עובדי הול פודס החלו להתאגד: "לא נותנים אמון באמזון"

העובדים חוששים שאמזון, הבעלים החדשים של רשת חנויות המכולת הול פודס, מנסה להפוך אותם ל"רובוטים", והם מנסים להקים איגוד עובדים כדי להגן על מקומות עבודתם • "אנו חוששים שאמזון תבצע טיהור בחברה אם היא לא תעמוד ביעדי המכירות; הם סוחטים את כל מה שהם יכולים מהעובדים"

לוקרים של אמזון בסניף של Whole Foods / צילום: NYCStock, שארטסטוק
לוקרים של אמזון בסניף של Whole Foods / צילום: NYCStock, שארטסטוק

עובדי הול פודס (Whole Foods) ברחבי ארה"ב החלו להתאגד בניסיון להדוף את השינויים שבוצעו מאז שאמזון  רכשה את החברה ב-2017.

העובדים חוששים שאמזון, הבעלים החדשים של רשת חנויות המכולת הול פודס, מנסה להפוך אותם ל"רובוטים", והם מנסים להקים איגוד עובדים כדי להגן על מקומות עבודתם.

עובדים ב"חנות המכולת הבריאה ביותר באמריקה" אומרים כי ההנהלה מנסה לקצץ משרות ולצמצם את השכר, במסגרת מאמציה לעצב מחדש בדמותה של אמזון את רשת חנויות המכולת בת 38 השנים.

"אף אחד לא נותן אמון באמזון, ויש חששות בצמרת ההנהלה שאמזון תבצע טיהור בחברה אם היא לא תעמוד ביעדי המכירות", אומר אחד ממייסדי קהילת Whole Worker. העובדים חוששים לדבר עם אמצעי התקשורת מחשש לצעדי תגמול נגדם, ולאחרונה החלה החברה להכשיר מנהלים להיאבק בהתאגדות העובדים.

"הם סוחטים את כל מה שהם יכולים מהעובדים. אמזון לא מודיעה מראש כשהיא מבצעת שינויים. כשהם השיקו את הנחת אמזון פריים, הם נתנו לחנויות התראה מראש של 10-14 ימים, ולא סיפקו להן שום עובדים נוספים לטיפול בעבודה הנוספת".

ב-6 בספטמבר שלחה קבוצת עובדים מכתב לכל חנויות הול פודס ברחבי ארה"ב, במטרה לשכנע את חבריהם לעבודה לדון - במסגרת קהילת Whole Worker - בחששות מהאופן שבו משנה אמזון את החברה.

כסיבות העיקריות לתיאום מאמצי ההתאגדות של עובדי הול פודס, אזכרה קבוצת עובדים זו את שיטת ניהול המלאי order to shelf, שהושקה לפני 3 שנים והואצה לאחר כניסתה של אמזון, וכן את הפיטורים ההמוניים של עובדים בתפקידים מסוימים.

שיטת order to shelf (OTC) היא סדרת הליכים קפדנית שחייבים העובדים לבצע ושמשתמשת בכרטיסי ניקוד כדי להכתיב דרכים ספציפיות לאחסון, הצגת ורכישת פריטים במדפי החנות ובמחסני המלאי.

"שיטת OTC באמת עולה בקנה אחד עם נוהלי הליבה של אמזון. היא נועדה להפוך את כולם לעובדים שניתן להחליפם זה בזה", אמר אחד מעובדי הול פודס באזור ניו-אינגלנד, שמעורב במאמצי ההתאגדות. "הם רוצים שנהפוך לרובוטים. זה הכיוון שאליו אנחנו הולכים. הם רוצים ליצור מצב שבו הם לא יצטרכו לשלם 15 דולר בשעה למישהו שיודע הכול על המזון, אלא שהם יוכלו לשלם 10 דולר לשעה למישהו שמבצע מטלות קטנות ומתוזמנות".

להול פודס יש היסטוריה של ריסוק התאגדויות עובדים עוד לפני רכישתה בידי אמזון. במאי 2016 שילמה הול פודס לחברת Kulture Consulting, שמתמחה בהכשלת התאגדויות עובדים, יותר מ-100,000 דולר כמה ימים לפני עריכת בחירות לאיגוד עובדים במרכז הפצה בפומפנו ביץ', פלורידה.

ב-2017 קבעה המועצה הארצית ליחסי עבודה כי הול פודס השתמשה בשיטות להכשלת התאגדויות עובדים, מכיוון שהול פודס שינתה את התקנות לעובדים כדי לאסור הקלטה - ללא אישור ההנהלה - של פעילויות שקשורות לעבודה. מהלך זה פגע בזכות לניהול משא-ומתן קיבוצי ובחוק התעסוקה.

"אנחנו רוצים לחזור לנקודה שבה היינו לפני כמה שנים", הוסיף עובד הול פודס מאזור ניו-אינגלנד. "צוותי החנויות עשו יותר כסף. היה לנו תשלום הרבה יותר טוב, וקיבלנו יותר כסף בתלוש השכר שלנו משעשינו בשכר השעתי שלנו, שהחברה הייתה מצליחה ולא עסקה בקניבליזציה עצמית, כשלכולם היו הכלים לעשות את העבודה שלהם".

העובד הסביר כי בהנהגת אמזון, עובדי הול פודס אמורים לעשות יותר על תקציבי עבודה מוגבלים, ולעתים קרובות גם לבצע מטלות מעל הדרגה שלהם ללא תגמול הולם. בנוסף לכך, הוקפא תקציב הוצאות ההון באזור שלו. "לפני זמן קצר קנתה אותנו החברה השנייה בעולם, ששווייה עולה על 1 טריליון דולר, ואין לנו כסף להחליף יחידות קירור". 

עובד הול פודס אחר באזור ניו-אינגלנד סיפר לעיתון "גרדיאן" כי למרות ההבדלים הדרסטיים בתעבורת הקונים בחנויות ובמכירות בין אוגוסט, שבו נמצאים הלקוחות בחופשה, לבין ספטמבר, שבו שבים הילדים לבית הספר, גדל תקציב העבודה שלו ב-300 דולר בלבד, למרות הצפי לגידול של 100,000 במכירות היומיות. "עזבו אותנו לנסות לחשב בכוחות עצמנו איך לעשות את הבלתי אפשרי במשמרות כשאין מספיק אנשים לעבוד", אמר העובד. "זה לא אותו המקום שהיה לפני שנה".

עובדת הול פודס בדרום קליפורניה אמר כי התרבות בהול פודס השתנתה, מכיוון שצמרת ההנהלה מתמקדת במקסום הרווח ובהומוגניזציה של חנויות. "מוצרים מקומיים ומיוחדים קוצצו והוחלפו במוצרים קונבנציונליים ומיינסטרימיים יותר, והשיווק והשילוט האזורי הוסרו", אמרו העובדים. "אנחנו מאבדים קונים וחברי צוות שסייעו לנו להיות מי שהיינו".

בהנהגת אמזון בוטלה על-פי דיווחים חלוקת הרווחים עם העובדים, שבעבר הייתה תמריץ משמעותי לעבודה בחברה. "ג'ף בזוס לא צריך להרוויח 150 מיליארד דולר, כשמרבית העובדים שלו חיים מתלוש משכורת אחד לשני ואינם זוכים לשום שיתוף רווחים", נאמר במכתב ששלחה קהילת Whole Worker לעובדי הול פודס. "הסודיות של הצעת אופציות מניות למנהיגי חנויות מבלי לדווח לחברי הצוותים היא יותר מבעייתית. היא מעליבה ולא אתית".

הול פודס גם מבטלת בהדרגה או מצמצמת באופן דרסטי סוגי משרות מסוימים, כמו מעצבים גרפיים של חנויות ומומחי הטבות שכר. החברה שילבה תפקידים אלה במשרות אחרות מבלי לספק לעובדים תגמול נוסף. בהודעה קודמת ממארס 2018 מסרה הול פודס כי קיצוצים אלה בוצעו כדי לתמוך בצרכים העסקיים.

"אנחנו עובדים עבור האיש העשיר ביותר בעולם, והחנויות שלנו אינן יכולות להרשות לעצמן לשכור עובדים. אם אתה באמת רוצה לבנות מכירות ולהגדיל את נתח השוק, אתה צריך להוציא את הכסף הנחוץ כדי שזה יתבצע", אמרה עובדת הול פודס באילינוי, שמשתתפת בתיאום קהילת Whole Worker. "תאגידים ממשיכים לקבל תמריצי מס, אבל כשלא מעלים את השכר, ואתה צריך שתי עבודות רק כדי להתפרנס, אז מה הטעם? אנחנו לא מגיעים לשום מקום כחברה אנושית".

העובדת הוסיפה כי המחסור בעובדים וקיצוצי העובדים יצרו בהול פודס סביבה שבה מתקשים העובדים למלא את כל המטלות שהוקצו להם, ואינם יכולים להקדיש את הזמן הדרוש לשירות לקוחות לאורך כל יום העבודה. "אפילו לעצור כדי לעזור למישהו מרגיש כמו נטל, וזה לא צריך להיות ככה".

הול פודס סירבה להגיב לכתבה זו.