חוצה ישראל מזרח: ישראל כ"ץ רוצה להפוך את כביש 90 לדו-מסלולי

כביש 90 יעבור שדרוג ויהפוך מכביש חד-מסלולי לכביש דו-מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון, מאילת ועד לאצבע הגליל • כביש 90 הוא הכביש הארוך ביותר בישראל שאורכו כ-480 ק"מ, כאשר כמעט לכל אורכו הוא כביש חד-מסלולי ללא מעקה הפרדה – דבר שגורם לריבוי תאונות חזיתיות והופך את ניסיונות העקיפה בו למסוכנים

כביש 90 שהפך לכביש הדמים וגבה את חייהם של 17 בני אדם בשלושת השבועות האחרונים יעבור שדרוג ויהפוך מכביש חד-מסלולי לכביש דו-מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון, מאילת ועד לאצבע הגליל. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, הורה לגבש תכנית לאומית אסטרטגית להפיכת כביש 90 לציר האורך המזרחי של ישראל שייקרא "חוצה ישראל מזרח".

מדובר במגה פרויקט הכרחי לאור ריבוי תאונות הדרכים בכביש זה אשר חלקים ממנו נבנו לפני כחמישים שנה ובו אין תשתית בטוחה לנהגים. כביש 90 הוא הכביש הארוך ביותר בישראל שאורכו כ-480 ק"מ, כאשר כמעט לכל אורכו הוא כביש חד-מסלולי ללא מעקה הפרדה - דבר שגורם לריבוי תאונות חזיתיות והופך את ניסיונות העקיפה בו למסוכנים.

בכוונת השר כ"ץ להביא את התכנית לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו ולאחר מכן לאישור הממשלה. הפרויקט מוערך בעלות של כמה מיליארדי שקלים והוא יכלול גם את הפיכת הדרכים המתחברות לכביש 90 לכבישים דו-מסלוליים, בעלי שני נתיבים לכל כיוון. בנגב, מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום, כביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נוה זוהר לערד ; במרכז, כביש בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6 (כביש 505); בצפון, כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; ובגליל הכביש בין עמיעד ליקנעם.

השר כץ ערך היום דיון מיוחד עם הנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל, והנחה אותם להכין תכנון ראשוני של המגה-פרויקט בתוך 30 יום. בנוסף לכך, השר כץ הורה להאיץ את הפיכתו של קטע הכביש הנוסף, מיטבתה ועד קטורה שבערבה, לכביש דו-מסלולי בעל שני נתיבים לכל כיוון. חברת נתיבי ישראל השלימה עד כה את שדרוג כביש הערבה מאילת ועד יטבתה, בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים.

בהמשך להוראת מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, בתקופת הביניים עד להשלמת המיזם תיבחן אופציה להקמת הפרדות קשיחות, במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר הנחה השר כץ להציב הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות בהם ניתן לבצע זאת, תוך ניצול השוליים. על פי התכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תותקן תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים.

בנוסף לכך, השר כץ הנחה את אנשי משרדו לפנות למשרד האוצר לקבלת אישור לקידום ביצוע הקטע הדרומי של כביש הערבה, באמצעות המגזר הפרטי (PPP), מקטורה ועד צומת הערבה ומחלף נבטים. חברת נתיבי ישראל מקדמת כיום תכנונית את הפיכתו של קטע הכביש לכביש דו-מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון. הפרויקט יבוצע בשיטתPPP שבה יזם פרטי יסלול ויפעיל את הכביש החדש ובתמורה יקבל זיכיון לאחזקתו למשך 25 שנה .

שר התחבורה הורה עוד להנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל לקבל אישור לקידום תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו; צומת הערבה-ים המלח, ים המלח-ירושלים, בקעת הירדן, בית שאן-טבריה, טבריה-עמיעד, כולל השלמת כבישי הרוחב.

שר התחבורה הורה לנתיבי ישראל לזרז את ביצועם 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90, בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה. מדובר בין השאר בפרויקטים בהקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורמזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת קרקעיים של הולכי רגל. במקביל, משרד התחבורה יפנה למשטרת ישראל בבקשה לתגבר את האכיפה לאורך כל כביש 90 ולגבש תכנית של כל האמצעים הנדרשים לתיגבור קבוע לאורך כל מוקדי הסיכון בכביש.