הארגון מחדש ברשת טיב טעם איפס את הרווחים בשנה החולפת

בסיכום 2018 רשמה טיב טעם רווח נקי סמלי של פחות מ-100 אלף שקל, לעומת רווח נקי של כ-21 מיליון שקל בסיכומה של 2017 • המניה הגיבה אתמול בחדות לתוצאות השליליות למחצית השנייה של 2018 וירדה בכ-6%

שלום חגי, בעלי טיב טעם / צילום: איל יצהר
שלום חגי, בעלי טיב טעם / צילום: איל יצהר

אחרי התאוששות מסוימת שרשמה מניית טיב טעם  בשוויה תוך כחודשיים, מאז שעלתה לכותרות בעקבות סיום כהונתו המפתיעה של המנכ"ל עדי כהן, הגיבה אתמול (א') המניה בחדות לתוצאות השליליות למחצית השנייה של 2018, וירדה בכ-6%. 

בשורה התחתונה הציגה רשת המזון שבשליטת שלום חגי הפסד של כ-4.5 מיליון שקל במחצית השנה השנייה של 2018, לעומת רווח של 16 מיליון שקל במחצית השנייה של 2017. בסיכום שנתי רשמה טיב טעם רווח נקי סמלי של פחות מ-100 אלף שקל, לעומת רווח נקי של כ-21 מיליון שקל בסיכומה של 2017.

טיב טעם מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - קמעונאות מזון, באמצעות רשת הסופרמרקטים טיב טעם; ופעילות של ייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון. בשורה העליונה הכנסותיה של טיב טעם במחצית השנה השנייה של 2018 נשחקו ב-2% ל-698 מיליון שקל, בהשפעת צמצום שטחי מסחר (מגזר הקמעונאות) וצמצום בפעילות מגזר ייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון, כחלק מהניסיון לפעול לשיפור הרווחיות, וזאת לצד פגיעה שהיא ספגה במגזר זה ממחסור בחומרי גלם. אחרי ירידה מתונה ברווח הגולמי ועלייה בהוצאות, הרווח התפעולי במחצית השנה צנח בכ-70%, ועמד על פחות מ-5 מיליון שקל, ובשנה כולה ירד ב-40% ל-17 מיליון שקל.

בדרך לשורת הרווח סבלה טיב טעם בשתי התקופות גם מהוצאות שיוחסו לרה-ארגון, ובמחצית השנה השנייה מצמצום ניכר מהטבת מס. אחרי שב-2016 סבלה טיב טעם מהוצאות גדולות (כ-32 מיליון שקל) בגין הליך רה-ארגון שביצעה בקשר לקליטת סניפי רשת עדן טבע מרקט, ב-2018 היא שוב הציגה הוצאות משמעותיות בגין רה-ארגון, שהצטברו לכ-7 מיליון שקל. זאת בגין "פחת מואץ על שיפורים במושכר, ירידת ערך נכסים, הפחתת מוניטין דומו ועלויות פינוי סניפי עדן טבע שנסגרו".

לקראת סוף חודש ינואר האחרון עלתה טיב טעם לכותרות בעקבות הודעתה על פרידה מהמנכ"ל עדי כהן, חותנו לשעבר של בעל השליטה ברשת, וזאת ככל הידוע בעקבות חילוקי דעות שהתעוררו בין השניים בקשר להתנהלות העסקית של טיב טעם, ובהתאם לביצועים חלשים של מנייתה, וכן לעניינים אישיים-משפחתיים.

בשלב הנוכחי לקח חגי את תפקיד המנכ"ל לידיו. לצד הדוחות עדכנה כעת טיב טעם על הפסקת תשלום חודשי של 120 אלף שקל לחברת הארגז של חגי, בגין שירותי המנכ"ל שהעניק לה כהן (והמשך תשלום חודשי של 80 אלף שקל בגין שירותים נוספים). בסיכומה של 2018 שילמה טיב טעם לארגז יותר מ-8 מיליון שקל עבור השירותים שהיא מקבלת ממנה.