עדכון מדדים בתל אביב: מניות שפיר הנדסה ואנרג'יאן נכנסו למדד ת"א-35

מניות שפיר ואנרג'יאן מחליפות את סודהסטרים ומזור רובוטיקה, שעם מכירתן באחרונה יצאו מהמדד המוביל של הבורסה המקומית • למדד ת"א-125 הצטרפו אלוט, רדהיל, מנועי בית שמש ורשת ויקטורי

הבורסה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף

אחרי ירידות השערים הדרמטיות שנרשמו בשוקי ההון בעולם וגם בארץ בסיומה של 2018, והתיקון שהגיע בהמשך לכך עם פתיחתה של השנה הנוכחית, בסוף השבוע האחרון פרסמה הבורסה את עדכון הרכבי המדדים החצי-שנתי שלה הצפוי במהלך פברואר, ובמרכזו כניסתן של שתי מניות חדשות - שפיר הנדסה  ואנרג'יאן , למדד הדגל - ת"א 35.

כניסתה של שפיר הנדסה לת"א 35 התאפשרה לאחר שהחברה שבשליטת ארבעת האחים שפירא הגדילה בשבועות האחרונים את שווי החזקות הציבור בחברה לכ-1.5 מיליארד שקל, בעיקר בזכות מכירת נתח של 5.5% ממניות בעלי השליטה למשקיעים מוסדיים תמורת כ-220 מיליון שקל, וכן הקצאת מניות פרטית לגוף מוסדי תמורת כ-35 מיליון שקל.

אנרג'יאן, שהצטרפה לזירת המסחר המקומי רק בחודש אוקטובר האחרון במסגרת רישום כפול (נוסף לבורסת לונדון), ומרכזת מחזורי מסחר לא גדולים בינתיים, תבצע קליטה הדרגתית לת"א 35 כדי למנוע שינויים חדים במניה, ובמסגרת זו משקלה במדד יוגבל בשלב הנוכחי ויגדל באופן הדרגתי בהמשך.

השינויים הבולטים במדדי הבורסה
 השינויים הבולטים במדדי הבורסה

כיום נסחרות בת"א 35 רק 33 חברות, אחרי מחיקתן מהמסחר של סודהסטרים ומזור רובוטיקה, כך שכניסתן של שפיר ואנרג'יאן לא תבוא על חשבון חברות אחרות במדד.

בת"א 125 המצטרפות למדד הן צמד מניות חברות הטכנולוגיה אלוט ורדהיל, אחרי שטיפסו בשנה האחרונה בכ-40%-50%, וכן מניות חברת התעשייה מנועי בית שמש ורשת קמעונות המזון ויקטורי.

אלה יתפסו את מקומן של מניות אטראו שוקי הון ושלאג, שאיבדו כ-30% מערכן תוך שנה, וכן את מקומה של ביוטיים, שצללה בכ-60% בשנה האחרונה.

אינטרקיור In, מטומי Out

עוד בין השמות המעניינים בעדכון הקרוב, למדד טק-עילית תיכנס מניית אינטרקיור  הלוהטת, שזינקה בכ-2,500% מחודש יוני האחרון על רקע כניסתה לפעילות בתחום הקנאביס, נוסף למניית אלקטריאון שנכנסה בשנה שעברה לפעילות בתחום פיתוח טכנולוגיית "כביש חכם" ומנייתה זינקה מחודש מאי האחרון בכ-180%.

ממדד זה תצא מניית חברת הפרסום מטומי , אשר עומדת בפני הסדר חוב ואיבדה את עיקר ערכה (כ-90% בשנה), ומניית ברמנילר אנרג'י החבוטה, שאיבדה בשנה האחרונה יותר מ-70% משוויה.

עוד בקנאביס, מניית טוגדר  שזינקה ב-200% תוך שנה תצטרף למדד התעשייה, לצידה של כלל משקאות שהחלה להיסחר בחודש יוני האחרון ומניית חברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס.

העדכון הנוכחי יתבצע בסוף השבוע הבא (7.2), כשנה לאחר שהבורסה השלימה באופן סופי את רפורמת המדדים שלה, עם עדכון הרכב המדדים במסגרתו נרשמו שני שינויים במדד ת"א 35, יצאו שמונה מניות ממדדי ת"א 90 ות"א 125, הועלו שיעור החזקות הציבור במדדי הדגל והופחת משקל מניות הפארמה במדד ת"א 35.

עיקרי הרפורמה, שאותה התחילה הבורסה לקדם בשנת 2015, כוללים את הגדלת מספר המניות במדדים, שהושקו תחת שם חדש (כך לדוגמה, מדד הדגל של הבורסה - ת"א 25 הפך למדד ת"א 35), והשקת מדדים חדשים.

כמו כן, כללה הרפורמה הפחתת המשקל המקסימלי של מניות מסך חלקן במדד, הגדלת שיעור החזקות הציבור בחברות הנכללות במדדים, שינוי תנאי הסף הנדרשים להיכלל במדדים השונים ועוד.