מייסדי Plus500 ממשיכים לממש החזקות בחברה: אלון גונן מכר מניות ב-41 מיליון דולר

מאז הנפקתה ב-2013 הכפילה מניית Plus500 את ערכה כמעט פי 10, כשבדרך היא מחלקת למחזיקי המניות דיבידנדים של מאות מיליוני דולרים • חמשת המייסדים נותרו עם החזקה מצרפית של אחוזים בודדים • מאז שנסקה לשיא באוגוסט 2017 צנחה המניה ב-35%, ושווי החברה מסתכם ב-1.5 מיליארד ליש"ט

אלון גונן, אחד מחמשת מייסדי חברת Plus500, מכר באחרונה עוד 2.25 מיליון מניות של החברה בשווי של כ-41 מיליון דולר (במחיר של 1,390 פני למניה). המכירה האחרונה של גונן מצטרפת למכירות נוספות שביצעו חמשת מייסדי החברה בחודשים האחרונים, בהיקף של מאות מיליוני דולרים. 

Plus500  מפעילה פלטפורמת מסחר מקוון בחוזי הפרש (CFD) על מדדי מניות מובילים בעולם, מט"ח, מטבעות דיגיטליים וסחורות, וכן על מניות בולטות, והיא גובה עמלה על ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר המכירה. מניית החברה הנסחרת בבורסת לונדון עלתה שם בכ-50% בשנה האחרונה. עם זאת, מאז שהעפילה לשיא בתחילת אוגוסט 2017 צנחה המניה בכ-35%, ושוויה של החברה עומד כיום על כ-1.5 מיליארד ליש"ט (כ-1.9 מיליארד דולר).

למרות הנפילה של החודשים האחרונים, מאז הנפקתה ביולי 2013 הכפילה מניית פלוס500 את ערכה כמעט פי 10, כשבדרך היא מחלקת למחזיקים במניותיה דיבידנדים שמנים בהיקף מצטבר של מאות מיליוני דולרים. זאת, תוך שהיא מתגברת על שני משברים שהפילו אותה בעשרות אחוזים, בין השאר על רקע בדיקות של הרגולטור הבריטי מחשש לעבירות של הלבנת הון.

מניית פלוס500 הוסיפה 50% בשנה האחרונה
 מניית פלוס500 הוסיפה 50% בשנה האחרונה

מייסדי החברה - גל הבר, אלעד בן יצחק, אלון גונן, עומר אלעזרי ושלומי ויצמן - נותרו כיום עם החזקה מצרפית של אחוזים בודדים בהונה, לאחר שמימשו בשנים האחרונות כמעט את כל החזקותיהם וצברו מאות מיליוני דולרים במכירת מניות ובדיבידנדים.

מימושים רווחיים למייסדים ולטדי שגיא

מי שנהנה מהפריחה בעסקי החברה מלבד חמשת המייסדים, הוא איש העסקים טדי שגיא. שגיא, באמצעות חברת פלייטק שהייתה בשליטתו, ניצל ב-2015 צניחה של יותר מ-50% במניית פלוס500 עקב בדיקת הרגולטור הבריטי לחברה, שבחן מחדש חלק ממסמכי האימות והזיהוי של לקוחותיה בשל חשש לעבירות של הלבנת הון. כתוצאה מאותה בדיקה הוקפאו חלק מחשבונות הלקוחות, והחברה עצרה צירופם של לקוחות חדשים.

בתחילת ספטמבר השנה מכרה פלייטק, שהחזיקה בכ-10% מההון של פלוס500, את כל החזקתה בחברה, בסכום כולל של 235 מיליון דולר וברווח עצום. יום לפני שפלייטק חיסלה את ההחזקה בפלוס500, מכרו חמשת המייסדים 8% מהמניות למשקיעים מוסדיים, בסכום של כ-195 מיליון דולר. המייסדים נימקו אז את המכירה ב"רצון לגוון את החזקותיהם, ומניעים אישיים".

את הרבעון השלישי של השנה סיימה החברה עם ירידה של 14% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-100 מיליון דולר. התנודתיות הנמוכה מאוד בשווקים (במיוחד בחודש ספטמבר), יחד עם השפעתה הצפויה של הנמכת שיעורי המינוף המוצעים ללקוחות הקמעונאיים של החברה בחלק מהשווקים האירופיים, בעקבות כניסה לתוקף של רגולציה חדשה של רשות ניירות ערך האירופית באוגוסט השנה, הובילו לירידה של 20% בהכנסה הממוצעת מלקוחות פעילים (ARPU) לרמה של 981 דולר ברבעון השלישי. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) הסתכם בכ-50 מיליון דולר ברבעון, כ-50% מההכנסות.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה החברה קפיצה של 86% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לכ-565 מיליון דולר, בעוד שה-EBITDA בתקופה זו עמד על כ-401 מיליון דולר (שיעור של 71% מהמכירות).