תבוסה נוספת למרקל: קריסה בתמיכה בקואליציה הרחבה שלה בבחירות בהסן

הקואליציה הרחבה שמובילה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ספגה היום תבוסה נוספת בבחירות מקומיות בגרמניה • התמיכה במפלגה השמרנית בבחירות שהתקיימו במדינת המחוז הסן צנחה ב-10%, בעוד התמיכה בשותפיה הסוציאל-דמוקרטים צנחה ב-11%

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הקואליציה הרחבה שמובילה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ספגה היום תבוסה נוספת בבחירות מקומיות בגרמניה. לפי מדגמים שפורסמו הערב (א'), התמיכה במפלגה השמרנית בראשותה בבחירות שהתקיימו במדינת המחוז הסן צנחה ב-10%, בעוד התמיכה בשותפיה הסוציאל-דמוקרטים צנחה ב-11%. בסך הכל איבדו שתי המפלגות השותפות לשלטון הגרמני 21% מקולות הבוחרים, שיעור הפסד דומה לזה שנרשם בבחירות בבוואריה לפני כשבועיים, ושממחיש את המיאוס ההולך וגובר שחשים תושבים רבים בגרמניה מהקואליציה הרחבה המובילה את גרמניה בשנים האחרונות.

המדגמים, שפורסמו בשעה 19:00 (שעון ישראל), עם תום ההצבעה במדינת המחוז שבה ממוקמת הבירה הפיננסית של גרמניה - פרנקפורט - מעלים כי המפלגה השמרנית (CDU) נשארה הגדולה ביותר בהסן, עם 28% תמיכה (לעומת 38% בבחירות ב-2013). עם זאת, על המקום השני מתנהל קרב בין הסוציאל-דמוקרטים והירוקים, כשכל מפלגה קיבלה כ-20% מהקולות. לצד התמיכה הגוברת ב"ירוקים", הצביעו תושבי המדינה גם בעד מפלגת הימין המתנגדת להגירה "אלטרנטיבה לגרמניה", שקיבלה כ-12%-13% מקולות הבוחרים.

כעת, העיניים נשואות לברלין, לראות כיצד ישפיעו תוצאות הבחירות - והתבוסה השנייה שנרשמת בתוך שבועיים לקואליציה הרחבה - על המערכת הפוליטית ברמה הארצית. אחת השאלות הפתוחות היא אם הנהגת הסוציאל-דמוקרטים תפרש את התוצאות העגומות, מבחינתה, כאור ירוק לפרוש מהקואליציה, ולהוביל את המדינה לבחירות חדשות.

כמו בבחירות בבאיירן, מי שהרוויחו את הקולות הנוטשים את הקואליציה הרחבה היו מפלגות האופוזיציה ברמה הפדרלית: הירוקים, הליברלים (7.5%), השמאל (7%) ו"אלטרנטיבה לגרמניה (12%-13%). הסיסמה של הירוקים בימים האחרונים של הקמפיין הייתה "טארק במקום גרוקו (קיצור בגרמנית ל"גרוסה קואליציון") תוך שימוש בדמותו של מנהיג הירוקים בהסן, טארק אל-וואזיר. הפוליטיקאי האהוד הוא בן לאב תימני ולאם גרמניה ושותף כבר כיום לקואליציה במדינה, ביחד עם המפלגה השמרנית. הבחירות בהסן הן גם נקודת ציון ל"אלטרנטיבה לגרמניה", שהשלימה כעת כניסה לכל 16 מדינות המחוז של גרמניה ומתחזקת בסקרים ברמה הלאומית.

התקשורת בגרמניה התייחסה בימים האחרונים לבחירות בהסן כסוג של משאל-עם על הקואליציה הגדולה, עם כותרות כמו "היום יוכרע גורלה של ה'גרוקו'" ו"הרגע המכריע של מרקל". "מעולם לא היו הבחירות בהסן חשובות כמו היום", כתב הצהובון "בילד" הערב, עוד לפני פרסום תוצאות המדגמים, הנחשבים למדויקים יחסית בגרמניה.

למרות שמרקל הזהירה לפני הבחירות בהסן כי אין להתייחס אליהן כמשאל עם על הקואליציה, סקרים מצביעים על כך שההידרדרות בתמיכה בה משקפת גם את המגמה הארצית. סקר שהתפרסם היום מעלה כי התמיכה בשמרנים של מרקל ירדה מ-33% בבחירות ל-24%, ובסוציאל דמוקרטים מ-20.5% ל-15% בלבד.

מרקל ניצבת כעת בפני כעס הולך וגובר בתוך מפלגתה, לקראת בחירות פנימיות שיתקיימו בדצמבר הקרוב, וכן אמורה לחשוש מפירוק הקואליציה על ידי הסוציאל-דמוקרטים.