מעלות: הדירוג של אגרות החוב של בזן עולה ל-A

מעלות הודיעה היום על העלאת הדירוג של החברה ל-A, עם תחזית יציבה • ב-2013 היה הדירוג של אג"ח החברה – BBB, דרגה אחת מעל אג"ח זבל, אך מאז הוא עולה בהתמדה

ישר בן מרדכי, מנכ"ל קבוצת בזן / צילום: רמי שלוש
ישר בן מרדכי, מנכ"ל קבוצת בזן / צילום: רמי שלוש

השיפור הפיננסי בבזן  נמשך. אחרי שנים בהן אגרות החוב של החברה לא זכו לאמון המשקיעים, וזכו לדירוג נמוך מסוכניות הדירוג, מעלות הודיעה היום על העלאת הדירוג של החברה ל-A, עם תחזית יציבה. ב-2013 היה הדירוג של אג"ח החברה - BBB, דרגה אחת מעל אג"ח זבל, אך מאז הוא עולה בהתמדה.

הסיבה העיקרית להעלאת הדירוג, כפי שמסבירה אותה מעלות, היא שיפורים ביחסים הפיננסיים בחברה, עם יחס נמוך מ-3 בין החוב ל-EBITDA (רווח לפני מיסים, ריבית, פחת והפחתות), והתחזית היציבה מעידה על כך שיחס זה צפוי להישמר. לכך תעזור גם יציבות חזויה במחירי הנפט.

מצד שני, בזן חשופה "להיקף נרחב של דרישות ותביעות בתחום איכות הסביבה", כותבים במעלות, גם לנוכח המקום שלה באזור עירונית מאוכלס. במעלות חוזים גם ירידה בביקוש לבנזין, בשל שימוש נרחב במכוניות חשמליות והיברידיות ובביקוש למוצרי פלסטיק מיוחדים. עם זאת, במעלות מציינים את יכולת בזן לספק דלק באיכות גבוהה יותר (ביחס למזוט הרב גופרית), שעשויה לשפר את מיצובה העסקי ואת רווחיותה על רקע כניסתן לתוקף של תקנות IMO 2020 (תקן חדש של מזוט לתדלוק אוניות שצפוי להיכנס לתוקף בתחילת שנת 2020), וכן את חתימת בזן על הסכם גז טבעי עם אנרג'יאן הצפוי להבטיח את אספקת הגז הטבעי במחיר נמוך ביחס למחיר תמר, החל מ-2021.

אנה ברנשטיין, סמנכ"ל הכספים של קבוצת בזן, אמרה כי "העלאת הדירוג לרמה של 'ilA' משקפת את המהלכים התפעוליים והפיננסיים שבוצעו בבזן לאורך זמן. מדיניות פיננסית קפדנית ומאוזנת, הצפויה לשאת פירות גם בעתיד, חייבת להתבסס על משולש חזק - הקטנת החוב הפיננסי ושמירה על נזילות חזקה; גיוון מקורות המימון; וניהול מדיניות דיבידנד אחראית ומאוזנת. מדיניות זו תעניק לבזן את הגמישות הנדרשת לה להתמודד עם השינויים הצפויים בביקושים לחלק ממוצריה לצד דרישות רגולציה מחמירות ועם התנודתיות המאפיינת את שוקי הפעילות".

ישר בן מרדכי, מנכ"ל קבוצת בזן, הוסיף כי "הבעת האמון בחוסנה הפיננסי של בזן מבטאת את היכולת של הקבוצה לנווט בבטחה את הספינה, הן תפעולית והן פיננסית. בזן היא עוגן כלכלי ותעסוקתי לעשרות אלפי משפחות בארץ, והיא ממשיכה להפגין עוצמה תפעולית ואיתנות פיננסית תוך הקפדה מרבית על סטנדרטים מחמירים ביותר של ערכי סביבה".