גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קו הרכבת המהירה שמאיים על הקואליציה האיטלקית

פרויקט התשתית שנועד לחבר בין איטליה לצרפת, וכולל מנהרה באורך 56 ק"מ מתחת להרי האלפים, גורם לפיצול בין שתי מפלגות השלטון שמייצגות ציבור בוחרים ואידאולוגיות מנוגדים לחלוטין

הפגנה בטורינו בעד פרויקט הרכבת. / צילום: רויטרס Massimo Pinca
הפגנה בטורינו בעד פרויקט הרכבת. / צילום: רויטרס Massimo Pinca

הקואליציה הפופוליסטית באיטליה עלתה לשלטון בשנה שעברה על גבי ההתמרמרות נגד הממסד הפוליטי ואי יכולתו לטפל בבעיות הרבות במדינה. הממשלה החדשה הבטיחה פעולה.

אבל כעת, מאבק על קו רכבת מהירה שיכלול מנהרה באורך 56 ק"מ מתחת להרי האלפים מאיים לשסע את הממשלה הצעירה בגלל עובדה לא נוחה: שתי מפלגות השלטון מייצגות ציבור בוחרים ואידאולוגיות מנוגדים לחלוטין.

תנועת חמשת הכוכבים החדשה מהשמאל, והליגה מהימין הקיצוני, ביססו את הברית שלהן על פשרה שלפיה הליגה קיבלה גיל פנסיה נמוך יותר לעובדים, ואילו תנועת חמשת הכוכבים קיבלה תוכנית רווחה של מיליארדי אירו לעניים ולמובטלים.

הנושאים שבמחלוקת מצטברים, כולל בנושאי ההגירה והחוק והסדר, אבל דווקא הרכבת החדשה שמחברת בין איטליה לצרפת, שידועה בראשי התיבות האיטלקיים TAV, חשפה את המחלוקות בצורה הברורה ביותר.

i25

15% מהפרויקט כבר הושלמו

15% מן המנהרה העיקרית של קו הרכבת כבר הושלמו, ומכונות הכרייה עובדות סביב השעון, עם התקדמות ממוצעת של 15 מטר ביום, לפי החברה הצרפתית-איטלקית שאחראית על העבודות.

תנועת חמשת הכוכבים מתנגדת לכל הפרויקט, ורבים מתומכיה באיטליה קוראים לעצירה מיידית של העבודות. הליגה רוצה להמשיך. לוח הזמנים של הבנייה מחייב פתרון של הוויכוח הזה בחודשים הקרובים.

הממשלה הקודמת התחייבה לכסות 35% מעלות המנהרה, 8.6 מיליארד אירו. האיחוד האירופי מממן עוד 40%, וצרפת התחייבה ל-25%. צרפת כבר החלה לבצע מודרניזציה של קו הרכבת שמוביל למנהרה בצד שלה, ואילו הצד האיטלקי טרם החל בכך.

תנועת חמשת הכוכבים נולדה מתנועת שמאל עממית שגינתה עבודות ציבוריות גדולות בנימוק שהן מובילות לשחיתות ומזיקות לסביבה. מאז שהיא נוסדה לפני כמעט עשור, התנועה הזו הפכה את עצירת קו הרכבת בין טורינו לליון למוקד המצע הפוליטי שלה, שאינו מאפשר פשרה בנושא.

הליגה, לעומת זאת, נהנית מתמיכה רחבה של יזמים בצפון העשיר של איטליה, שקוראים זה שנים למודרניזציה של התשתיות המתיישנות במדינה. רבים מהעסקים הקטנים שתומכים בליגה תלויים בשוקי היצוא האירופיים, ולכן תומכים ברכבת שתקדם בהרבה את התחבורה ואת הובלת המטענים בין איטליה לצרפת.

מבחן קריטי לכוח האלקטורלי

תומכי TAV טוענים גם שהיא תסייע לסביבה על ידי הסטת תנועת מטענים ממשאיות אל הרכבת. הפרויקט נתמך על ידי 62% ממצביעי הליגה ורק 28% ממצביעי חמשת הכוכבים, לפי סקר דעת קהל אחרון. הפרויקט מפצל גם את החברה האיטלקית שמעבר לשתי המפלגות הללו.

אחד הצדדים יצטרך בקרוב לוותר, וזהו תרחיש כואב על רקע הבחירות לפרלמנט האירופי שיהיו במאי. שתי מפלגות הקואליציה רואות בבחירות הללו מבחן קריטי לכוחן האלקטורלי.

תחושת הדחיפות הזו באה לאחרונה לידי ביטוי בהפגנות של שני הצדדים ברחובות טורינו, העיר שמרוחקת 64 ק"מ מהגבול הצרפתי.

בשבוע שעבר, אנדראה בורלו נמנה עם עשרות אלפי מפגינים בטורינו, כשהוא אוחז בכרוז שקורא לממשלה להמשיך בבניית המנהרה. כשהוא עטוף בדגל האיחוד האירופי, הסטודנט בן ה-19 קרא לממשלה החדשה לנקוט פעולה. "העתיד אינו איטליה או צרפת וגרמניה. העתיד הוא אירופה, ואירופה זקוקה לתשתיות מודרניות שיחברו את הערים הראשיות שלה".

הפגנת התמיכה הזו ב-TAV, שנערכה בפיאצה בטורינו שמציעה נוף של ההרים שתחתם תחלוף המנהרה, באה בעקבות הפגנה גדולה של מתנגדי TAV בעיר בדצמבר.

תנועת חמשת הכוכבים טוענת שאיטליה צריכה תחילה לתקן את מערכות הכבישים וקווי הרכבת שלה לפני שתתחיל עבודות תשתית אחרות. הסכנות של תשתיות מתפוררות הודגמו היטב בשנה שעברה, כאשר גשר של כביש מהיר קרס בעיר גנואה, ו-43 בני אדם נספו באסון.

מבחינת מרקו דלי אנג'לי, חבר המועצה מטעם חמשת הכוכבים שנבחר השנה בעיר הצפונית קרמונה, הצורך לטפל בתשתית הקיימת הוא העליון. ב-2017 הבחין איכר מקומי בסדק בגשר כביש עמוס לאורך הנהר פו סמוך לקרמונה. הרשויות המקומיות סגרו את הגשר כדי למנוע אסון אפשרי ולבצע בו תיקונים.

בהתחשב בתקציב המתוח יתר על המידה של איטליה, "למה צריך לחשוב אפילו על השקעה של מיליארד אירו ב-TAV כשיש לנו כה הרבה בעיות תשתית קטנות יותר לטפל בהן", אומר דלי אנג'לי.

אם הקמת קו TAV תימשך, לואיג'י די מאיו, מנהיג תנועת חמשת הכוכבים וסגן ראש הממשלה, מסתכן בהתקוממות של בסיס הבוחרים שלו. התנועה הזו כבר נסוגה מהבטחות לחסום צינור גז טבעי במחוז פוליה בדרום המדינה, ומהתנגדות למנהרת רכבות חדשה בין מילאנו לעיר הנמל גנואה.

בשני המקרים, המפלגה הודיעה שדמי הביטול של הפרויקטים הללו יהיו גבוהים יותר מעלות ההשלמה שלהם, וההסבר הזה הכעיס רבים מתומכיה.

המנהיג התקיף של הליגה, מתאו סלביני, שמכהן גם הוא כסגן ראש ממשלה, מסתכן בזעם של בעלי עסקים קטנים אם הוא יוותר על פרויקט TAV. בסיס התומכים שלו לא רק רואה את המיזם הזה כחוליה חשובה בתשתית שמחברת את איטליה לשווקים האירופיים שלה, אלא גם כאיתות למשקיעים זרים שאיטליה פתוחה לעסקים.

איטלקי כמו מרצ'לו מונטנרו, רופא בן 61 שהשתתף בהפגנה בעד TAV בשבוע שעבר בטורינו יחד עם אשתו ובתם, סבור שהשלמת הפרויקט תראה שאיטליה נעה קדימה למרות הקשיים של צמיחה נמוכה ואבטלה גבוהה.

"עד שזה יסתיים אני אהיה כבר זקן, אבל אני כאן כי צריך להשלים את TAV בשביל הילדים שלי", הוא אמר. 

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר