כמה פעמים צריך לסגור את נתיבי איילון כדי לבצע עבודות בגשר יהודית וברכבת

למה התעכבה הקמת גשר יהודית? תלוי את מי שואלים • שר התחבורה טען שצריך לסגור את נתיבי איילון גם לטובת חשמול הרכבת, וכי יש לעשות את שני הדברים בו בזמן • ניסינו לבדוק את הטענה מול הגופים האחראים, אך קיבלנו תשובות חלקיות ומוזרות

ישראל כץ / צילום: שלומי יוסף
ישראל כץ / צילום: שלומי יוסף

הדוח החריף של מבקר המדינה בנוגע לכשלי התחבורה שיצא השבוע לאור, הצביע בין היתר גם על "היעדר תיאום מספק בין היחידות השונות במשרד התחבורה". הביקורת הזו הזכירה לנו מקרה אחד שבו משרד התחבורה וגופים שכפופים לו דווקא הפגינו תיאום מרשים. אך לצערנו זה היה על חשבון זכות הציבור למידע.

זה סיפור על גשר גדול, מסילת רכבת, פוליטיקה ומעט מאוד שקיפות שלטונית - ולסיפור הזה קוראים גשר יהודית. התוכנית להקמת גשר באורך 110 מטר שיעבור מעל נתיבי איילון ויאפשר מעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים בין מזרח תל אביב למרכזה, החלה להתגלגל עוד בשנת 2010.

ב-2014 אושרה התכנית בוועדת התכנון המקומית של עיריית תל אביב, ולאחר מספר דחיות ועיכובים, אושר בינואר 2017 התקציב לבניית הגשר, שמגיע מעיריית תל אביב ומהממשלה. העבודות על הפרויקט החלו באופן רשמי בספטמבר 2017 ומתוכננות להסתיים עד אוגוסט 2019 ומתוכננות להימשך כשנתיים.

באוגוסט 2018 הודיעו חברת נתיבי איילון ועיריית תל אביב כי לצורך עבודות בגשר ייסגרו חלקים בעורק התחבורה הראשי של המדינה, נתיבי איילון, במהלך שישה סופי שבוע, החל מסוף אותו החודש. למחרת, בעקבות לחץ של חברי כנסת חרדים, הודיע שר התחבורה על ביטול העבודות בשבת. באוקטובר עתרה עיריית תל אביב לבג"ץ נגד ההחלטה, ובסוף ינואר 2019 הורה שר התחבורה על חידוש העבודות בגשר.

לקראת חידוש העבודות התראיין השר ישראל כ"ץ בתוכנית 'וילנסקי את ברדוגו' בגלי צה"ל, והסביר כי העבודות לא נדחו בשל המשבר סביב קיומן בשבת, אלא בשל החלטה שלו לדחות אותן כדי לקיימן במקביל לעבודות חישמול מסילת הרכבת בציר איילון, שתוכננו לינואר 2019. לדבריו, איחוד העבודות נועד לצמצם את מספר הפעמים בהן ייסגרו נתיבי איילון. כ"ץ אמר: "מה רצה חולדאי? שמלבד עבודות החישמול ישביתו שש פעמים בסופי שבוע את נתיבי איילון. אני גרמתי לזה שזה אוחד, כאשר לרכבת יש עדיפות".

הסיבה האמיתית להשבתת העבודות

אבל האם עבודות חישמול המסילה לבדן אכן אמורות היו להשבית את נתיבי איילון? השאלה הזו הציקה לנו, אז החלטנו לשאול. בסך הכול שאלה פשוטה לא? מסתבר שלא. תחילה פנינו לגוף המוסמך ביותר בעניין - רכבת ישראל, שהיא גוף ציבורי הכפוף לחוק חופש המידע. למרות זאת, דוברות הרכבת סירבה לספק לנו מידע בנושא והפנתה אותנו למשרד התחבורה.

פנינו לנתיבי איילון. גם כאן לא קיבלנו תשובה ברורה, אלא את התגובה העמומה הבאה: "לבקשת משרד התחבורה וקביעתו כי חישמול הרכבת נמצא בראש סדר העדיפויות הלאומי, סנכרנה החברה את לוחות הזמנים של עבודות הנפת הגשר כך שישתלבו עם לוחות הזמנים שהגישה לאחרונה הרכבת לחישמול פרוזדור איילון. ריכוז העבודות על התוואי, כפי שביקש משרד התחבורה נועד לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בשגרת החיים של הציבור".

אחרי עוד אכזבה, עשינו כעצת דוברות הרכבת ופנינו למשרד התחבורה עצמו, שסיפק תגובה הישר ממערכון של אפרים קישון: "אנחנו לא מנהלים את עבודות הרכבת וגשר יהודית. אנא פנה לחברת רכבת ישראל וחברת נתיבי איילון".

לא תאמינו מהיכן הגיעה התשובה

לא התייאשנו. אם אף גוף לא מוכן לספק לנו תשובות, אולי נמצא אותן במידע שכבר פורסם. לשמחתנו מצאנו קצה חוט בעתירה של עיריית תל אביב נגד ביטול העבודות. בדיון באוקטובר 2018 טענו נציגי העירייה שעבודות החישמול אינן דורשות סגירה מוחלטת של נתיבי איילון, אלא רק סגירת נתיב אחד בלילה, שלא גורמת להפרעה משמעותית לתנועה. נציג שר התחבורה הדגיש שזו רק עמדת העירייה שאין בכך הפרעה, אך לא הכחיש את עצם הטענה - שעבודות החישמול דורשות סגירה רק של נתיב אחד.

חיזוק משמעותי לקצה החוט הזה ולפתרון התעלומה קיבלנו מאגף התנועה של משטרת ישראל, שהיה הגוף היחיד שפנינו אליו שחלק איתנו מידע באופן גלוי ומהיר, וגם הגוף היחיד שאינו כפוף למשרד התחבורה. לנציג האגף לא היה מידע לגבי חסימת הכביש שהייתה מתוכננת לו עבודות החישמול נעשו בנפרד מהעבודות בגשר, אך לדבריו המשטרה ביצעה בחודשים האחרונים חסימות שונות בציר איילון לצורך עבודות חישמול המסילה, והן היו תמיד מינוריות וסגרו לכל היותר נתיב אחד מארבעה.

גלגולו של גשר יהודית
 גלגולו של גשר יהודית

אף גוף שכפוף למשרד התחבורה לא השיב בצורה ברורה לשאלתנו - האם עבודות חישמול המסילה לבדן מצריכות סגירה של כל נתיבי איילון. ואולם כל הסימנים מראים שהתשובה היא - לא, וכי הסבריו של השר כ"ץ לדחיית העבודות בגשר יהודית מטעים. אך לא פחות מההטעיה, מטרידה נכונותם של הגופים הכפופים לשר למנוע מידע מהציבור. זו לא רק שאלה של מינהל תקין ושקיפות, אלא גם של האפשרות לקדם מיזמים נרחבים המערבים גופים ומשאבים ציבוריים גדולים. דווקא במיזמים כאלה זכות הציבור לדעת גדולה במיוחד, כדי שאפשר יהיה לוודא שכספי הציבור מושקעים בצורה המיטבית עבורו.