והפסד • האם המנגנון המוצע ירגיע את החששות של הממונה על ההגבלים?

מנכ"ל רשת, אבי צבי / צילום: אודי פורטל
מנכ"ל רשת, אבי צבי / צילום: אודי פורטל

רשת צפויה להוציא בימים הקרובים פנייה רשמית לממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, עם הצעה למנגנון שאמור להבטיח היעדר מעורבות מוחלט שלה בחברת החדשות לאחר המיזוג עם ערוץ 10 - כך נודע ל"גלובס". לפי המנגנון, שווי התמורה שתשלם קשת לרשת עבור חלקה בחברת החדשות יהיה תלוי לחלוטין בביצועי רייטינג ולא בביצועים עסקיים אחרים של רווח והפסד. באופן הזה רשת לא תידרש למשקיף בדירקטוריון או לקבלת ובקרת דוחות כלכליים. 

כזכור, הממונה אישרה את המיזוג בין ערוץ 10 ורשת, אך קבעה כי המהלך יתבצע רק לאחר שתושלם מכירת חלקה של רשת בחברת החדשות המשותפת לה עם קשת. בין השתיים קיימים חילוקי דעות בנוגע לשווי הסופי של החברה, וכדי להתגבר עליהן נבחנו מספר מנגנונים המקובלים בעולם העסקי, ביניהם אימוץ מודל של 'Earnout'. במודל כזה מקובל לאפשר לחברה המוכרת להמשיך ולבקר את פעילות החברה הקונה כדי להבטיח שהיא אינה עושה פעולות שיפגעו בביצועים כדי להקטין את התמורה. לבסוף הוחלט כאמור לבחור במנגנון אחר שתלוי בביצועי רייטינג. 

המנגנון כפי שהוצג לממונה על ההגבלים הטריד אותה משום שהוא מאפשר מצב שבו גם לאחר המיזוג רשת תמשיך להשפיע על חברת החדשות למשך תקופה מסוימת. רשת וקשת ביקשו מנגנון שבו ערך החברה יקבע בשלבים - אך הממונה התנגדה לכך. כעת הם מציעים מנגנון שבו רשת הופכת להיות חסרת השפעה על אבני הדרך שכן מדובר בעסקה שתלויה בביצועי רייטינג כאמור. 

עו"ד אלדד כורש שמנהל את המו"מ מטעם רשת מול הממונה אישר את הידיעה ואמר בתגובה כי "אנחנו מבינים את החששות של הלפרין ומסכימים להם. מאחר שההסכם נמצא בשלבי התהוות נציע מנגנון שבו התמורה תהיה נייטרלית ולרשת תהיה אפס מעורבות בחדשות. מנגנון רייטינג זה לא גורם שמושפע ע"י מישהו מהצדדים. קשת לא יצטרכו לשלוח לנו נתונים ודוחות כספיים, לא יהיה שום עניין במה שקשור לרווח או סיבה כלשהי שתצדיק מגע בין הצדדים. אם החדשות הניבו רייטינג מסוים בתקופה מסוימת התמורה תהיה X, ואם הרייטינג יהיה גבוה יותר - אז זה יהיה X פלוס אחוזים נוספים לפי מדרגות שייקבעו מראש, בין 120 מיליון שקל עד 140 מיליון שקל". 

חשש נוסף שהעלתה הלפרין הוא האינטרס שעשוי להיות לרשת שהרייטינג של חברת החדשות יהיה יותר גבוה, כי במקרה כזה התמורה שרשת תקבל עבור חלקה תהיה גבוה יותר.

לדברי עו"ד כורש, "התמורה שנקבל על כל נקודה שחברת החדשות תקבל היא כעין וכאפס לעומת ההכנסות מפרסום על אותה נקודת רייטינג. כך שאם הרייטינג של חברת החדשות יהיה גבוה, אולי רשת תרוויח יותר בתמורה, אבל תפסיד הרבה יותר מזה בפרסומות. לכן אין חשש אמתי שרשת תרצה להפחית רייטינג כדי לקבל יותר על התמורה, כי היא תפסיד הרבה יותר מהצד השני".

סוגיה נוספת שנידונה מול הממונה היא רשימה של 25 טאלנטים מחברת החדשות, שלהם לא תוכל רשת להציע הצעות לעבור לשורותיה לתקופה מסוימת, זאת כדי לא לייצר מצב שבו הכסף שקיבלה מרשת משמש לה להחליש את החברה שזה עתה יצאה ממנה ועבורה קיבלה תמורה. מנגד, היו בתעשייה גורמים שהביעו חשש כי מהלך כזה הוא פגיעה בתחרות ובחופש העיסוק של העיתונאים.

נראה כי בשלב זה השתכנעו ברשות ההגבלים כי החוק הקיים ממילא מאפשר את המצב שהוגדר על-ידי קשת ורשת - זאת מאחר שכל הטאלנטים שמופיעים ברשימה חתומים על חוזי ההעסקה. "החוק", אומר עו"ד כורש, "ממילא לא מאפשר במקום שיש חוזה העסקה להציע הצעות בלי לשלם תשלום פיצויים גבוה. המצב המשפטי מגן על זה, והרשות הבינה את זה, למרות שבהתחלה ההתנגדות המשמעותית שלהם הייתה סביב זה". להערכתו, הרשות תאשר את הסעיף, אך ייתכן שתבקש לצמצם את מספר המופיעים ברשימה ו/או ואת זמן המגבלה.