הושלמה בהצלחה סדרת ניסויים בשדרוג מערכת שרביט קסמים

הניסויים התקיימו בשדה ניסויים של רפאל בדרום הארץ והשתתפו בהם נציגי הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילי ( MDA ) ונציגי מינהלת חומה של מפא"ת (המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון

שרביט קסמים / צילום: משרד הביטחון
שרביט קסמים / צילום: משרד הביטחון

משרד הביטחון הודיע היום (ג') כי השלים בהצלחה סדרת ניסויים במסגרת השדרוג של מערכת ההגנה מפני טילים ורקטות "שרביט קסמים". הניסויים התקיימו בשדה ניסויים של רפאל בדרום הארץ והשתתפו בהם נציגי הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילי ( MDA ) ונציגי מינהלת חומה של מפא"ת (המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון.

במערכת הביטחון לא מציינים אילו שדרוגים ושיפורים נבחנו במערכת ההגנה שהוכנסה לשימוש מבצעי במערך ההגנה האווירית של צה"ל ב 2016, אך אמרו כי מדובר ב"ניסוי בגרסה מתקדמת של המערכת". שם ציינו עוד כי במסגרת הניסויים נבחנה עמידתה של המערכת במספר תרחישים שדימו איומים עתידיים שאיתם היא עשויה להתמודד בזמן עימות.

לפי משרד הביטחון "ההצלחה של סדרת הניסויים מהווה אבן דרך חשובה ביכולת המבצעית של מדינת ישראל להגן עצמה מפני איומים קיימים ואיומים עתידיים שעשויים להתפתח".

את הפיתוח של "שרביט קסמים" מובילה רפאל מערכות לחימה ביחד עם רית'און האמריקאית המשמשת באותה תכנית קבלנית משנה. המכ"ם של המערכת פותח על ידי אלתא מערכות, חברה בת של התעשייה האווירית ומערכת השליטה והבקרה שלה פותחה על ידי אלישרא, שבבעלות אלביט מערכות.

מערכת זו מהווה מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית מפני טילים ורקטות, שמורכב גם ממערכות כיפת ברזל והמערכות ליירוט טילים מסוג חץ 2 וחץ 3.

בקיץ 2018 היתה הפעלה מבצעית ראשונה של מערכת שרביט קסמים, כששיגרה שני מיירטים לעבר טילים ששוגרו בסוריה - והוערך בטעות שהם יפגעו בשטח ישראל. הטילים נפלו בתחומי סוריה ובצה"ל לא פירטו את נסיבות אותו אירוע.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו התייחס להצלחת הניסוי בשדרוג שרביט קסמים ואמר: "סדרת ניסויים מוצלחת זו מתווספת לניסוי המוצלח שהשלמנו באחרונה במערכת חץ 3". נתניהו הוסיף כי "ישראל ממשיכה להיות פורצת דרך עולמית בפיתוח מערכות הגנה מפני טילים ואני מבקש להביע הערכה מיוחדת לארה"ב, ששותפה לקידום פרויקט חשוב זה".