העלאת ריבית באירופה מתרחקת: האירו צנח 1.2% לשפל של 4 חודשים

הבנק המרכזי של אירופה דוחה את העלאת הריבית ומתכוון לצאת בתוכנית לסיוע המערכת הבנקאית, פחות מ-3 חודשים לאחר סיום תוכנית הרכישות • נגיד הבנק מריו דראגי חתך את תחזית הצמיחה והאינפלציה לגוש האירו ל-2019

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) אותת היום (ה') על תפנית משמעותית במדיניות המוניטרית, והנמיך את תחזית הצמיחה והאינפלציה, ודחה את העלאת ריבית ראשונה ל-2020. למעשה, דראגי עשוי לסיים קדנציה ללא העלאת ריבית. האירו בתגובה צנח ב-1.2% לשפל של 4 חודשים.

ה-ECB הציג תוכנית להמרצת הכלכלה המקרטעת של גוש האירו וזאת פחות משלושה חודשים לאחר שסיים בהדרגה את תוכנית רכישת האג"ח בהיקף של 2.6 טריליון אירו (2.9 טריליון דולר). הבנק המרכזי צפוי לספק הלוואות זולות ארוכות-טווח לבנקים החל מספטמבר הקרוב, וזאת נוכח הנתונים החלשים מאירופה ומכיוון הכלכלה הסינית. רק אתמול ה-OECD חתך בפעם נוספת את תחזיות הצמיחה לכלכלה העולמית, ואת זו של גוש האירו בשיעור חד.

בתוך כך, ה-ECB הודיע כי ישמור על שיעור הריבית האפסי ברמתו הנוכחית, לפחות עד שנת 2020 - מעבר לתוכנית הראשונית. הודעה זו הופכת את ה-ECB לבנק המרכזי הראשון במערב שמגמיש את מדיניותו בתגובה להאטה העולמית.

דראגי חתך באגרסיביות את תחזית הצמיחה והאינלפלציה לגוש האירו ב-2019 ל-1.1% ו-1.2% בהתאמה, לעומת תחזית קודמת של 1.7% ו-1.6% בהתאמה.

ה-ECB הוא הראשון מבין הבנקים המרכזיים במערב שחוזר לסייע לבנקים מאז המשבר הפיננסים של 2008 בצל החששות מהאטה כלכלה עולמית. בשבוע החולף סין חתכה את תחזית הצמיחה, וכלכלת גרמניה עומדת על סף מיתון. כלכלת איטליה, למשל, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו, נכנסה למיתון בסוף השנה שעברה, ושיעור האינפלציה בגוש האירו התכווץ ל-1.5%. נזכיר כי ה-ECB מבקש לשמור את האינפלציה ברמה נמוכה במקצת מ-2%.