אונליין, אבל למהדרין: המגזר החרדי עובר לקניות ברשת ובפאואר סנטרים

עדיין לא מחליפים את המסחר ברחוב הראשי, אבל גם במגזר החרדי עוברים לקנות ברשת, נוסעים לפאואר סנטר לקניות גדולות ומעדיפים חנויות מרווחות ונקיות • למרות השינויים, חנות ברחוב הראשי של בני ברק היא עדיין מצרך מבוקש ביותר שיכול להגיע למחיר של 40 אלף שקל למ”ר

שכונה חרדית בירושלים / צילום: shutterstock
שכונה חרדית בירושלים / צילום: shutterstock

חנות הספרים שבעבר שלטה על אחוזים ניכרים משוק הספרים בבני ברק עומדת ריקה. כבר שנים שמעט מאוד אנשים פוקדים אותה. עד לפני שני עשורים לא היה אדם בבני ברק ומחוצה לה שלא הכיר את המוכר שנהג להתמקח על מחירי הספרים. היום הוא כבר לא מתמקח. כמו בשאר חלקי הארץ, חנויות הספרים העצמאיות מתקשות לעמוד בתחרות מול הרשתות הגדולות.

סל הוצאות חודשי
 סל הוצאות חודשי

אבל החנות, שממוקמת באחד האזורים המבוקשים בבני ברק, מסרבת להיכנע. לא שיש לה אמצעים להילחם ברשתות הגדולות, אבל היא יכולה לשרוד כל עוד השטח נמצא בבעלות בעלי החנות. אם הייתה צריכה לשלם דמי שכירות על השטח הזה, כנראה שהייתה נעלמת כבר לפני עשור.

היא לא היחידה. ברחובות מסוימים בערים החרדיות ניתן לראות עוד חנויות ותיקות עם תנועת קונים דלילה. הן פתוחות כבר עשרות שנים מפני שהן מוחזקות בידי בעלי העסק עוד מהתקופה שמחירי הנדל"ן בבני ברק היו נמוכים באופן משמעותי.

מחירי השכירות של שטחי המסחר בערים החרדיות גבוהים כיום מאוד למרות השינויים בענף. בעוד שהרשתות הקמעוניות מצמצמות שטחי מסחר, הבנקים סוגרים סניפים והקניונים מתקשים לאכלס את כל השטחים, הנדל"ן המסחרי בערים החרדיות ממשיך לשמור על כוחו. כך, בעוד רשת שופרסל בוחנת צמצום משמעותי בהיקף שטחי המסחר שלה, היא פתחה לאחרונה סניף ייעודי למגזר החרדי בירושלים.

קניות, תור לקופות, סופר אושר עד / צילום: דפי הירשפלד
 קניות, תור לקופות, סופר אושר עד / צילום: דפי הירשפלד

"יותר יקר מאשר בערים מעורבות"

"קיימת התפתחות בענף הנדל"ן המסחרי בערים החרדיות", אומר יקי רייסנר, מנכ"ל חברת רייסדור, "אבל בטח לא באותם היקפים כמו שהיינו רגילים משנים קודמות. היום ההתפתחות היא יותר מינורית, אבל בכל זאת מחירי הנדל"ן המסחרי בערים החרדיות עולים על מחירי השכירות בערים המעורבות כתוצאה מביקוש גובר לשטחי מסחר. ברחוב רבי עקיבא, רחוב הקניות המיתולוגי של בני ברק, מחירי הנדל"ן המסחרי יכולים להגיע ל-40 אלף שקל למ"ר".

אבל מסתבר שגם "בירת הקניות" של המגזר החרדי סובלת מתחלופה גבוהה של חנויות. היזמים מעדיפים להשכיר את שטחי המסחר שלהם לרשתות גדולות ויציבות, למשרדי ממשלה או לקופות חולים. יתר החנויות באות והולכות בקצב מסחרר.

"לחרדים יש קצב משלהם", אומר מנכ"ל קבוצת אק"ה נדל"ן אילן קורץ, "הם תמיד מאחרים בכמה שנים, אבל בסופו של דבר יתרחשו שינויים בהתאם לרוח העולמית".
רייסנר לא מסכים עם הדברים. "תחלופה קיימת רק בחנויות הקטנות", הוא אומר. "העסקים הוותיקים בעיר נהנים מיציבות והם כאן כדי להישאר. המחיר של 40 אלף שקל למטר הוא תוצר של ביקוש גבוה. בגבעת שמואל, אף שמחירי הדירות בה יקרים בהרבה מבני ברק השכנה, אנחנו מוכרים שטחי מסחר ב-22 אלף שקל בלבד למ"ר. אין לזה קשר למחירי הדירות. המסחר החרדי מוסיף להיות דומיננטי גם בעידן המסחר המקוון".

הרכישות המקוונות: עמדות להזמנה אונליין

ובאמת, בדומה לשאר קבוצות האוכלוסייה, גם המגזר החרדי גילה בשנים האחרונות את עולם הרכישות המקוונות, בעיקר באמצעות אתרי הקניות נקסט ועלי אקספרס. לשם כך יש בערים החרדיות, ולא רק בבני ברק, עמדות מחשבים להזמנות אונליין, למי שלא גולש ברשת מהבית או מהסלולרי.

לדברי רייסנר, המסחר המקוון רחוק מלאיים על הנדל"ן המסחרי בערים החרדיות. "המסחר המקוון במגזר החרדי קיים בעיקר בשוק הנשי. גברים כמעט ולא מבצעים רכישות אונליין, בטח לא בתחום האופנה. קשה למצוא באמזון מגבעות שחורות וחליפות שיתאימו לבחורי ישיבות. גם השוק הנשי נתון למגבלות רבות של צניעות. נשים חרדיות שמבצעות רכישות מקוונות, עושות זאת ברוב המקרים עבור ילדים בגילאי 10-12. אני לא חושב שהנישה הזאת מסוגלת להשפיע על היקף הנדל"ן המסחרי".

בשוק אגב מספרים כי במגזר החרדי קונים אמנם הרבה בגדי ילדים, אך גם בגדי נשים, וגם טקסטיל לבית, כמו מצעים, מפות ומגבות.

לצד ההזמנות מחו"ל, קשה להתעלם מהעובדה שהרשתות החרדיות המקומיות החלו אף הן לספק שירותי אונליין. היום, יותר מתמיד, משפחות רבות מהמגזר החרדי עוברות לערוך את קניות המזון באמצעות אתרי אינטרנט כמו "אקספרס מהדרין" ו"ישיר למהדרין". המשלוחים, בעיקר בסופי שבוע, הפכו לעניין מקובל. אם המגמה הזאת תוסיף לצבור תאוצה - והיא כנראה תוסיף - ייתכן שגם הרשתות החרדיות יתחילו לצמצם את שטחי המסחר שלהן.

קורץ סבור שתופעת אתרי הקניות למהדרין לא תשנה הרבה, ודאי לא בעת הקרובה. "הציבור החרדי אוהב לערוך קניות קרוב לבית. הרשתות יודעות את זה ולכן סניפים שמיועדים לאוכלוסייה החרדית ממוקמים בדרך כלל בתוך אזורי מגורים ושכונות סגורות. כל עוד מדובר בשטחים מסחריים בתוך הערים החרדיות, הנדל"ן ישמור על ערכו. במקביל לתפעול אתרי הקניות החרדיים, הרשתות ממשיכות להרחיב את הפעילות הפיזית של הסניפים, בעיקר באמצעות המותגים החרדיים ‘שוק מהדרין’, ‘שערי רווחה’ ו’יש חסד’. כלומר, הן מודעות למגמות ובכל אופן בוחרות לפתוח סניפים חדשים ולהרחיב את הקיימים".
נוסף לעלייה בקניות אונליין, שינוי נוסף הוא בציפיות של הקונים מהחנויות עצמן. "אין ספק שאנשים מעדיפים לערוך קניות במקום חדש ומרווח על פני מקום מיושן ופקוק", אומר יוסי לוי, תושב רוממה.

פאואר סנטרים על חשבון הרחובות

רחוב גאולה בירושלים, שהתחרה כל השנים בהצלחה רבה עם רחוב רבי עקיבא בבני ברק, הפך למיושן וצפוף, וכיום מפנה את מקומו לטובת אזורים חדשים שהתפתחו בירושלים החרדית. "עד לפני חצי שנה עוד ערכתי את הקניות השבועיות בגאולה", מספר לוי, "מאז ששכונת רוממה הפכה למקום מרכזי ומיושב, את כל הקניות אני עושה מתחת לבית. יש כאן כל מה שצריך והרבה מעבר לכך".

לדבריו, ברחוב גאולה שתמיד היה מקום יקר, נסגרו חנויות ומחירי השכירות ירדו. "איש לא האמין שיבואו זמנים שנדל"ן מסחרי בשכונת רוממה יעלה בערכו על שטחים מסחריים בשכונת גאולה".

אבל כשמדברים על רחוב גאולה עם יזמים מבני ברק הם לא נבהלים. "עתודות הקרקע של בני ברק לא מאפשרות הקמת מרכז סחר שיתחרה ברחובות רבי עקיבא, השומר וחזון איש", הם אומרים. "גם אם יקומו מרכזי סחר נוספים כמו אלה שרואים היום ברחוב אהרונוביץ’, הם לא יאיימו על רחוב רבי עקיבא".
"אני לא חושב שהרכישות המקוונות פוגעות בנדל"ן המסחרי", אומר יעקב ערבליך, מנכ"ל קבוצת שיווק הנדל"ן סן חן. "קניות אונליין אינן מהוות תחליף לקניות המסורתיות שממשיכות ליהנות מצמיחה גבוהה - הן באות כתוספת צריכה על הקניות המסורתיות. אני כן רואה ניצנים של שינוי בכך שהמגזר החרדי עובר למגמה של 'פאואר סנטר'".

הפאואר סנטרים נמצאים בדרך כלל מחוץ למרכזי הערים ומחייבים נסיעה, אבל לפי נתוני המכון החרדי למחקרי מדיניות, לכ-40% ממשקי הבית החרדים יש מכונית בבעלותם, והמגמה היא של עלייה בהחזקת רכב. "התופעה של נסיעה לפאואר סנטרים צוברת תאוצה בערים החרדיות ובהחלט גורמת להחלשת כוחם של הרחובות המיתולוגיים", מסכם ערבליך.