לאחר פיצוץ ההסדר: מחזיקי אג"ח אפריקה דורשים לחלט לבן משה פיקדון של 100 מיליון שקל

בית המשפט יבחן את טענות הצדדים ויקבע אם מגיע למחזיקי האג"ח פיצוי בדמות כספי הפיקדון • ובינתיים, שווי הפיקדון נשחק במיליוני שקלים, עקב ירידה בערכן של אג"ח אפריקה ישראל שהועמדו כחלק ממנו על ידי מוטי בן משה

מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן

אחרי פיצוץ הסדר החוב הגדול של קבוצת אפריקה ישראל, מגיע שלב המאבק המשפטי בין מחזיקי האג"ח של החברה לבין המשקיע מוטי בן משה. אתמול הגישו מחזיקי האג"ח בקשה דחופה לבית המשפט המחוזי בת"א לחילוט פיקדונות על סך של 100 מיליון שקל, שהפקידו חברות בשליטת בן משה לצורך הבטחת קיומו של ההסדר.

את הבקשה הגישו אתמול המחזיקים לאחר שבשבוע שעבר הודיע להם בן משה על בטלותו של ההסדר ודרש להשיב לחברות שבשליטתו את אותם פיקדונות. כעת יידרש נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין, לבחון את טענות הצדדים ולקבוע האם קיימת אשמה למי מהצדדים בביטולו של ההסדר והאם מגיע למחזיקי האג"ח פיצוי בדמות כספי הפיקדון (כולם או חלקם) בשל כך.

הסדר החוב השני של קבוצת אפריקה ישראל יצא לדרך כבר במאי 2016, ומאז ידע עליות ומורדות. במהלך 2017 הצטמצם התהליך למאבק בין בן משה לבין איש העסקים נתי סיידוף (שהספיק מאז לרכוש את השליטה בשיכון ובינוי) על הזכות לרכוש את הבעלות על אפריקה ישראל מידי מחזיקי האג"ח.

בסיומה של התחרות בין השניים העדיפו המחזיקים את הצעתו של בן משה, שכללה מזומנים וני"ע בסך של כ-2.3 מיליארד שקל - תספורת של יותר מ-20% על חובה של אפריקה ישראל כלפיהם בסך כ-3 מיליארד שקל. הסדר החוב דרש מאלון רבוע כחול גיוס חוב של יותר מ-1 מיליארד שקל, אולם המשבר שהתפתח בשוק הקונצרני בשבועות האחרונים הזניק את תשואות האג"ח הארוכות של אלון רבוע כחול לרמה של 7.7% והקשה עליה מאוד את היכולת לגייס את הסכום במלואו.

לא קיבל אישורים במזרח אירופה 

בבקשה שהוגשה אתמול כותבים באי כוח המחזיקים, עוה"ד גיא גיסין ואופיר נאור, כי מדובר בפעם השנייה במהלך הסדר החוב שהם נאלצים להגיש בקשה לחילוט פיקדונות כנגד בן משה בנסיבות חמורות של אי קיום התחייבויות ונסיגה בפעם השניה מהסדר נושים. לפיכך הם מבקשים מביהמ"ש להורות על חילוט הפיקדונות בסך של 100 מיליון שקל והעברתם (לרבות הפירות שנוצרו בגינם) לידי נאמני האג"ח לצורך פירעון חלקי למחזיקים.

הפיקדונות שהפקידו החברות שבשליטת בן משה כוללים 50 מיליון שקל שהפקידה אקסטרה אחזקות לטובת רכישת הבעלות המלאה על אפריקה ישראל, 40 מיליון שקל שהפקידה אלון רבוע כחול לטובת רכישת מניות השליטה (56%) באפריקה נכסים, וכן 10 מיליון שקל שהפקידה דור אלון לטובת רכישת נתח מהחברה המעילה את כביש חוצה ישראל (עסקה שבוטלה בהמשך תהליך ההסדר).

עם זאת, שוויו הנוכחי של הפיקדון שהפקידה אקסטרה אחזקות נשחק בשבועות האחרונים ל-43 מיליון שקל בלבד ומסיבה זו כבר פנו הנאמנים בשבוע שעבר לבן משה בדרישה להשלים את הסכום החסר. כפי שנכתב ב"גלובס" בשבוע שעבר, הסיבה לשחיקה בשווי הפיקדון היא ירידה בערכן של אג"ח אפריקה ישראל משלוש הסדרות, שהועמדו כחלק מהפיקדון במסגרת ההסכמות כי הפיקדונות יוכלו לכלול גם ניירות ערך סחירים.

בשבוע שעבר הודיע בן משה על בטלותו של ההסדר, לאחר שלא השיג עד למועד הקבוע בהסדר (13.12.18) את אישוריהם של הממונים על ההגבלים העסקיים בשלוש מדינות במזרח אירופה (סרביה, צ'כיה ופולין) בהן פעילה אפריקה נכסים. עם זאת, מחזיקי האג"ח מתקשים לקבל את הטענה, ובבקשה הנוכחית לביהמ"ש הם דורשים לקבל לידיהם את כל המסמכים הקשורים בתהליך קבלת אישורים אלו לצורך בחינת הנושא.