עגילים ב-20 סנט ובגד לכלב ב-4 ד': הישראלים בטירוף קניות

15.3 מיליון חבילות צפויות להגיע לישראל במהלך חג הקניות הבינלאומי • יצאנו לבדוק איך גם הזמנה של 20 סנט לא תתבלבל בדרך

15.3 מיליון חבילות צפויות להגיע לישראל במהלך נובמבר ודצמבר. חלק ניכר מאותה חגיגה מתבצע באתרי האינטרנט ובעיקר אתרים בינלאומיים. הקניות הללו כוללות גאדג'טים קטנים וזולים שלא עלו יותר מדולר - אלה מגיעים בעיקר מסין במכולות ענק, מוצרים אחרים כוללים פרטי אופנה - רבים מהם מגיעים לישראל, מאתרים מבריטניה דוגמת אסוס ונקסט אבל גם מארה"ב - לרבות אמזון שמקבלת מתחם מיוחד משלה בדואר.

מוצרים אחרים שהישראלים קונים ברשת כוללים ציוד אלקטרוניקה (רחפנים למשל), מוצרים לבית (דגש למטבח), תוספי מזון, חלקי חילוף לרכב, תכשיטים, ציוד מחנאות וספורט- ובעצם מה לא. יותר מ-95% מהחבילות שיעשו את דרכן לנמענים בישראל יעברו דרך דואר ישראל. מנמל התעופה בן גוריון החבילות מועברות למרכז המיון במודיעין ומשם (בתקווה) לסניף הדואר הקרוב אליכם (גם זה בתקווה). המטרה שעומדת מול מרכז המיון שמתכונן לקלוט מיליון חבילות ביום היא לשחרר את החבילה שמגיעה כמה שיותר מהר, לפי דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, שעה-שעתיים לאחר הטיסה (כשמדובר בטיסה שנחתה ביום חול) הקניות של כולנו מגיעות למרכז המיון במשאיות. מכאן השאיפה היא שבתוך 12-48 שעות החבילות יגיעו לקונים ברחבי ישראל - המסועים עובדים בלי הפסקה והחבילות מנותבות כל אחת לדרכה עד לפיזור למרכזי החלוקה של הדואר או של הקיוסקים הקרובים אליכם.

חגי הקניות של נובמבר כבר בעיצומם. הצפי כמדי שנה הוא לעלייה בהיקף הקניות, הן במספר החבילות והן בהיקף הכספי. בשנה שעברה עמד היקף הקנייה הממוצע בבלאק פריידי ובסייבר מאנדיי על 700 שקל, זאת לעומת 500 שקל לפני שנתיים. השנה זה צפוי להיות גבוה מזה. רוב רובן של החבילות נרכשות בסכום שהוא נמוך משמעותית מתקרת הפטור ממס העומדת על 75 דולר. למעשה, 30-40% מהמוצרים הם גאדג'טים שמגיעים מסין. המשקל הממוצע של חבילה במהלך השנה הוא 2-3 ק"ג - בבלאק פריידי המשקל הממוצע עולה ל- 5-6 ק"ג היות שהרכישות כוללות מוצרים גדולים יותר דוגמת גריל, ריהוט, שואבי אבק וכד'

לא מעט טענות הופנו כלפי הדואר בבלאק פריידי של השנה שעברה ובכלל - קונים מאוכזבים מכך שחבילות שלא מגיעות בזמן או לא מגיעות בכלל אחרים טוענים שהחבילה שרכשו הגיעה לעיר אחרת או לכתובת לא נכונה. בדואר מבינים את זה

ונערכים בהתאם. ההבטחה היא להגיע לשיעור זניח של תקלות. גולדשטיין הסביר ל"גלובס" כי 400 העובדים האמונים על הקניות של כולנו והמפוצלים ב-2 משמרות יעשו הכול כדי שלא יהיו פאשלות. אלה אגב נגרמות לפעמים גם בגלל השולח שלא מעדכן נכון את הכתובת על גבי החבילה אבל גם בגלל הקונים - מיקוד למשל הוא מידע חיוני מאוד ויכול להגדיל את הסיכוי שהחבילה לא תגיע ליעד אחר. המלצה אחרת היא להכניס מספר טלפון עדכני גם בשורת הכתובת.