תקן יש - אך המתכות לא נעלמו מתכשיטי הילדים הנמכרים בחנויות

גם השנה מתריע משרד הבריאות: ריכוזים גבוהים של מתכות נמצאים בתכשיטים שנמכרים לילדים, כולל ברשתות גדולות דוגמת אורבניקה וטופ טן • במשרד מדגישים כי ענידה בלבד של תכשיטים המכילים ריכוזים חריגים של מתכות כגון עופרת אינה מסכנת את הילדים, אך הכנסה של תכשיטים אלה לפה עלולה להיות מסוכנת

המוצרים שבהם נמצאה תכולת עופרת החורגת מהמותר עפ"י תקן ישראלי
המוצרים שבהם נמצאה תכולת עופרת החורגת מהמותר עפ"י תקן ישראלי

גם השנה מתריע משרד הבריאות: ריכוזים גבוהים של מתכות נמצאים בתכשיטים שנמכרים לילדים, כולל ברשתות גדולות דוגמת אורבניקה וטופ טן.

ממצאי הבדיקה עלו במסגרת מחקר שערך משרד הבריאות, בשיתוף חוקרים ממכון התקנים ומאוניברסיטת חיפה ובמימון הקרן לבריאות וסביבה, ובמהלכה נבדקו מתכות כבדות בתכשיטי ילדים. מדובר במחקר המשך למחקר קודם שבוצע בשנת 2016, שגם ממנו עלה כי בתכשיטים לילדים שנמכרו אז התגלתה תכולה גבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום.

מאז הותקן תקן, אבל המתכות לא נעלמו. התקן הישראלי לתכשיטי ילדים (ת"י 6558) הוכרז כתקן רשמי במאי 2018 ונכנס לתוקף בספטמבר 2018. במחקר קיוו לראות כי התקן יעלים מהשוק מוצרים לא תקניים - תקווה שהתבדתה: 35 תכשיטים שנרכשו בחנויות מעידות על כך שעדיין נמצאים בשוק תכשיטי ילדים עם תכולה גבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום, כך מפרסם משרד הבריאות.

אם לא די בכך, במקרים מסוימים נמצאו ריכוזים הגבוהים עד פי 40 מהמותר לפי התקן עבור עופרת. למעשה, ב-17% מהפריטים שנבדקו נמצאה חריגה בתכולת העופרת, ובכ-23% מהפריטים נמצא ריכוז גבוה של קדמיום. 

המוצרים שבו נמצאה תכולת עופרת החורגת מהמותר על פי תקן ישראלי חברת "גד-ליין בע"מ"
 המוצרים שבו נמצאה תכולת עופרת החורגת מהמותר על פי תקן ישראלי חברת "גד-ליין בע"מ"

אגב, שימוש בעופרת בתכשיטי ילדים היא תופעה נחרבת ונפוצה בעיקר בתכשיטים זולים המיוצרים במזרח הרחוק. עופרת מוכנסת לתכשיטים העשויים סגסוגות של מתכות, לפלסטיק (למשל PVC), לחלקי זכוכית ואף לציפויים ולצבעים. זאת ועוד, ידוע שבחנויות וברשתות נמכרים אלפי תכשיטים לילדים, אלא שמעבר לפריטים אשר נבדקו בסקר הזה, אין למשרד הבריאות נתונים נוספים לגבי ריכוזי המתכות בסוגי תכשיטים אחרים המיועדים לילדים והמשווקים בכל החנויות. 

ממצאי הבדיקה הועברו למשרד הכלכלה לטובת פיקוח ואכיפה של התקן. "עמדת משרד הבריאות היא שיש סיכון חמור לציבור מתכשיטים עם ריכוזים חריגים של מתכות כבדות. ילדים, ובמיוחד ילדים קטנים, נוטים להכניס חפצים לפה ואף למצוץ חלקי תכשיטים. לפיכך, נוכחות של מתכות כבדות במוצר ייעודי לילדים עלולה לחשוף את קבוצת האוכלוסייה הרגישה הזו לסיכון בריאותי משמעותי. חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון של השפעות בריאותיות, כולל בעיות התנהגות ובעיות למידה. עופרת פוגעת במערכת העצבים ובהתפתחות הקוגניטיבית. בספרות הרפואית יש דיווחים על מקרים של תחלואה, ואף של תמותה (מקרה ב 2006 בארצות-הברית) בקרב ילדים עקב בליעה של חלקי תכשיטים עם תכולת עופרת גבוהה. חשיפה לקדמיום עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הכליות ולפגיעה בעצמות. מחקרים מעידים על פגיעה של קדמיום בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים. יש להדגיש כי ענידה בלבד של תכשיטים המכילים ריכוזים חריגים של מתכות כגון עופרת אינה מסכנת את הילד/ה, אך הכנסה של תכשיטים אלה לפה עלולה לסכן את הילד/ה", כך לשון הודעת משרד הבריאות.

במשרד קוראים להורים להשליך לפח פריטים שעלו כמסוכנים בבדיקה ולוודא עד כמה שניתן שהילדים לא מכניסים תכשיטים לפה. "במקרה שהילד/ה נטה להכניס את התכשיט לפה ללא בליעתו, אנו ממליצים לפנות לרופא המטפל, אשר יחליט לפי שיקול-דעתו האם יש צורך בבדיקת ריכוז עופרת בדם".