הכלכלנית הראשית מזהירה צעירים: אור עקיבא מקום מסוכן להשקעה

אזהרה של הכלכלנית הראשית: התנפלות גדולה של משקיעים על העיר אור עקיבא עלולה לפגוע בזוגות צעירים שרוכשים בעיר דירות לצורך השכרתן

שירה גרינברג / צילום: דוברות האוצר
שירה גרינברג / צילום: דוברות האוצר

אזהרה דרמטית של הכלכלנית הראשית שירה גרינברג: התנפלות גדולה של משקיעים על העיר אור עקיבא עלולה לפגוע בזוגות צעירים שרוכשים בעיר דירות לצורך השכרתן. זאת, במסגרת הסקירה השבועית שהוציא היום על שוק הנדל"ן בחודש פברואר. במסגרת הסקירה, נמצאו עוד אינדיקטורים מורים על עלייה מתונה בכמות העסקאות שנרשמה בתחילת השנה, לקראת הבחירות. לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הצביעה על גידול במספר הדירות החדשות שנרכשו בחודשים האחרונים, הכלכלנית הראשית שסוקרת את כלל העסקות שבוצעו בשוק מצביעה אף היא על גידול במספרן, אם כי הוא רחוק מלהגיע לכמויות שאפיינו את שנת השיא 2015.

בפברואר האחרון נרכשו 9,100 דירות, עלייה של 10% בהשוואה לפברואר 2018 ושל כ-2% בהשוואה לחודש ינואר (הכלכלנית הראשית הורידה את מספר העסקאות שבוצעו בינואר ב-300). מתוך מספר זה, רק 800 דירות נמכרו במסגרת מחיר למשתכן, מה שמצביע על כך שהשוק החופשי שהוא שתרם להגדלת מספר העסקאות.

ואכן, הכלכלנית הראשית מוצאת כי מבצע מכירות גדול באור עקיבא של שיכון ובינוי במסגרת "חבר", מסביר למעלה ממחצית הגידול במספר העסקאות בשוק החופשי, ואף את העובדה, שמשקיעים הגדילו את מספר הרכישות שלהם ל-1,400. בכך יש חיזוק לטענה, שעדיין קיימת מוטיבציה גדולה להשקעה בדירות למגורים, על אף הכבדת נטל המיסוי על המשקיעים, שהתפרצה באותם פרויקטים מוזלים בעיר הצפונית.

אור עקיבא / צילום: איל יצהר
 אור עקיבא / צילום: איל יצהר

על רקע התופעה של זוגות צעירים שרוכשים דירות ראשונות למטרות השקעה, ועל רקע אינדיקציות שמצאה הכלכלנית הראשית שכך גם פועלים באור עקיבא, מזהירים באגף הכלכלן הראשי, כי המצב בעיר עלול לגלוש להיצף של היצע דירות להשכרה, שיקשה מאוד על השכרת הדירות בעתיד: "סביר להניח כי חלק לא מבוטל מהרכישות של "דירה ראשונה" נעשה אף הוא למטרות השקעה", נכתב בסקירה. "ככל שתוסיף ותתרחב תופעה זו (כ-3.5 אלף דירות מתוכננות במסגרת פרויקט זה, חלקן מיועדות לזכאי "מחיר למשתכן") יהיה בכך כדי לסכן את היכולת של המשקיעים לממן את תשלומי המשכנתא משכר דירה".

גם באור יהודה נמכרו דירות בהוזלה במסגרת מבצע, מה שהטה את הכף להגדלת מספר העסקאות באזור המרכז. מצד שני בדרום ובבאר שבע מספר העסקאות בדירות חדשות בשוק החופשי הוסיף לרדת, על אף שבאזור זה עומדות למכירה, ללא הגרלה, קרוב לשלוש מאות דירות, עבור זכאי "מחיר למשתכן".