רשות נחל הקישון נגד תוכנית נמל המפרץ: "השלכות הרסניות לסביבה"

רשות נחל הקישון הגישה בשבוע שעבר התנגדות לתוכנית נמל המפרץ • מנכ"לית רשות נחל הקישון: "התושבים של חיפה אומרים ובצדק די כבר נמאס לנו, חנקתם אותנו, אנחנו נושמים את האוויר של התעשייה, חשפתם אותנו לכל התחלואות, הפכתם אותנו למחסן הצפוני של מדינת ישראל"

הדמיית "נמל המפרץ" בחיפה / צילום: אתר אשטרום
הדמיית "נמל המפרץ" בחיפה / צילום: אתר אשטרום

רשות נחל הקישון הגישה בשבוע שעבר התנגדות לתוכנית נמל המפרץ לשטח התפעולי הנמלי שהכינה חברת נמלי ישראל (חנ"י). "התוכנית אושרה... מתוך ראייה צרה וללא מבט תכנוני כולל של ההשלכות המצרפיות שיש לכל התוכניות גם יחד על מפרץ חיפה בכלל, לרבות נחל הקישון וסביבותיו בפרט", נכתב בהודעת הרשות.

רשות נחל הקישון כפופה לשר להגנת הסביבה והיא הוקמה במטרה לשקם את הנחל שנחשב למזוהם ביותר בישראל. הרשות מונה כיום 9 אנשים, ומי שעומדת בראשה היא המנכ"לית שרון נסים. "התושבים של חיפה אומרים ובצדק די כבר נמאס לנו, חנקתם אותנו, אנחנו נושמים את האוויר של התעשייה, חשפתם אותנו לכל התחלואות, הפכתם אותנו למחסן הצפוני של מדינת ישראל", אמרה היום (ב') ניסים בשיחה עם "גלובס".

אבל התכנית להקמת נמל המפרץ כבר יצא לדרך?

"נכון, הנמל יצא לדרך, אבל פיצלו את התכניות. יש תכנית למבנים ימיים שעברה, עכשיו אומרים מה יהיה התפעול של המבנים הימיים האלה, מה יוקם על השטח שיובש. יש כאן מאבק מאוד גדול שלא יהיה פה רציף של דלק וחומרים מסוכנים".

"דינה של חנ"י בהיבט זה כדין כל יזם תשתית אחר, קל וחומר שמדובר בפרויקט בסדר גודל משמעותי שכזה. יובש שטח של ים שהיה יכול לשמש את הציבור בשטח של כ-1,000 דונם. ההשלכות הסביבתיות של הנמל הרסניות ופוגעות ביכולתו של הציבור להגיע למשאבי הטבע וליהנות מהם, לפיכך על מוסדות התכנון להשית על היזם, חנ"י, פיתוח סביבתי משלים אשר יכלול, סיוע בפיתוח פארק מורד נחל הקישון ובתחזוקתו השוטפת, שיקום הדרכים שנפגעו במהלך העבודות ויצירת קישורים ירוקים בין השטחים הפתוחים במרחב המפרץ אל העיר", הוסיפה.

הרשות מציינת בהתנגדותה כי לא נדונה השפעת דרכי הכביש והמסילה על המרחב הסובב ועל עומסי תנועה העלולים לפגוע בשימושים האזרחיים באזור, לרבות לבאי פארק מורד נחל קישון. "התכנית ממשיכה בפגיעה סביבתית ונופית משמעותית במרחב המפרץ והיא פוגעת בזכות הציבור ליהנות משטחים פתוחים ורציפים. כמו כן, יש להתייחס בתוכנית לאחסון ושינוע חומרים מסוכנים, על מנת שלא לפגוע ברצפטור הציבורי המתוכנן של פארק מורד נחל קישון כשימוש קולט קהל", נכתב.

ברשות נחל הקישון מסבירים כי נמל המפרץ שוכן בסמוך לשפך נחל קישון לים. משום כך, עלולה להיות לפעולות התפעול בנמל השלכה ישירה על איכות מי הנחל והשפעה על המערכת האקולוגית של החי והצומח במורד הנחל וסביבתו, זאת בנוסף להשפעה השלילית של הנמל עצמו על הנחל, בהיותו גורם התורם לשינוי משטר תחלופת המים בנחל.

בתוך כך, הרשות מתנגדת להקמת נמל דלקים בשל פוטנציאל הזיהום ממנו על המערכת האקווטית ימית ודורשת הכנתה של תוכנית מערך ניטור פיקוח ובקרה בזמן אמת לאיכות המים, ניטור ביולוגי ומניעת מינים פולשים העלולים לפגוע במינים הטבעיים הקיימים באזור.

ברשות מציינים עוד כי לא נערכה בדיקה מקדמית להשלכות התחבורתיות וכי צפויה תנועת משאיות ורכבות מסע שייצרו עומסי תנועה כבדים שיפריעו לפעילות החיים הרגילה במפרץ חיפה ובמיוחד תהיה הפרעה משמעותית ליכולתם של משתמשי פארק מורד נחל קישון להגיע אליו בבטחה. בנוסף, ברשות טוענים כי תיתכן פגיעה של המשתמשים הימיים העוגנים במעגן הדיג והמרינה שביט, שכן יהיה קושי לכניסה ויציאת יאכטות וספינות דיג מהמעגנה לים הפתוח, כתוצאה מהתנועה הימית של אוניות המכולה הענקיות שתגענה ותעגונה בנמל המפרץ.

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "הליך התנגדויות הוא חלק מנהלי לגיטימי לפי דיני התכנון והבניה. חברת נמלי ישראל תתייחס להתנגדויות לתוכנית באופן מסודר על פי הכללים הנהוגים."