מנהל רשות מקרקעי ישראל: "אובדן הכנסות ממחיר למשתכן אינו אמיתי"

לדברי עדיאל שמרון, 2018 הייתה שנת שיא בהכנסות מהקרקע למרות התוכנית המסבסדת, ואין באמת בעיה למשפרי דיור לקנות דירה • "אומרים שרמ"י מנהלת 93% מקרקעות המדינה, אבל בכפר סבא אין לנו מגרש אחד" • בנוסף אמר כי רמ"י שינתה כיוון והקשיחה את התנאים מול קבלנים שמתעכבים בבנייה: "אנחנו מקפידים על לוחות זמנים ומטילים סנקציות על קבלנים אם אין בנייה"

עדיאל שמרון, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר
עדיאל שמרון, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר

"2017-2018 היו שנות שיא בהכנסות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), אף שהמדינה כביכול איבדה הכנסות בגלל ההנחות שניתנות ב מחיר למשתכן . בשנים האלה הגדלנו את ההכנסות שלנו ב-30%, אז איך זה יכול להיות?", אמר מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס".

"ב-2018 ההכנסות עמדו על 13 מיליארד שקל, ואובדן ההכנסה כביכול על 5 מיליארד שקל, ולכן אובדן ההכנסה הוא לא אמיתי. שנים אמרו בממשלה שיש משבר דיור, אבל 10 שנים לא עשו שום דבר. בא שר האוצר משה כחלון ואמר 'נכניס יד לכיס'. המדינה מוכנה לקבל פחות הכנסות כדי לפתור משבר חברתי גדול", הוסיף שמרון. 

שמרון התייחס בדבריו לנתונים שגויים שבמשך שנים השתרשו בלקסיקון הנדל"ני, אך היום לדבריו, רב המרחק בינם לבין האמת. "עדיין אומרים שרמ"י מנהלת 93% מקרקעות המדינה וזה נכון אולי בנגב, אבל בכפר סבא אין לנו מגרש אחד, ובגבעתיים יש לנו אולי מגרש אחד, ובתל אביב הקרקע ברובה פרטית", אמר שמרון. גם לגבי הנתונים על כמות הדירות החדשות שצריך בכל שנה, סבור שמרון כי ישנם עיוותים רבים. לדבריו, "לפי התוכנית האסטרטגית של הממשלה, בכל שנה דרושות 50-60 אלף דירות חדשות, ולא 70 אלף דירות כמו שנוהגים להגיד. המספר השנה עמד על 53 אלף דירות".

בהתייחס לפתרון שמציעה תוכנית מחיר לשתכן לזוגות צעירים וחסרי דירה בלבד אמר שמרון כי "אני לא מקבל את הטיעון של הדרת משפרי הדיור. אף אחד לא רואה משפרי דיור ברחוב. היום אין אף פרויקט שהוא 100% מחיר למשתכן. בפרויקטים של מחיר למשתכן באזורים שאינם אזורי ביקוש, 50% מהדירות נמכרות למשפרי דיור. בבאר שבע, באופקים ובנתיבות, היזם יכול למכור דירות למי שהוא רוצה, רק שההבדל הוא שהוא לא צריך לתת את המחיר הכי גבוה על הקרקע. באזורי הביקוש זה נע בין 20%-30% מהדירות. במודיעין 30% מהדירות במחיר למשתכן מיועדות לשוק החופשי. אבל לא מדברים על זה. אין בעיה למשפרי דיור לרכוש דירות".

לדברי שמרון, בשלוש השנים האחרונות רמ"י פרסמה מכרזי קרקעות ל-70 אלף יחידות דיור, מתוכן 43 אלף עסקאות חתומות, שכוללות תשלום של קבלנים על הקרקע. "המחירים נבלמו", אמר שמרון, "יש משבר דיור שהפתרון שלו הוא הגדלת היצע. היום אנחנו מקפידים על לוחות זמנים ומי שלא בונה בזמן נוקטים נגדו סנקציות, אם בערבויות שחולטו, או בהליכים משפטיים. אני יודע מהתגובות בשוק שלשינוי המדיניות הזאת יש אפקט. חוזי החכירה של רמ"י היום מלאים באותיות קטנות שאנחנו כתבנו וגם הבנקים המלווים, ואם יש לו"ז לבנייה אז הבנק ידאג שייבנו".

שמרון התייחס גם להתנגדות של חלק מראשי הערים לבנייה מסיבית בתחומם. לדבריו, "כדי להגדיל את מספר יחידות הדיור, אי אפשר לעשות צעדים בלי שהרשויות ייכנסו מתחת לאלונקה. עצם העובדה שאנחנו יכולים לפרסם מכרזים ל-70 אלף יחידות דיור, אז זה בזכות זה שראש עיריית פתח תקווה וראשי עיריית ראשון לציון - הקודם והנוכחי - וראש עיריית מודיעין, נכנסו מתחת לאלונקה. אבל לא כולם ככה. אני יכול לייעץ לממשלה הבאה להמשיך את המהלך הזה. צריך שיהיו תמריצים לרשויות המקומיות כי בלעדיהם הדברים יהיו קשים מאוד".