"עיר החוף של הקריות" - אושרה תוכנית המתאר של קריית ים

תוכנית המתאר אישרה למתן תוקף תוכנית חדשה שמבקשת להוסיף 13 אלף יחידות דיור לעיר, תוך מתן דגש על פיתוח איזורים שבקרבת החוף

דוד אבן צור, ראש עיריית קריית ים / צילום: פאול אורלייב
דוד אבן צור, ראש עיריית קריית ים / צילום: פאול אורלייב

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה שבמינהל התכנון, אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר הכוללנית לקריית ים. תוכנית המתאר כוללת תוספת של 13 אלף יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה משוער של כ-58 אלף תושבים. כיום מתגוררים בעיר כ-40 אלף תושבים. כמו כן, התוכנית כוללת בניית כ- 160,000 מ"ר עבור מסחר ותעסוקה וכן שטחים עבור תיירות.

מדובר בתוכנית מתאר כוללנית שתחליף את תוכנית המתאר הקודמת משנת 1966 והיא תהווה את התשתית התכנונית ואת הבסיס לפיתוח היישוב לטווח הארוך.

לפי הודעת מינהל התכנון, "מטרת התוכנית הינה להפוך את קרית ים ל"עיר החוף של הקריות". זאת, על ידי חיזוק פיתוח חוף הים בדגש על תרבות, תיירות ונופש, הן ברמה המקומית והן ברמה האזורית. התוכנית מייעדת לשם כך מוקדי פנאי ונופש בסמוך לרצועת החוף, שטחים למלונאות ומסחר תיירותי, בית ספר ימי ועוד. בכדי לממש את חזון היישוב לפיתוח העיר כעיר חוף וכמוקד נופש ופנאי לקריות ולאזור הסובב אותן, מציעה התוכנית את חיזוק המתווה העירוני הקיים על ידי שדרות עירוניות ראשיות המובילות לים, והארכת הצירים העירוניים המשמעותיים ליצירת חיבורים חדשים לקריות שממזרח. באשר לפיתוח רצועת החוף, התוכנית מציעה להותיר את רצועת החוף כמרחב פתוח לציבור, תוך שילוב מוקדי פיתוח בהם תינתן עדיפות לשימושים בעלי זיקה לחוף. כל זאת, תוך הבטחת נגישות מרבית של הציבור, הימנעות מיצירת חזית רציפה של בינוי ושימור מבטים בין הבינוי הקיים בעורף חוף הים לים".

עוד נכתב בהודעה כי, "התוכנית מציעה סל כלים להתחדשות עירונית במרקם הוותיק. החל מפעולות משמעותיות לשדרוג המרחב הציבורי והעלאת איכותו, עירוב שימושים לאורך צירים ובמוקדים הרלוונטיים, ודרך מנגנונים התומכים ביוזמות של פינוי בינוי ועיבוי. עוד כוללת התוכנית, חיבור השטחים הציבוריים הפתוחים והשטחים המיועדים למוסדות ציבור לרצף שטחי ציבור גדולים, "קמפוסים", המחברים בין עומק העיר במזרח ורצועת החוף במערב.

התוכנית מתייחסת גם למרכז העיר ומציעה את חיזוקו על ידי חיבורו לרצועת החוף, בצורה אשר אינה מופרעת על ידי תנועת כלי רכב, יצירת כיכר ים חדשה, שילוב שימושי מסחר ומשרדים והקמת פארק עירוני חדש, החסר כיום בעיר".

התוכנית קודמה על ידי מטה מינהל התכנון יחד עם לשכת התכנון המחוזית חיפה ועיריית קרית ים.