לאומי קארד מגדילה סיכון: ההפרשות להפסדי אשראי זינקו וגם הריבית בהלוואות

שכר המנכ"ל רון פאינרו עמד ב-2018 על 3 מיליון שקל • החברה תשקיע עשרות מיליוני שקלים במיתוג מחדש ושינוי שמה למקס • יו"ר לאומי קארד, ירון בלוך, יקבל מניות בחברה האם WPI

רון פאינרו, מנכ"ל לאומי קארד / צילום: איל יצהר
רון פאינרו, מנכ"ל לאומי קארד / צילום: איל יצהר

כשבוע לאחר שחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד החליפה בעלים, ועברה מידי לאומי  לקרן ורבורג פינקוס, מפרסמת החברה את דוחותיה הכספיים לשנת 2018. מדוחות החברה עולה, כי רגע לפני השלמת העסקה, ובהתאם למתווה שסוכם, חילקה החברה בשבוע שעבר דיבידנד של 400 מיליון שקל לבעלי השליטה הקודמים שלה, בנק לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%).

שנת 2018 לא הייתה קלה לחברה, בניהולו של רון פאינרו. החברה איבדה השנה את המועדון המשותף עם שופרסל, שעברה לעבוד עם כאל. כתוצאה מכך נגרעו מהחברה כ-300 אלף כרטיסים אשתקד, מה שגרם לירידה של 8% בכרטיסים החוץ-בנקאיים, וכן הביא לקיפאון בהיקף תיק האשראי הצרכני, המהווה מנוע צמיחה לחברה.

למרות זאת הצליחה לאומי קארד לשמור על יציבות בשורת הרווח, והרוויחה 178 מיליון שקל בשנת 2018. השנה תכביד על רווחי החברה השקעה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים במיתוג החברה מחדש ושינוי שמה למקס.

תוצאות לאומי קארד 2018
 תוצאות לאומי קארד 2018

היציבות בתוצאות החברה, שנרשמה על אף אובדן המועדון עם שופרסל, נרשמה בעיקר בעקבות שינוי בתמהיל תיק ההלוואות שלה. אמנם בשורה התחתונה שמר התיק לכאורה על קיפאון, עם יתרת אשראי של 5.48 מיליארד שקל, עלייה של פחות 1%, אבל נתון זה לא משקף את השינויים הדרמטיים בפעילות זו.

עד היום חלק גדול מהתיק של לאומי קארד היה הלוואות לרכישת רכב - קרי הלוואות ברמת סיכון נמוכה, שמולן משועבד הרכב. החברה החליטה להגדיל את תיאבון הסיכון, ולצמצם חשיפה לתחום זה, על חשבון הלוואות צרכניות רגילות. כתוצאה מכך זינקו אשתקד הכנסות המימון של החברה ב-36%.

ואולם, אין ארוחות חינם, והעלייה בסיכון הובילה לכך שהיקף ההפרשות להפסדי אשראי של החברה זינק בכ-60% ל-114 מיליון שקל. כמו כן, העלייה בתיאבון הסיכון התבטאה בכך שהריבית הממוצעת באשראי הצרכני של החברה זינקה אשתקד מ-6.5% ל-7.4%, והיא הולכת וקרבה לריבית הממוצעת בתיק ההלוואות של ישראכרט. יחד עם זאת, בסביבת לאומי קארד מתעקשים כי החברה לא מעלה ריביות ללקוחות, אלא משנה את תמהיל תיק ההלוואות.

עוד נציין כי העלייה בסיכון וברווחיות מתבטאת גם בפעילות האשראי לעסקים קטנים. לאומי קארד הכפילה את תיק האשראי למגזר זה, אם כי הוא עדיין קטן למדי, ועומד על 231 מיליון שקל (הנתונים אינם כוללים את הפעילות בתחום הניכיון). גם כאן עלתה הריבית הממוצעת מ-5% בשנת 2017 ל-6.1% ב-2018. לאומי קארד החליטה להתמקד יותר בעסקים קטנים (בעוד שבעבר נתנה אשראי בעיקר לעסקים הגדולים יותר), והיא מעניקה ברוב המקרים אשראי ללא ביטחונות, מה שמאפשר לה לגבות ריביות גבוהות יחסית.

באשר לפעילות בכרטיסי אשראי, החברה רשמה גידול צנוע יחסית של כ-2% במחזור השימוש בכרטיסי אשראי, שעמד על 82.2 מיליארד שקל אשתקד. אולם בשורת ההכנסות ממחזיקי כרטיס נרשמה דווקא עלייה של כ-12%, ל-653 מיליון שקל.

לפי הערכות, העלייה נובעת בעיקר מגידול בעסקאות בחו"ל (שם ההכנסות מעמלות גבוהות יותר), הנובע מעלייה חדה ברכישות באינטרנט. לפי הערכות, היקף הרכישות בחו"ל זינק אשתקד ביותר מ-20%.

לאומי קארד אינה כפופה למגבלות חוק שכר הבכירים של המגזר הפיננסי, ועל כן שכרו של המנכ"ל רון פיאנרו עמד אשתקד על כ-3 מיליון שקל. פיאנרו ויתר חברי ההנהלה צפויים ליהנות מתוכנית מענקים בעקבות מכירת החברה.

עוד נקבע, כי יו"ר לאומי קארד, ירון בלוך, שעזב את תפקידו כמנכ"ל לאומי פרטנרס לטובת התפקיד, אמנם יוגבל לשכר קבוע בלבד מלאומי קארד, אך ייהנה מתגמול מניות בדמות רכישת מניות בחברה שדרכה מחזיקה ורבורג פינקוס את לאומי קארד (חברת WPI).