שתי החברות שזכו ב-500 טון שמן זית ימכרו אותו לרשת אחת - אושר עד

נס פך השמן: שתי חברות זכו במכסות של 500 טונות שמן זית של משרד הכלכלה, אך מתברר כי בפועל שתיהן ימכרו את השמן המוזל בעיקר לרשת אחת: אושר עד

בקבוק שמן זית / צילום: תמר מצפי
בקבוק שמן זית / צילום: תמר מצפי

ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, בראשותו מנהל מינהל יבוא, דני טל, הודיעה היום (ד') על שתי הזוכות במכרז חלוקת מכסה של 550 טון שמן זית בבקבוקים בהליך תחרותי. שתי הזוכות הן חברת מרב מזון, שזכתה בכמות של 250 טון שמן במחיר של 16.90 שקל לבקבוק יחד עם רשת אושר עד, אשר תימכר תחת המותג הפרטי של הרשת; וחברת מיה, שזכתה בכמות של 300 טון שמן, במחיר של 17.70 תחת המותג מיה. ואולם מתברר כי גם הכמות בה זכתה חברת מיה מיועדת להימכר באושר עד, על-פי הסכם מקדים שביצעה החברה עם הרשת. 

שחקנים נוספים בענף, שנגשו גם הם למכרז של משרד הכלכלה, העבירו ביקורת על אופן הליך המכרז, וטענו היום (ד') בשיחה עם "גלובס" כי אין היגיון בחלוקת כל הכמות לשתי חברות שמוכרות את כל המכסה לרשת אחת בלבד, שיש לה באופן יחסי מספר מועט של סניפים (כיום מפעילה אושר עד פחות מ-30 סניפים).

עם זאת, גורמים במשרד הכלכלה טענו היום בשיחה עם "גלובס" כי לא מדובר בכל הכמות אלא "רק ברוב הכמות", וכי "זהו מסלול תחרותי של כ-500 טון, שבו זכו החברות שהציעו את המחיר הנמוך לצרכן". בכך רמזו במשרד כי המתמודדים האחרים במכרז לא הציעו מחיר נמוך, וכי העדיפות במכרז ניתנה למחיר הזול ביותר. בהקשר זה נמסר ממשרד הכלכלה כי "המשרד פועל להורדת יוקר המחיה. אנו מזמינים את כל החברות לגשת למסלולים התחרותיים על המכסות הפטורות ממכס ולהציע מחירים נמוכים לצרכנים".

בכל אופן, בנוסף למכסת שמן הזית בבקבוקים, ועדת המכסות תחלק בימים הקרובים גם מכסות פטורות ממכס ליבוא שמן זית בהיקף של 2,200 טון לתעשייה ו-300 טון בבקבוקים. על-פי נתוני נילסן, המחיר הממוצע בחנויות של שמן הזית מהמותגים השונים נע בשנים 2015-2017 בטווח שבין 36-40 שקל לבקבוק, כאשר לצד מחירי בקבוקי שמן זית ממותגים מובילים אשר נמכרו במחירים שבין 35-50 שקל בשנת 2018, נמכרו גם מותגים מוזלים של שמן זית במחירים נמוכים יותר שנעו בין 19.90 ל-29.90 שקל לבקבוק של 750 מ"ל.

מכירות שמן זית בבקבוקים בשוק הקמעונאי בישראל נאמדות בכ-8,000 טון בשנה. במשרד מעריכים היום כי הזוכים במכסות אשר התחייבו למכור 550 אלף טון שמן זית במחירים נמוכים לצרכן, "ישפיעו גם על מחירי שמן הזית של המותגים המובילים בשוק של יד מרדכי, עץ הזית, זיתא והמותג הפרטי של שופרסל".

ואולם בנוסף לעובדה שמדובר בשחקן אחד אשר ייהנה ממרבית המכסה המוזלת, קיים חיסרון נוסף במכרז הנוכחי. לפי משרד הכלכלה, משרד החקלאות דרש להתנות את חלוקת המכסה, "בכך שניתן יהיה לנצל אותה רק בתקופה שלאחר הפסח ועד סוף ספטמבר".

בהודעה לתקשורת שפרסם משרד הכלכלה נכתב כי "בוועדת המכסות במשרד הכלכלה הצרו על כך שמשרד החקלאות התנה את החלוקה" באופן הזה וטענו כי בשל כך, השפעת ההפחתה במחיר תורגש רק לאחר חג הפסח. עוד מפרטים במשרד כי היבואנים רוכשים את שמן הזית בספרד במחירים של כ-2.5 אירו לבקבוק (10.60 שקל), וכי "המכסה הפטורה ממכס מאפשרת להוריד את המחיר לצרכן בישראל".

עוד מציינים במשרד כי היום "כל המותגים המובילים בשוק, מתבססים על בלנד (עירוב) של שמן מקומי עם שמן מיובא או על שמן מיובא בלבד", כשלצידם נמכרים מיעוט מותגים שהם על טהרת השמן הישראלי בלבד, דוגמת משק אחיה, אליעד, גשור, חלוצה ועוד, אך הם תופסים יחדיו נתח קטן יחסית מתוך כלל השוק הקמעונאי.

מחברת מיה נמסר בתגובה: "חברת מיה תעשיות מזון ניגשה למכרז של משרד הכלכלה ומחויבת לתנאי המכרז. חברת מיה תעשיות מזון מחויבת למחירים טובים והוגנים לצרכן הן בשמן זית והן במוצרים אחרים".