נמוך יותר מהתחזיות: מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר ירד ב-0.3%

הציפיות בשווקים היו לירידה של שתי עשיריות האחוז, על רקע הירידה במחיר הנפט וירידות מחירים בסעיפי החופשות והפנאי אחרי החגים • ירידות מחירים נרשמו בסעיפי הפירות הטריים, תרבות ובידור, ריהוט לבית ותחבורה ציבורית; עליות מחירים נרשמו בהלבשה וירקות טריים

מחירי הירקות עלו, מחירי הפירות ירדו / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מחירי הירקות עלו, מחירי הפירות ירדו / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נמוך יותר מהתחזיות: מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר ירד ב-0.3% - כך מפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הצפיות בשווקים היו לירידה של שתי עשיריות האחוז, על רקע הירידה במחיר הנפט וירידות מחירים בסעיפי החופשות והפנאי אחרי החגים. מדד נובמבר בא לאחר שמדד אוקטובר הפתיע בעלייה של 0.3% - נתון שביסס על החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית ב-26 לנובמבר ל-0.25%. המדד החלש מהצפוי אינו משנה מהותית את התמונה משום שקצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים נותר 1.2%, כלומר בתוך תחום יעד המחירים של בנק ישראל. קצב עליית המחירים מתחילת השנה קרוב יותר לגבול התחתון של היעד ועומד על 1.1%.

ירידות מחירים נרשמו בסעיפי הפירות הטריים (6.2%), תרבות ובידור (0.9%), ריהוט לבית ותחבורה ציבורית (0.8%). עליות מחירים נרשמו בהלבשה (2.9%) וירקות טריים (1.4%).

מדד מחירי הדירות של הלמ"ס (המתפרסם בנפרד ממדד המחירים לצרכן ומורכב ממוצע מחירי העיסקאות בחודשיים) רשם בחודשים ספטמבר אוקטובר ירידה של 0.2% לעומת החודשים אוגוסט ספטמבר המדד המשווה את מחירי העסקאות הממוצעים בחודשיים

לאחר פרסום המדד מגיע קצב ירידת מחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים ל-1.8%. מחירי הדירות החדשות נותרות ללא שינוי והתמיכה הממשלתית עמדה על 36.6%.

לעומת 32.3% במדד הקודם. בחלוקה לפי מחוזות ירדו מחירי הדירות במחוז ירושלים ב-2%, בצפון ב-1.2% בדרום 0.3% ובתל-אביב 0.2% יציבות במחירי הדירות נרשמה במחוזות חיפה והמרכז.

לדברי יונתן כץ, כלכלן בכיר בבית ההשקעות לידר, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית פעם נוספת בפברואר ל-0.5% לאחר שעליית תעריפי החשמל והמים תזניק את קצב האינפלציה ל-1.5% בחישוב שנתי.

כץ ציין כי מדד נובמבר ירד מעט יותר מההערכה המוקדמת וכי באופן מעט מפתיע, מחירי המזון ירדו ב-0.4% עקב ירידה של 5.3% במחירי העופות. מחירי הדיור (שכירות) מעט התמתנו ל-2.1% מ 2.2% לפני חודש. האינפלציה נותרה יציבה בקצב שנתי של 1.2%.

כץ הוסיף כי "אין אנו צופים שינוי בריבית בהחלטת הריבית הקרובה בחודש ינואר, אך בהחלטה של סוף פברואר צפויה העלאת ריבית ל-0.5%, זאת בציפייה למדד ינואר גבוה יחסית אשר יושפע משורה של התייקרויות כגון חשמל, מים, ארנונה ומוצרי מזון. בנוסף, השקל ממשיך להיחלש.

"בחודש ינואר האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים צפויה לעלות ל-1.4%-1.5%, הוכחה נוספת עבור הוועדה המוניטארית להתבססות האינפלציה אל תוך היעד אשר שתתמוך בהעלאת הריבית".