בלווטניק "הציל" את הנפקת גמידה סל: השקיע 30 מיליון דולר באמצעות קרן פרטית

חברת תאי הגזע גייסה 50 מיליון דולר באחד הימים הגרועים לשווקים בשנה האחרונה, ונאלצה להוריד את המחיר המבוקש מ-12-14 דולר למניה ל-8 דולרים

חברת תאי הגזע לטיפול בסרטן, גמידה סל, הונפקה במהלך סוף השבוע בנאסד"ק, וגייסה 50 מיליון דולר, לפי שווי של 215 "אחרי הכסף". גמידה סל יצאה לשוק באחד הימים הגרועים לשווקים בשנה האחרונה, ונאלצה להוריד את המחיר המבוקש מ-12-14 דולר למניה ל-8 דולרים, כדי לסגור את ההנפקה ולשלב משקיעים מובילים. ביום המסחר הראשון המצב היה אופטימי יותר - המניה עלתה 5.5%, וכעת החברה שווה 226 מיליון דולר.

ההנפקה יצאה לפועל למרות הנפילות שנרשמו בוול סטריט, בין היתר בזכות השקעה של קרן Access של לן בלווטניק, שהשקיעה לבדה 30 מתוך 50 מיליון הדולר שגויסו. חברת התרופות נוברטיס, שהחזיקה 21% בחברה לפני ההנפקה, השקיעה 7.5 מיליון דולר וכעת מחזיקה 15%. נוברטיס ביקשה בעבר לרכוש את גמידה, ובסופו של דבר לא הוציאה תוכנית זו לפועל, אולם היא ממשיכה לשבת על הגדר ולשמור על החזקתה, כנראה כדי לשמר עמדת מוצא טובה לרכישה אפשרית בעתיד.

קרן אקסס של בלווטניק מחזיקה כעת כ-14% מהחברה, וכלל ביוטכנולוגיה (כת"ב), החברה הציבורית שבה שולט בלווטניק, מחזיקה כ-12% (לאחר שהשקיעה 500 אלף דולר בהנפקה), ואלביט מדיקל מחזיקה 10%. בשעות הצהריים היום ירדה מניית כת"ב ביותר מ-5%, שכן השוק ציפה להנפקה במחיר גבוה יותר. 

בעקבות ההנפקה לגמידה סל יש כעת בקופה כ-75 מיליון דולר, סכום שצפוי לאפשר לחברה להשלים את ניסוי שלב III שלה בטיפול בחולי לוקמיה ולימפומה, כתחליף להשתלת מח עצם עבור מי שלא נמצא לו תורם. תוצאות ניסוי זה צפויות ב-2019.

נוסף על כך, הסכום צפוי להספיק גם לסיום שלב I/II של הניסויים הקליניים בטיפול באמצעות תאי NK) Natural Killers), תאים שהם חלק ממערכת החיסון של הגוף, וגמידה סל מקווה להרבות אותם בטכנולוגיה שלה, כדי שניתן יהיה להשתמש גם בהם לטיפול בסרטן הדם.

הנפקת גמידה סל
 הנפקת גמידה סל

בלווטניק פעם שנייה

זוהי הפעם השנייה השנה שבה לן בלווטניק משתתף ישירות בהנפקת חברה שבה השקיע לפני כן באמצעות כת"ב. ביוני האחרון השתתף בלווטניק באמצעות אקסס בהנפקה של חברת ניאון, שבה החזיקה כת"ב 5% לפני ההנפקה. ניאון הוקמה על בסיס מחקר שנערך במכון ברוד בארה"ב בתמיכתו של בלווטניק. כאשר החברה ערכה סבב גיוס ראשון ממשקיעים מובילים אפשר הקשר המוקדם עם החוקרים לאקסס מדיקל, חברה בת של בלווטניק, להיכנס גם כן להשקעה בחברה.

כאשר רכש בלווטניק את כלל תעשיות (החברה האם של כת"בׂ) הוא מיזג את פעילות אקסס מדיקל לתוך כת"ב, וכך הפכה האחרונה לבעלת מניות בניאון. כשהחברה הפכה ציבורית, חזר בלווטניק להשקיע בה ישירות דרך החברה האם אקסס, ולאור השקעתו כך גם בגמידה, ייתכן שזו מדיניות. הנפקת ניאון, אגב, זכתה לביקושי יתר גבוהים, אולם מאז הנפקתה ירדה ב-64%.

כת"ב מתכננת להנפיק בשנים הקרובות בבורסה גם את ביוקנסל לשעבר, שהיום נקראת אנקיאנו ת'רפיוטיקס ונסחרת בתל אביב לפי שווי של 174 מיליון שקל. אלביט מדיקל, לעומת זאת, נמצאת בתקופה שבה היא שואפת לממש נכסים, לאחר שהנפיקה אג"ח, ובסכום שגויס החזירה הלוואת בעלים לחברה האם אלביט הדמיה. החברה אינה מתכננת להשקיע בחברות נוספות.