על מסלול התנגשות: באירופה חוששים ממשבר בעקבות העימות סביב התקציב האיטלקי

ממשלת איטליה אמורה להשיב עד מחר להסתייגות שהביע האיחוד האירופי מהצעת התקציב שלה • קברניטיה הצהירו כי לא ייסוגו ממנה, אך השווקים שהקפיצו את תשואות האג"ח האיטלקיות והורדת הדירוג של מודי'ס יוצרים לחץ מצדם ומגבירים את אי הוודאות בנוגע למדינה ולגוש האירו כולו

מתאו סלביני, ג‘וזפה קונטה ולואיג‘י די מאיו / צילום: רויטרס Remo Casilli
מתאו סלביני, ג‘וזפה קונטה ולואיג‘י די מאיו / צילום: רויטרס Remo Casilli

איטליה נמצאת על מסלול התנגשות עם האיחוד האירופי ועם סוכנויות הדירוג הבינלאומיות, על רקע התקציב שגיבשה הממשלה הפופוליסטית העומדת בראש המדינה, שמשלש את הגירעון השנתי הצפוי ושעשוי להקשות על המדינה לצמצם את החוב הלאומי שלה ולהוביל למשבר חדש בגוש האירו. בסוף השבוע הורידה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג איגרות החוב האיטלקיות לרמה אחת בלבד מעל קטגוריית "זבל", והתשואה עליהן זינקה לשיא של ארבע שנים. "האם התקציב האיטלקי מאיים על עתיד האיחוד האירופי?" תהו כלי תקשורת ביבשת בסוף השבוע.

בלב העימות נמצאת הצעת התקציב החדש של הממשלה האיטלקית - המורכבת מקואליציה של מפלגת המחאה משמאל "חמשת הכוכבים" ומפלגת "הליגה" מימין - לשנת 2019. בין השאר, קובעת הממשלה ברומא כי יעד הגירעון השנתי יעמוד על 2.4% מהתמ"ג, במקום 0.8% כפי שהתחייבה הממשלה הקודמת, במטרה לממן שורה של התחייבויות בחירות כמו הכנסה בסיסית למובטלים, קיצוץ צעדי צנע שיזמה הממשלה הקודמת ושינוי מקיף במיסוי במדינה.

חוקי האיחוד המוניטרי האירופי מאפשרים חריגה מהתקציב השנתי של עד 3%, אולם החוב הלאומי הגדול של איטליה (131% מהתמ"ג), שהוא השני בשיעורו בגוש אחרי יוון, הוביל את בריסל לדרוש מאיטליה חריגה מקסימלית של 1.6%. בהתאם לכך, דחתה הנציבות האירופית בחריפות את הצעת התקציב שהגישה לה הממשלה האיטלקית, והודיעה כי מדובר ב"שינוי כיוון חסר תקדים" מצד הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד האירופי.

עד מחר (שני) בצהריים אמורים האיטלקים להעביר את תגובתם להסתייגות החריפה מצד בריסל, שפורסמה בחמישי האחרון במכתב רשמי. בסוף השבוע הבהירו נציגי הממשלה כי הם מוכנים ל"דיאלוג עם בריסל", אולם כי לא ייסוגו מכוונתם להגדיל משמעותית את הגירעון. "אני מדבר בשם הממשלה כולה כשאני דוחה כל הערכה מחדש של יעד גירעון של 2.4%", הבהיר אתמול מנהיג תנועת חמשת הכוכבים, לואיג'י די-מאיו, המכהן גם כשר וכמשנה לראש הממשלה.

אולם הבעיה הבוערת יותר של איטליה - ושל גוש האירו כולו - אינה ההליך מול בריסל אלא תגובות המשקיעים וסוכנויות הדירוג לתקציב המתוכנן. סוכנות מודי'ס הורידה את דירוג האג"ח הממשלתיות האיטלקיות מ-Baa2 ל-Baa3, רמה אחת בלבד מעל קטגוריית ה"זבל ", בעקבות השלכות התקציב החדש על יכולת החזר החוב של המדינה. הורדה נוספת עלולה ליצור אפקט מתגלגל: קרנות וגופי השקעה מסוימים כלל אינם רשאים להשקיע באג"ח המוגדרות כ"זבל".

פרמיית סיכון
 פרמיית סיכון

בימים הקרובים אמורות גם סוכנויות דירוג אחרות להעריך מחדש את איגרות החוב האיטלקיות, אולם שר הפנים האיטלקי, מנהיג ה"ליגה", מתיאו סלביני, נקט גישה תוקפנית בדברים שאמר בסוף השבוע. "אנחנו לא מפחדים מסוכנויות הדירוג", אמר, "אנחנו כאן כדי לפתור את הבעיות של איטליה ושל האיטלקים... סוכנויות הדירוג עשו טעויות בעבר והן טועות גם הפעם".

המשמעות בשטח של הורדת הדירוג ושל הצעת התקציב החדשה היא כבר זינוק בעלויות החוב וההלוואה של איטליה. התשואה על האג"ח לעשר שנים של איטליה טיפסה בימים האחרונים ל-3.57%, שיא של חמש שנים, והמרווח (Spread) מול אג"ח ממשלתיות גרמניות זינק ל-333 נקודות בסיס, שיא של חמש שנים וחצי.

בגרמניה ובאירופה כולה בוחנים כעת בחשש את צעדי הממשלה האיטלקית - שאינה מהססת לנקוט מדיניות המתנגדת לבריסל גם בתחום הפליטים וההגירה. כלכלנים בגרמניה אמרו בסוף השבוע כי המצב הנוכחי מזכיר את המשבר של 2011, אז הייתה איטליה בסכנה ממשית לחדלות פירעון.

"השילוב בין הורדת מסים להגדלת ההוצאה על ידי השמאל הפופוליסטי יצר מומנטום שמזכיר מאוד את מה שקרה ב-2011", אמר ל"הנדלסבלאט" אנליסט מקומרצבנק. לדבריו, "הבעיה היא שברגע שהתשואות יגיעו לרמה שמשמעותה שהחזרת החוב תיראה בלתי אפשרית, לא ניתן יהיה לעצור את ההידרדרות". ב-2011-2012 היו התשואות על האג"ח האיטלקיות לעשר שנים כפולות מרמתן כיום - סביב ה-7%.

גם בתוך הממשלה האיטלקית, הצעת התקציב כמעט גרמה לפירוק הקואליציה. בעוד ה"ליגה" דרשה מחילה גורפת על עבירות מס ואפשרות להשיב הון למדינה ללא עונש כאמצעי להגדיל את הכנסות המדינה, "חמשת הכוכבים" התנגדה לכך. ראש הממשלה, ג'וזפה קונטה אף איים להתפטר בשל החיכוכים בין הצדדים, לפי דיווח ב"קוריירה דלה סרה" בסוף השבוע. בסופו של דבר, לאחר דיונים בסוף השבוע, הסכימו ביניהן מפלגות הקואליציה לפשרה הכוללת מחילת חובות ועבירות לחלק מהעבירות הכלכליות ועד סכום מסוים.

נכון לאתמול, הממשלה האיטלקית הציגה חזית אחידה במסיבת עיתונאים משותפת לקונטה, די-מאיו וסלביני, ולטובת המשקיעים הדגישה את הצורך להיות בדיאלוג עם אירופה ולשכך את החשש מפרישה אפשרית מגוש האירו. על רקע ספקולציות כי העימות סביב התקציב יידרדר עד כדי פרישה איטלקית, הבהיר די-מאיו כי "כל עוד אני עומד בראש חמשת הכוכבים ובממשלה, לא תהיה שום עזיבה של האיחוד האירופי או של גוש האירו". גם סלביני הבהיר כי "אנחנו ממוקמים היטב בתוך האיחוד האירופי וזה לא ישתנה". קונטה הבהיר כי התקציב המוצע הוא "ניסיון לבצע רפורמות מבניות חסרות תקדים באיטליה", ואמר כי יסביר זאת לבריסל.

הדיאלוג המתוח בין רומא לבריסל אמור להסתיים עד דצמבר הקרוב, אז שרי האוצר של גוש האירו יתכנסו ויחליטו אם לקבל את התקציב האיטלקי החדש לשנת 2019 או לפתוח בהליך נגד איטליה שעלול להוביל לסנקציות פיננסיות. בין הלחץ הגובר מצד האיחוד האירופי על הממשלה האיטלקית לבין הלחץ הגובר מצד השווקים, הכלכלה האיטלקית הופכת לגורם אי-ודאות משמעותי נוסף בגוש האירו.