לראשונה מאז 2007: האינדיקטור משוק האג"ח שמאותת על מיתון נתן את האות

האינדיקטור שמהווה המדד האמין ביותר לקראת מיתון נתן אותותיו בסוף השבוע האחרון, בהמשך להודעת הפד שחתם את הסייקל הנוכחי • פסגות: "השווקים כן הופתעו ממידת 'היוניות' של חברי הפד, שלמעשה יישרו קו עם השווקים" • האם מדובר על מיתון או משבר שבדרך?

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

המדדים המובילים בשוק המקומי נסחרים בירידות חדות, ושוק האג"ח המקומי עולה, וזאת בהמשך למהלך ירידות אלים של 2.5% במדדי המניות המובילים בבורסות וול סטריט ביום שישי האחרון. הסיבה העיקרית לירידות החדות שבאו במפתיע בדיוק בשבוע שבו הפד הכריז באופן רשמי על סיום הסייקל הנוכחי בשווקים, נעוצה באג"ח הממשלתיות האמריקאיות. 

אם לפני יותר מ-3 חודשים קיבלנו איתות משוק האג"ח המסמן על היפוך עקום התשואות של האג"ח הממשלתי האמריקאי - אז ביום שישי זה קרה, ולראשונה מאז שנת 2007 עקום התשואות האמריקאי התהפך. מדובר בהיפוך שבין האג"ח הקצרות (לשלושה חודשים) לבין אלו הארוכות (ל-10 שנים). לרוב נוטים להסתכל על האג"ח הקצרות המיועדות לשנתיים, אך נראה כי ההיפוך הנוכחי של אלו ל-3 חודשים מאותת על הבאות ובשוק הגיבו בהתאם.

הבהלה בשווקים, לצד זינוק של 20% במדד הפחד (VIX), נרשמה נוכח העובדה כי היפוך עקום התשואות מהווה אינדיקטור שמאותת על מיתון שבדרך. 

מה הוביל למהלך? הודעת הפד ביום רביעי של השבוע שעבר נתנה את האות לאופיטמיים שביננו לרסן את הציפיות כי סימני ההאטה העולמית שהגיעו בחודשים האחרונים היא אפיזודה חולפת. הפד לא יעלה ריבית כלל בשנת 2019 והוא צופה העלאה אחת בשנת 2020. למעשה, לא רק שהפד לא צפוי להעלות ריבית בקרוב, אלא גברה הערכה כי הצעד הבאה יהיה הורדת ריבית. בכך הפד התיישר לפי התחזיות המוקדמות של השוק, שצפו הורדת ריבית ב-2020. כמו כן, הפד עדכן בנוסף מטה את תחזית הצמיחה של הכלכלה האמריקאית והעלאה את תחזית האבטלה.

האם מדובר במיתון או משבר שבדרך?

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מסביר כי "באופן מאוד ברור החלטת הריבית של הפד ביום רביעי האחרון הצליחה להפתיע את השווקים וביחד עם נתונים כלכליים לא טובים בעולם (מדדי מנהלי הרכש), הדרך להתהפכות העקום הייתה מהירה. על מנת לסבר את האוזן, מאז החלטת הריבית של הפד, בתוך יומיים, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ירדה מ-2.61% ל-2.44%. ברור שאף אחד לא ממש הופתע מההחלטה שלא להעלות את הריבית. אבל, השווקים כן הופתעו ממידת 'היוניות' של חברי הפד, שלמעשה יישרו קו עם השווקים ואותתו כי הריבית לא הולכת לעלות יותר. בנוסף, הם עדכנו מטה את תחזיות הצמיחה ומעלה את תחזיות האבטלה".

"הודעת הפד בשבוע שעבר היא החותמת הרשמית מבחינת השווקים באשר לסיום המחזור הכלכלי הגלובאלי", המשיך גרינפלד. "שוק האג"ח האמריקאי מאותת כבר זמן ארוך שהפחתות הריבית הולכות ומתקרבות, אבל עד שהפד לא הודה בעצמו בכך, שוק המניות לא השתכנע שאלו פני הדברים. השאלה שנותרה כעת היא רק מה תהיה עוצמת ההאטה? מכיוון שהבנקים המרכזיים בעולם צפויים להמשיך ליהנות מסביבת אינפלציה נוחה באופן יחסי, לא מדובר על מיתון ובטח לא על משבר. עם זאת, בהחלט מדובר על האטה בעוצמה שצפויה להוביל לעלייה בשיעורי האבטלה ולירידה ברווחי הפירמות. כשזו התמונה הצפויה, המסקנה היא שתיק ההשקעות צריך להיות בהטיה דפנסיבית".