על בסיס הזיעה, תווי הפנים או ה-DNA שלכם: כך תתאים עבורכם הטכנולוגיה את מוצרי העתיד

אחרי שנטפליקס התאימה לצופים תכנים באופן אישי, וחוקרים החלו לפתח תרופות מותאמות גנטית, פיתוחים טכנולוגיים חדשים משנים גם את עולם הצריכה • פפסיקו מפתחת משקאות על בסיס הרכב הזיעה, פרוקטר אנד גמבל מתאימה מוצרי טיפוח לפנים באמצעות מצלמות סלולר, וערכות ביתיות לבדיקת DNA משפיעות על תוכניות הכושר

יצרנית המשקאות גטורייד פיתחה משקאות ספורט מותאמים אישית /  צילום: רויטרס
יצרנית המשקאות גטורייד פיתחה משקאות ספורט מותאמים אישית / צילום: רויטרס

מה הזיעה שלכם אומרת עליכם? יצרנית משקאות הספורט גטורייד (Gatorate) חושבת שהיא אומרת הרבה. על בסיס ניתוח מתוחכם של הזיעה, החברה מתכננת להשיק קו מוצרים מותאם אישית של המשקאות שאתם צורכים. בין אם אתם מנסים לשפר את המהירות שלכם, לפתח את חוזק השרירים שלכם או להשיג יעדי כושר אחרים, בקרוב תציע לכם גטורייד משקאות מותאמים אישית שיענו על צרכים אישיים מגוונים. 

הודות לטכנולוגיה חדשה ולנתונים שאוספת טכנולוגיה זו, מבצעות חברות התאמה אישית של פריטים יומיומיים, החל מוויטמינים ומשקאות ספורט, ועד בקרם לעור ושמפו. ככל שיש יותר מידע על הכל, למשל על הרכב זיעה או DNA, החברות מבצעות התאמה אישית של המוצרים שלהן כדי לענות על הצרכים האינדיבידואליים של הלקוחות. פריטים אלה מעוצבים על בסיס שאלוני עומק, התייעצויות עם רופאים, סריקות תווי פנים, בדיקות DNA ואפילו מכשירים לבישים לאיסוף זיעה.

ציפיות הקונים לגבי מידת היענותן של החברות לצורכיהם הולכות וגדלות במקביל לאיסוף הנתונים המוגבר ולשיפור ביכולת הייצור. מוצרים מותאמים אישית הם התפתחות טבעית שנובעת מחוויותיהם הדיגיטליות של הצרכנים, לדברי לזלי האריס, מנהלת קו המוצרים סקין-סיוטיקלס (SkinCeuticals) של לוריאל. "את יכולה להיכנס לנטפליקס ולהחליט במה את רוצה לצפות ומתי את רוצה לצפות בזה", אומרת האריס. "באינטרנט יש מידע אישי על ההרגלים שלך כמשתמשת. לי זה נראה הגיוני שזה יורחב גם לתחומי חיים אחרים".

אשתקד השיקה סקין-סיוטיקלס שירות טיפוח עור אישי בשם Custom D.O.S.E, שמחירו 195 דולר, ושבמסגרתו מבקרות המשתמשות אצל רופא ששותף בשירות כדי להתייעץ עמו על העור שלהן. הרופאים מקלידים את הדיאגנוזה שלהם לטאבלט שבו מותקן האלגוריתם מוגן-הפטנט של סקין-סיוטיקלס, שיוצר מתכון לנסיוב מותאם אישית. מכונה בגודל של מיקרוגל במשרדו של הרופא, שמכילה את המרכיבים הדרושים, מערבבת ומבקבקת את הנסיוב תוך כמה דקות, ומדפיסה את התג שעליו מופיעים שם הרופא ושם המטופלת.

"התאמה אישית היא שם המשחק", אומרת דון זיר, סמנכ"לית תפעול ב-Tivity Health, שמחזיקה בתוכנית ההרזיה נוטריסיסטם (Nutrisystem). אשתקד השיקה נוטריסיסטם את DNA Body Blueprint, ערכת בדיקת DNA ביתית שמשמשת כבסיס לדוח בן 40 דפים על הצעות לגבי צורכי התזונה, חילוף החומרים ואימוני כושר על בסיס הקוד הגנטי של המשתמש. לדברי זיר, הבדיקה מספקת תובנה חדשה על מאמצי הירידה במשקל של הלקוח.

בדיקת DNA להתאמת תוכנית הרזייה /  צילום: Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב
 בדיקת DNA להתאמת תוכנית הרזייה / צילום: Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב

גטורייד, שנמצאת בבעלות פפסיקו, מתכננת להשיק השנה את Gx, משקאות שניתנים להתאמה אישית. למרות שבחנויות יש אינספור משקאות ספורט, טוענת גטורייד שהספורטאים של היום - שרבים מהם אוספים ומנתחים נתוני ביצוע באמצעות מכשירי מעקב כושר - צריכים לטפל באופן טוב יותר בצרכים האינדיבידואליים שלהם. "מה אתה מנסה לעשות? אתה מנסה להיות מהיר יותר? או חזק יותר? האם אתה שורף שומן, או שורף פחמימות, או שהזיעה שלך מלוחה מאוד?", אומר ברט אובריאן, מנהל גטורייד. "כל הגורמים האלה נכנסים לפיתוח תוכנית שתסייע לך להשיג מה שאתה צריך להשיג כספורטאי".

בשנים האחרונות סיפקה גטורייד משקאות מותאמים אישית לכמה ספורטאי עילית שלהם היא מעניקה חסות. ההתאמה האישית של המשקאות התבססה על ניתוח קצב ייצור הזיעה שלהם ועל סוג הזיעה שהם מייצרים. "הטכנולוגיה מאפשרת לנו לבצע דמוקרטיזציה של התאמה אישית של הדלק שצורכים הספורטאים", אומר ז'אווי קורטדלס, מנהל החדשנות והעיצוב של גטורייד.

כדי ליצור פרופיל זיעה ולחבר נוסחת Gx מתאימה, מדביקים הספורטאים לזרוע שלהם טלאי חד-פעמי שמבצע רישום של כמות הזיעה שהם מייצרים במהלך תרגילי הכושר, ומודד את מליחותה. הספורטאים מצלמים את הטלאי ספוג הזיעה שלהם ושולחים אותו ליישום Gx, שמשתמש בתוכנת זיהוי תמונה כדי לקרוא אותו. תוצאות אלה משולבות עם נתוני מזג האוויר, משך ועוצמת תרגילי הכושר והתשובות לשאלות שבו מתבקשים הספורטאים לפרט את יעדי הביצוע שלהם. לאחר שנקבעת נוסחת Gx מתאימה, המשתמשים רוכשים באינטרנט קפסולות מרוכזות של הנוסחה, מטעינים אותה לבקבוק Gx מיוחד, ומוספים מים.

מותגי טיפוח היופי כבר מבקשים לספק מוצרים למגוון של גוני עור ותנאים, וההתקדמויות הטכנולוגיות מאפשרים להם להיות מדויקים יותר. פרוקטר אנד גמבל (P&G) ערכה בינואר תצוגה מקדימה של Opté Precision Skincare - שרביט ידני שמזהה כל שינוי בפיגמנטציה של עור הפנים, ומורח נסיוב הסוואה על כל כתם. "האמת היא שנאלצתי לחכות עד שמצלמות הטלפונים הסלולריים יהיו באיכות הרבה יותר טובה, והמעבדים יוכלו לעבור על 70 אלף שורות קוד באופן מיידי. כשהתחלתי לפני עשר שנים, היה לי משהו בגודל של מערכת סטריאו", מספר תומס רייב, עמית מחקר ב-P&G, שהמציא את Opté. 

רייב רצה לשים קץ לבחירה שנאלצות הנשים לעשות בין מראה טבעי לבין כיסוי מלא של פגמי עור, כגון נזק מקרני השמה, כתמי גיל והיפר-פיגמנטציה. "אפילו בעור הכי פגום יש כתמים רק על כ-10% מהעור, אבל אנחנו מכסים 100% מהעור שלנו", אומר רייב. "מה אם נתמקד רק בכתמים עצמם?".

השרביט, שמחירו צפוי להגיע ל-600 דולר כשהוא יתחיל להימכר בשנה הבאה. כשהמשתמשת או המשתמש מגלגלים אותו על הפנים הוא סורק את העור במהירות של 200 פריים בשניה. כש-Opté מזהה כתם, מדפסת הזרקת דיו מניחה עליו טיפות מיקרוסקופיות של נסיוב, באופן שהגוון שלו מתאים לגוון העור מסביבו. התהליך לוקח כשלוש דקות.

מספר רב מדי של מוצרים על מדפי טיפוח השיער במרכולים הופכת את משימת קניית מוצרי טיפוח השיער לאחת הקשות ביותר. זה הוביל לטיפוח שיער בהתאמה אישית, לדברי ארנו פלאס, מייסד משותף ומנכ"ל Prose, קו מוצרי שיער בהתאמה אישית. המשתמשות עונות על כ-30 שאלות באינטרנט לגבי השיער, התזונה, רמת המתח, האקלים, שגרת הפעילות הגופנית ותדירות השימוש בשמפו. "אנחנו לא רק שואלים על סוג השיער שלהן ומרקם השיער, אלא גם הולכים להבין את הסיבות לכך שיכול להיות שיש לך שיער יבש", אומר פלאס. "להבין את הסיבה זה מאוד מועיל כדי למצוא את המרכיבים הנכונים".

חברת התזונה Care/of רוצה לבצע דה-מיסטיפיקציה של עולם הוויטמינים. הלקוחות מקדישים כחמש דקות באינטרנט להשלמת פרופיל של צורכי ויעדי הבריאות שלהם. לאחר מכן הם מקבלים רשימה של המלצות ויטמינים ושל מחקר רלוונטי שמסביר מדוע החליטה החברה להמליץ על ויטמינים אלה. הלקוחות יכולים לבחור אילו ויטמינים הם רוצים להכליל באספקה החודשית של גלולות ויטמינים לצריכה יומיומית. על כל חבילה מודפס שם הלקוח, וזה הופך את נטילת הוויטמינים היומית למהנה, ומניב המלצות רווחיות מפה לאוזן, לדברי קרייג אלברט, מייסד משותף ומנכ"ל החברה. "אנשים אוהבים להעלות תמונות של השם שלהם", הוא מוסיף.