הקרב הלוהט על 10 מיליון שקל: 32 רשויות מקומיות ניגשו לקול קורא לטעינת מכוניות חשמליות

משרד האנרגיה מציע לרשויות מימון של עד 30 אלף שקל לעמדה, שעלות הקמתה עומדת על 23 אלף שקל בלבד • פרסם קול קורא המציע תמיכה גם למעסיקים שיבנו עמדות טעינה עבור עובדיהם ולמרכזים מסחריים שיבנו עמדות טעינה ללקוחות • סך התקציב - 30 מיליון שקל

עמדת הטענה של רכב חשמלי / צילום: רויטרס
עמדת הטענה של רכב חשמלי / צילום: רויטרס

32 רשויות הגישו בשבוע שעבר בקשות לקבלת סבסוד ממשלתי להקמת עמדות טעינה למכוניות חשמליות על מדרכות ובחניונים עירוניים. הרשויות הגישו את הבקשות למשרד האנרגיה והתשתיות, שפרסם קול קורא בעניין. ריבוי הבקשות מפתיע שכן מדובר בתקציבי סובסידיה זעירים - 10 מיליון שקל בסך הכול, אולם עיון בפרטי המסמך שפרסם משרד האנרגיה חושף כי מחיר ההקמה של עמדת טעינה, לפי הערכות המשרד, הוא 23 אלף שקל, והמשרד מסכים להשתתף בסכום של עד 30 אלף שקל לכל עמדה. התקצוב של משרד האנרגיה יהיה בשיעור של 65%-75% ממחיר העמדה, כתלות בדרוג הסוציו-אקונומי של הרשות המקומית, כך שכל עמדה תזכה למימון של כ-15 עד 17 אלף שקל מכספי המשרד. על ההצעות של הרשויות לכלול לפחות 30 נקודות טעינה, וכל זוכה יכול לקבל השתתפות עד מיליון שקל. הצפי הוא להקמת 1,000 נקודות טעינה בשטחים ציבוריים ברשויות.

הקול הקורא לרשויות הוא אחד מארבעה שפרסם משרד האנרגיה, שמציע גם תמיכה של 3.2 מיליון שקל במתחמי בילוי וקניות שיתקינו עמדות טעינה עבור העובדים והלקוחות ו-3 מיליון שקל למעסיקים, שיתקינו עמדות טעינה עבור עובדיהם. עשרה מציעים ניגשו לקול הקורא להקמת עמדות במרכזי קנייה ובילוי, והם מציעים להקים 918 עמדות ב-184 אתרים שונים. לקול הקורא למעסיקים ניגשו עשר חברות והן מציעות להקים 952 עמדות בסך הכול.

התקציב הגדול ביותר, 13.8 מיליון שקל, מיועד להקמת עמדות טעינה מהירות בצידי הדרכים בפריסה ארצית. הסיבה לכך היא העלות הגבוהה של עמדה כזו - כ-160 אלף שקל לפי תחשיב שנעשה עבור משרד האנרגיה, יותר מפי 5 ממחירה של עמדה רגילה. לקול הקורא הזה ניגשו 27 מציעים, המבקשים להקים 113 עמדות טעינה מהירות (50 קוט"ש) ו-65 עמדות המכונות "אולטרה-מהירות" (150 קוט"ש).

בסך הכול, תקציב הסבסוד של משרד האנרגיה עומד על 30 מיליון שקל והמשרד יתמוך כספית בהקמת 80 עמדות לטעינה מהירה ועוד 2,500 עמדות לטעינה איטית. במשרד מעריכים כי הביצוע יחל בשנת 2020.

כמה עמדות טעינה למכוניות חשמליות צפויות ב?2025
 כמה עמדות טעינה למכוניות חשמליות צפויות ב?2025

ביקוש למאה עמדות בעיר ב-2020

מכרזים ראשונים של הרשויות עצמן להקמת עמדות טעינה כבר פורסמו. החברה לפיתוח כפר סבא, למשל, פרסמה מכרז להקמת 27 עמדות טעינה ברחבי העיר, שהזוכה בו יצטרך לדאוג גם להיתרי הבנייה ולהסדרי התנועה. בין הקריטריונים המרכזיים לזכייה: שיעור ההנחה לכלי הרכב של העירייה ולתושבי העיר שיציע הזוכה. במקביל, פורסמו גם קול קורא ומכרזים של גופים אחרים. הבולטים בהם הם חברת אחוזות החוף, השייכת לעיריית תל אביב ומפעילה עבורה חניונים רבים, וכן רכבת ישראל, שפרסמה קול קורא להתקנת עמדות טעינה בחניוניה.

בין המתמודדות במכרזים שלוש ספקיות של עמדות טעינה: אפקון מקבוצת שלמה, EV Meter ו־Gnrgy. אפקון עוסקת בהקמת תשתיות חשמל למבנים ובמרחב הציבורי; חברת EV Meter (המשתפת פעולה עם אפקון בכמה מכרזים) היא חברה בת של Nayax, המאפשרת תשלום באשראי למכונות אוטומטיות ומתכוונת להרחיב את השירות לטעינת מכוניות; Gnrgy היא החברה הוותיקה בתחום מבין השלוש, וחלק גדול מהעמדות שהיא מפעילה נקנו מכונס הנכסים של בטר פלייס. חברת החשמל אינה מורשית להשתתף בשוק הטעינה למכוניות חשמליות.

הביקוש לטעינה חשמלית יהיה בעיקר במרכזי המטרופולינים, ולא בפריפריה, כך לפי "מדריך היערכות" לרשויות מקומיות שפרסם מוסד שמואל נאמן בהזמנת משרד  אנרגיה. לפי ההערכות במסמך, 17.5% מכלל המכוניות החשמליות בישראל יהיו בתל אביב, 10.2% בחיפה, 7.5% בראשון לציון ומספר דומה גם בירושלים. בסך הכל 65% מהמכוניות החשמליות יהיו רשומות בעשר הערים הגדולות בישראל,
כ-29% בערים קטנות יותר ו-6% במרחב הכפרי. הביקוש בערים הגדולות יהיה ליותר ממאה עמדות טעינה בכל עיר כבר בשנה הבאה.

הרוב יטעינו בבית או במקום העבודה

נתון מעניין נוסף הוא שלפי הערכת מוסד שמואל נאמן, 80% מטעינת כלי הרכב תהיה בעמדות טעינה פרטיות, בבתים או במקום העבודה, 5% בעמדות טעינה מהירות ורק 15% בעמדות טעינה ציבוריות ברחובות ובחניונים שונים. טעינה כזאת נחשבת ל"טעינה משלימה", שבה מנצלים הנהגים את החניה ברחוב או בחניון להגדלה של טווח הנסיעה שלהם. עם זאת, החשיבות של עמדות כאלה היא בהסרת אחד החסמים המרכזיים למעבר לתחבורה חשמלית - רק לכמחצית מהנהגים יש חניה פרטית או חניה בבניין.

אחת ההמלצות המרכזיות במסמך היא מערכת אמצעי זיהוי פשוטה ואחידה, המאפשרת לכל נהג מכונית חשמלית לטעון בכל מקום, ללא אמצעי זיהוי מיוחדים לחברות או מנויים מגבילים, בדומה למצב כיום בתחנות דלק או בתשלום מקוון על חניה.

מוסד שמואל נאמן מנתח גם את הביקוש למכוניות נטענות, כלומר חשמליות והיברידיות נטענות (מכוניות המסוגלות לנוע עשרות ק"מ בעזרת מנוע חשמלי וסוללה נטענת, אך מצוידות גם במנוע בנזין לנסיעות ארוכות יותר). כבר בשנה הבאה, חוזים במכון, נתח השוק של מכוניות נטענות יהיה 3% והוא יעלה בהדרגה עד ל-51% בשנת 2030. לפי התחזית השמרנית, בשנה הבאה כבר ינועו על הכבישים כ-20 אלף מכוניות נטענות, ב-2025 יעלה מספרן על 187 אלף וב-2030 יגיע צי הרכב החשמלי ל-955 אלף כלי רכב.

עם זאת, אם משרד האנרגיה יממש את התוכנית שלו ויאסור על מכירת כלי רכב עם מנוע בעירה פנימית (בנזין, דיזל וגם גז טבעי) בשנת 2030, הביקוש למכוניות חשמליות יגדל מאוד. במחקר נרשמת המלצה להעדיף מכוניות חשמליות מלאות על פני היברידיות נטענות, המוגדרות כ"פתרון ביניים".