הלמ"ס: עלייה קלה במכירת דירות חדשות באוגוסט; ירידה שנתית בשיעור 17%

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו היום, בשלושת החודשים האחרונים נרשמה עלייה במכירת דירות חדשות, אולם בראייה שנתית מדובר עדיין בירידה בשיעור 17% • היצע הדירות החדשות שטרם נמכרו ע"י הקבלנים ירד החודש בכ-400 דירות • איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

מספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אוגוסט על ידי קבלנים ברחבי הארץ עמד על 1,931 דירות. מדובר בעלייה קלה בשיעור 1.7% בהשוואה לנתוני החודש הקודם (יולי 2018) אז עמד מספר הדירות החדשות שנמכרו על 1,898. גם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד (אוגוסט 2017) מדובר בעלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו על ידי הקבלנים בשיעור 1.2% כאשר מספר הדירות החדשות שנמכרו באוגוסט שנה שעברה עמד על 1,907 דירות. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ה').

נתוני החודש הנסקר (אוגוסט 2018) מעידים על המשך עלייה קלה במספר הדירות החדשות שנמכרות בחודשים האחרונים כאשר על פי הנתונים, בשלושת החודשים האחרונים (יוני-יולי-אוגוסט) נמכרו כ-5,630 דירות חדשות ברחבי הארץ, עלייה בשיעור 10.6% בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו לתקופה האמורה.

עם זאת, חשוב לציין כי העלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים אומנם משמעותית בשיעור השינוי באחוזים, אך במספרים מוחלטים מעט פחות. בנוסף, בחינת שיעור השינוי השנתי של דירות חדשות שנמכרו עדיין מעיד על ירידה משמעותית בשיעור של כ-17.1%.

בנוסף, עוד מוקדם לקבוע האם החודשים האחרונים המעידים על עלייה במכירות מעידים על התאוששות במכירות הקבלנים, בעיקר בשל העבודה שנתוני המכירות שמספקת הלמ"ס כוללים גם דירות חדשות שנמכרות במחירי שוק חופשי וגם דירות שנמכרות במסגרת התוכנית הממשלתית מחיר למשתכן. מכיוון שאין פילוח המבחין בין שני השווקים הללו (ומדובר בשני שווקים נפרדים דה פקטו, הן מבחינת המחיר והן מבחינת קהל הרוכשים) קשה לדעת האם אכן נרשמה עלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי מה שעשוי להעיד על התאוששות או שפשוט מדובר על מספר גדול יותר של דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן שנמכרו לזכאים בתקופה האמורה. נזכיר כי גם מדד מחירי הדירות שמעניק תמונת מצב של שונות המחירים ברחבי הארץ אינו מספק תשובה כאשר בחודשים האחרונים נראה שהמחירים רושמים עלייה וירידה ללא מגמה ברורה.

בחלוקה בין המחוזות השונים ניתן לזהות עלייה במכירת דירות חדשות באוגוסט לעומת החודש הקודם במחוזות הצפון, חיפה, מרכז, דרום ויהודה ושומרון בעוד במחוזות ירושלים ותל אביב דווקא נרשמה ירידה במכירת הדירות החדשות.

בכל הנוגע להיצע הדירות החדשות שמוחזקות על ידי הקבלנים וטרם נמכרו, הנתונים של חודש אוגוסט מעידים כי ההיצע ירד במעט לעומת החודש הקודם מרמה של 24,817 דירות ביולי ל-24,406 דירות באוגוסט. נתוני המגמה של הלמ"ס מעידים על ירידה עקבית במלאי זה בשלושת החודשים האחרונים. במקביל, נראה שנתוני היצע הדירות שטרם נמכרו נמצא ברמה נמוכה יחסית כאשר בחודשים המוקדמים יותר (מיולי 2017 ועד מאי 2018) עמד היצע הדירות הבלתי מכורות על למעלה מ-25 אלף בכל אחד מהחודשים. בנקודה זו חשוב להזכיר כי נתוני מלאי הדירות הבלתי מכורות חזרו להתפרסם לאחר תקופה ארוכה שלא פורסמו בשל אי התאמה והיעדר נתונים של הלמ"ס ומשרד הבינוי והשיכון. במקביל, הפרסום המחודש אינו מלא וכולל רק את הדירות שנבנות ביוזמה פרטית ללא דירות ביוזמה ציבורית. אומנם היקף הדירות ביוזמה הציבורית נמוך יחסית, אך מסיבה שמדובר בנתון חסר יש להתייחס לנתונים אלו בזהירות הראויה.

איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?