פאואל: "הפד יכול לשנות מדיניות במהירות באופן משמעותי"

האינפלציה "תחת שליטה ועדיין נמוכה; יש לנו את הזמן לראות את התפתחות הפעילות הכלכלית", אמר הערב יו"ר הפד פאואל בפורום הכלכלי בוושינגטון

ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert
ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert

האינפלציה "תחת שליטה ועדיין נמוכה". הפד יכול להיות "סבלני" ו"גמיש" יותר בכל הנוגע לקבלת ההחלטות בהמשך, כך אמר הערב יו"ר הפד ג'רום פאואל בפורום הכלכלי בוושינגטון. "אנו לא עדים לסימנים של האטה בפעילות הכלכלית בארה"ב", המשיך פאואל. לדבריו, "הפד יכול לשנות מדיניות במהירות באופן משמעותי".

פאואל חזר על הדברים שאמר בסוף השבוע האחרון בפאנל שכלל גם את הנגידים לשעבר בן ברננקי וג'נט ילן, כשסיפק סנונית ראשונה וירד מהעץ כשריכך את הטון ואמר כי הפד יגלה גמישות. הערב חוזר ואומר פאואל כי הפד "יכול לשנות מדיניות באופן משמעותי ובמהירות" באם יידרש.

בנוגע להתקפות הישירות של טראמפ על מדיניות הפד, אמר פאואל כי זה לא מטריד אותו.

בתוך כך, סיום שיחות הסחר בין סין לארה"ב שהחלו ביום שני האחרון נמשכו שלושה ימים, מעבר לצפוי, אך הסתיימו בקול ענות חלושה בהודעה פושרת מכיוון שני הצדדים. אפשר לחשוב כי אלו בחרו לצאת עם ההצהרה הכי פחות קונקרטית כדי לא להכביד על השווקים שנמצאים כעת בצומת דרכים לא פשוטה. 

ברמה הטכנית, המדדים נמצאים בדיוק בשלב בו רצף העליות שנרשם בארבעת ימי המסחר האחרונים עשוי להתהפך ולחזור לטריטוריה האדומה, שכן לפי האנליסטים הטכניים אנו כבר נמצאים במגמת ירידה, ואילו העליות שנרשמו בארבעת הימים האחרונים מהוות חלק מתיקון מעלה לפני המשך גל הנפילות שהחל בחודש אוקטובר והתעצם בדצמבר.

והנה, בדיוק בנקודה בה השווקים נמצאים כעת, עוד ועוד חברות מפרסמות אזהרת רווח, או הנמכת תחזיות, וזה לא נראה טוב בכלל. הצפי המאכזב שסיפקה אפל להכנסות הרבעון הראשון, גרר אזהרת רווח חמורה גם אצל סמסונג וענקית האלקטרוניקה LG שצופה נפילה של 80% ברווחיות. ולא מדובר רק בסימנים שהחלו אצל החברות נוכח החולשה בסין. גם היום המשקיעים עדים להנמכת תחזיות ותוצאות מאכזבות מצד מייסיס, שצוללת כעת ב-18%, ברנס אנד נובל וגם בואינג. ואם זה לא היה מספיק, הנשיא טראמפ ממשיך להחזיק בדרישה לבנות את החומה מול מקסיקו, ואין לא בעיה "להשבית את הממשל לאורך שנים" במידה ולא יושג המימון הנדרש, ומסתכן בדירוג האשראי לארה"ב.

זאת ועוד, פרוטוקול הפד שפורסם אתמול חשף כי חברי ועדת השוק הפתוח של הפד חושבים כי קצב העלאות הריבית יהיה איטי מהצפוי, וזה מה שמסביר את התבטאות היו"ר פאואל בסוף השבוע האחרון, שאמר כי הפד יגלה גמישות ויקשיב לכלכלה האמריקאית. נראה כי תוואי ריבית להמשך לא ברור גם לחברי הפד שמראים עמימות. כיום, ריבית הפד עומדת על 2.5% ומגולמת לרדת בסבירות של כ-27% בינואר.

בינתיים נראה כי החששות לגבי האטה של סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שוב עולים לכותרות כשברקע הוויכוח סביב שיעור הצמיחה הנמוך מקבל חיזוק מהשטח. הבוקר פורסם מדד המחירים לצרכן בסין שהצביע על קריאה של 1.9% בחודש דצמבר בחישוב שנתי, לעומת הצפי ל-2.1% ובהמשך לקריאה של 2.2% בחודש נובמבר.