עדיין לא עוזבים: האיחוד האירופי הסכים לדחות את הברקזיט עד 31 באוקטובר

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי: "אינני משלה את עצמי שהשבועות הקרובים יהיו קלים או שישנה דרך פשוטה להיחלץ מהמבוי הסתום בפרלמנט"

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

האיחוד האירופי הסכים אתמול, לאחר מגעים ודיונים שנמשכו עד השעות הקטנות של הלילה, להעניק הארכה נוספת ומשמעותית למועד פרישת בריטניה מהאיחוד. התאריך החדש שנקבע הוא ה-31 באוקטובר 2019, אך אם ממשלת בריטניה בראשות תרזה מיי תצליח לאשר הסכם פרישה מהאיחוד בבית הנבחרים - מה שנכשלה לעשות בארבעה החודשים האחרונים - תוכל לפרוש לפני כן. כמה גורמים אירופיים בכירים הבהירו כי "זוהי ההארכה האחרונה" שתקבל בריטניה ונשיא הפרלמנט האירופי דונלד טוסק הזהיר את המערכת הפוליטית בבריטניה "לא לבזבז הפעם את ההזדמנות הזאת".

כעת חוזרת מיי לבריטניה להמשך שיחות עם האופוזיציה מהלייבור, בראשות ג'רמי קורבין, בניסיון לגבש תמיכה ל"ברקזיט" מרוכך אם המפלגה תתמוך בהסכם הפרישה שלה. במקביל לכך, היא עומדת בפני מרד פנימי בתוך מפלגתה השמרנית, כשמי שמתנגדים להסכם "ברקזיט רך" מאיימים לפרוש מהמפלגה. למרות ההארכה בחצי שנה, מעל המגעים מרחף דדליין קרוב הרבה יותר - ה-23 במאי 2019, מועד הבחירות הכלל-אירופיות לפרלמנט האירופי. אם בריטניה לא תצליח לאשר הסכם פרישה מהאיחוד האירופי ולפרוש עד למועד זה, היא תהיה חייבת לקיים אותן גם בשטחה. מיי אמרה לתקשורת כי היא מקווה לאשר את ההסכם כבר בשבועות הקרובים, ולהימנע מכך. "אני בטוחה כי ביכולתנו לעשות זאת", אמרה אמש.

בעקבות דרישתו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שהציג עמדה קשיחה מול בריטניה במהלך הדיונים, יכנס האיחוד האירופי ב-21 ביוני 2019 ועידה לבחינת התנהגותה של בריטניה עד למועד זה. לדבריו, הדבר נועד למנוע הפיכת בריטניה לאלמנט חתרני בתוך האיחוד, כפי שאיימו לעשות כמה מחברי המפלגה השמרנית בשבועות האחרונים. ההחלטה חתמה דיונים שנמשכו שש שעות. מיי ביקשה הארכה קצרה יותר, בטענה כי הדבר יסייע לה לגבש תמיכה בהסכם הפרישה שגיבשה. בסופו של דבר, האיחוד העניק הארכה ארוכה. מיי אמרה בעבר כי לא תהיה מוכנה להארכה מעבר ל-30 ביוני, אולם כמו בסוגיות אחרות לגבי ה"ברקזיט", חזרה בה ברגע האחרון.

כעת גוברות הדרישות במפלגה השמרנית לפרישתה של מיי מראשות הממשלה, למרות שהיא מוגנת לאחר שניסיון הצבעת אי אמון בה בדצמבר האחרון נכשל. ה"טלגרף" השמרני הגדיר את ההארכה כ"השפלה נוספת שתרדוף את בריטניה ואת מיי לעד". ה"גרדיאן" משמאל העריך כי ההארכה מגבירה הסיכויים לברקזיט רך יותר, שיכלול הישארות אפשרית של בריטניה בתוך איחוד המכסים האירופי. כמו כן, העריכו כלי תקשורת בבריטניה כי גוברים הסיכויים למשאל עם שני על ה"ברקזיט" בשל ההארכה המשמעותית.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, המנהל קרבות בכמה חזיתות מול האיחוד האירופי, התערב היום בסוגייה, וצייץ: "חבל שהאיחוד האירופי נוהג בכזו קשיחות עם בריטניה. באותה מדה, האיחוד הוא שותף סחר ברוטלי של ארה"ב, אבל זה ישתנה. לפעמים בחיים אתה צריך לתת לאנשים מרווח לנשימה, לפני (או, א.א.) שהכל יחזור לנשוך אותך".