מאמצים לחתום על הסכם עבודה חדש בתעשייה האווירית

ההנהלה שואפת להשלים את איחוד החטיבות האזרחיות לקבוצת תעופה חדשה ולשם כך מנהלת מו"מ אינטנסיבי עם ועד העובדים • גורם בכיר: לא בטוח שהמהלך יוביל לפיטורים

ביתן המל"טים של התעשייה האווירית בתערוכה בהודו/ צילום: אתר החברה
ביתן המל"טים של התעשייה האווירית בתערוכה בהודו/ צילום: אתר החברה

מאמצים של הרגע האחרון להשגת הסכם עבודה חדש בתעשייה האווירית בין הנהלת החברה לבין ועד העובדים, וזאת לקראת המהלך של איחוד החטיבות האזרחיות של התע"א לקבוצת תעופה חדשה, שצפוי לצאת לדרך מחר.

בין הצדדים מתנהל מזה מספר שבועות משא-ומתן אינטנסיבי בניסיון לגבש הבנות שיאפשרו להנהלה להוציא לפועל את התוכנית לשינוי הארגוני בפעילויות האזרחיות של החברה - בלי שהצעד ילווה במחאות ובהפרעות מצד הוועד הדומיננטי.

ברקע, מזה תקופה ארוכה שהאווירה בתעשייה האווירית מתאפיינת בחוסר ודאות ובדריכות מצד העובדים, נוכח השינוי הצפוי, שיוביל לאיחוד של מטות ומערכי שיווק בחטיבת בדק מטוסים, בחטיבת כלי טייס אזרחיים ובחטיבת ההנדסה. בחטיבות אלה מועסקים יותר מ-5,000 עובדים, והם מהווים כשליש ממצבת כוח האדם בחברה. עם השלמת הרפורמה בפעילות האזרחית של החברה, חטיבות אלה יפעלו מתחת לקבוצת תעופה חדשה בראשות יוסי מלמד.

במשך שנים ארוכות הפעילות של החטיבות האזרחיות בתעשייה האווירית התאפיינה בהפסדים של מיליוני שקלים בשנה. כך, בחלק מאותן חטיבות עובדים רבים נותרו בלי מעש במשך תקופה ארוכה, בשל ירידות מתמשכות בנפח העבודה ומאי כניסתן של הזמנות חדשות.

על רקע נתונים אלה, הנהלת החברה רואה את איחוד החטיבות כמוצא למשבר ארוך השנים שפוקד את הפעילות האזרחית שלה, וזאת לקראת מימוש חזון של העלאת הרווחיות שלה ל-6%-7%.

בהנהלת התע"א ובוועד העובדים של החברה מסרבים להתייחס למשא-ומתן שמתקיים מזה שבועות לקראת גיבוש הסכם העבודה החדש בחברה.

גורמים שמקורבים להנהלת החברה העריכו בעבר כי איחוד החטיבות שאמור לצאת לדרך מחר, ילווה בפיטורים של בין 500 ל-600 עובדים וזאת בשל איחוד תפקידים וטיוב כוח אדם. אותם גורמים העריכו כי ביטול של מאות משרות, ניוד של עובדים אחרים בהתאם לצרכי החברה והקמת מערכי רכש ושיווק אחודים לכלל החטיבות, יפחיתו את הוצאות החברה, יוזילו עלויות תפעול, ישפרו את כושר התחרות שלה ויאפשרו את העלאת הרווחיות. עם זאת גורם בכיר בחברה אמר היום ל"גלובס" כי "אין הכרח שהמהלך ילווה בפיטורי עובדים". 

את המשא-ומתן מטעם הוועד מובילים היו"ר שלו יאיר כץ והחשב הכללי לשעבר במשרד האוצר הפרופ' ירון זליכה. את צוות המשא-ומתן מטעם ההנהלה מובילים המשנה למנכ"ל החברה, אייל יוניאן והסמנכ"ל למשאבי אנוש שנכנס אך בימים האחרונים לתפקידו, ברק שטרוזברג שבעבר היה סגן הממונה על השכר במשרד האוצר.

גורמים שמעורבים בנעשה בחברה מתרשמים כי השתיקה שגזרו על עצמם חברי ההנהלה הבכירה וראשי ועד העובדים בנוגע לקצב התקדמות המשא-ומתן נועדה למנוע חיכוכים ומשברים של הרגע האחרון, בדרך לחתימה על הסכם.

ככל הידוע, הצדדים גיבשו כבר לפני מספר ימים טיוטה להסכם העבודה החדש, והיא הועברה לאישור הגורמים השונים במשרד האוצר וברשות החברות. אור ירוק מאותם גופים יאפשר התקדמות נוספת לקראת חתימה על ההסכם.

החלטת דירקטוריון החברה מסוף השבוע שעבר, על המשך הפעילות בתחום מטוסי המנהלים שלה, ופיתוח מטוס המנהלים העתידי שישווק על ידי חברת 'גלפסטרים' האמריקאית, העבירה מסר מרגיע לראשי ועד העובדים וזאת לאחר תקופה ארוכה של אי וודאות בנושא (ראה מסגרת).

בימים האחרונים הופיע יו"ר ועד העובדים לפני חברי מועצת העובדים, אך נמנע מלחשוף פרטים הקשורים למשא-ומתן עם ההנהלה. המסר המרכזי שהוא העביר להם, היה כי הוועד פועל למען הבטחת הביטחון התעסוקתי של העובדים באותן חטיבות.

בד בבד, גורמים אחרים בחברה סיפרו על מקרים שבהם רבים מבין עובדי חטיבות אלה עדיין לא יודעים, וזאת יממה לפני ביצוע הרפורמה המדוברת, כיצד יוגדר תפקידם החדש לאחר האיחוד ומה יהיה מרחב סמכותם. "יש לא מעט עובדים שלא יודעים לאילו תפקידים הם משובצים", אמר אחד הגורמים, "מחר בבוקר הם יבואו לעבודה, ורבים מהם לא יודעים מה בעצם הם עושים ולמי הם כפופים".

גורמים שמקורבים להנהלת החברה טענו מצדם כי החברה השלימה את היערכותה לקראת איחוד החטיבות וכי אין סיבה שהמהלך לא יצא לדרך כמתוכנן, קרי מחר בבוקר. 

הדירקטוריון החליט: ממשיכים בתכנית מטוסי המנהלים

אחרי תקופה ארוכה של אי ודאות, ובחינת האפשרות לסגירת קו היצור של מטוסי המנהלים בחברה, דירקטוריון התעשייה האווירית החליט בימים האחרונים כי החברה תמשיך בפעילותה בתחום ואישר לה להמשיך בפיתוחו מטוס המנהלים העתידי שישווק על ידי חברת 'גלפסטרים' שבבעלות ג'נרל דיינמיקס האמריקאית.

ההחלטה של הדירקטוריון מהווה בשורה לוועד העובדים בחברה, שחשש מפני סגירת הפעילות של החברה בתחום שמספקת עבודה לכ-1,000 עובדים.

ההתלבטות של בכירי החברה אם להמשיך בפעילות בתחום מטוסי המנהלים באה על רקע ההפסדים המתמשכים שנגרמים לה, בעיקר במהלך העשור האחרון והביקורת החריפה שהיא ספגה בנושא, בין השאר במהלך ביקורת של מבקר המדינה.

עם אישור הדירקטוריון שניתן בנושא, החברה צפויה להמשיך בתכנון המטוס שמכונה שבשלב זה P-32, ויהווה נגזרת חדשה למטוס המנהלים המרכזי שלה, G-280, שמשווק באמצעות 'גלפסטרים'. במסגרת פיתוח זה, התעשייה האווירית צפויה להשקיע כ-80 מיליון דולר.