פקק בכביש 6: גם דור אלון הגישה הצעה לרכישת קבוצת חברות המפעיל

כל שלוש ההצעות שהוגשו לרכישת חברות המפעיל של כבישים מרכזיים נוקבות בסכומים דומים • קרן קיסטון של דויטש ובירם טוענת להסכמות עם שיכון ובינוי אשר לפיהן תהפוך שו"ב לבעלת השליטה בחברות המפעיל • אסיפות מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל וקבוצת אלון יתכנסו בשבוע הבא

כביש 6 / צילום: תמר מצפי
כביש 6 / צילום: תמר מצפי

מתחמם המאבק על רכישת חלקן של אפריקה ישראל וקבוצת אלון בקבוצת חברות ההפעלה של כביש 6 וכבישים מרכזיים נוספים בישראל. תוך פחות משבוע הוגשו כבר שלוש הצעות לרכישה, כמעט זהות בהיקפן, כשהאחרונה מהן הגיעה אמש מחברת תחנות הדלק דור אלון שבשליטת מוטי בן משה (באמצעות אלון רבוע כחול). הצעת דור אלון מצטרפת לזו שהגישו השבוע חברות הביטוח כלל והפניקס  ולהצעה שהגישה בשבוע שעבר קרן התשתיות קיסטון. בן משה, נזכיר, ניסה ללא הצלחה לרכוש את אפריקה ישראל כולה.

דור אלון, שכבר ניסתה בסוף 2017 לרכוש נתח ממניות החברה הנמכרת, מבססת את הצעתה הנוכחית על זו הקודמת. זו כוללת תמורה של 64.5% מסכום של 336 מיליון שקל, נוסף על "סכום יתרת המזומנים ושווה המזומנים של כל חברות המפעיל" נכון לסוף 2018, בהיקף מוערך של כ-180 מיליון שקל.

הצעה זו משקפת שווי של 515 מיליון שקל לחברת המפעיל. היא דומה להצעת כלל והפניקס (שהציעו תמורה של 64.5% מסכום של 335 מיליון שקל נוסף לסכום יתרות המזומנים) וכן לזו של קיסטון, שתחילה הציעה 64.5% מסכום של 330 מיליון שקל וכעת שיפרה סכום זה ל-336 מיליון שקל (נוסף לסכום יתרות המזומנים).

דור אלון מוסיפה להצעתה ריבית שנתית של 4% על תמורת הממכר, "החל מחלוף 30 ימים ממועד מסירת הודעת הקיבול ועד למועד תשלום תמורת הממכר בפועל". בדומה להצעה של כלל והפניקס, גם דור אלון מוכנה לרכוש את המניות מאפריקה ישראל (35.5%) או מקבוצת אלון (כ-29%) בנפרד ובשווי יחסי להחזקות, במקרה שרק אחת מהחברות תהיה מעוניינת במכירה. 

קרן התשתיות קיסטון, שהקימו גיל דויטש ורוני בירם, ציינה בפנייה אמש לאפריקה ישראל, כי הקרן קיבלה "הודעת קיבול להצעה מאלון", ובהתאם פנתה לאפריקה ישראל בבקשה להתקדם בעסקה מולה שלא בתלות עם רכישת מניותיה של אלון בקבוצת חברות המפעיל - כפי שהתנתה בעבר. עוד חושפת קיסטון בפנייתה לאפריקה ישראל כי היא כבר גיבשה הבנות מול חברת שיכון ובינוי (שו"ב), המחזיקה ביתרת מניות חברת המפעיל (35.5%) ובזכות ראשונה לרכישת המניות.

לפי קיסטון, "השלמת הרכישה תבוצע ישירות או באמצעות הפעלת זכויות הסירוב של שו"ב", וזאת לאחר שלפי הקרן "עוד בטרם הגשת ההצעה המקורית הגענו להסכמות עם שו"ב בין השאר, לגבי אופן השלמת רכישת המניות המוחזקות על ידי אלון ואפריקה". במסגרת ההסכמות קיסטון מתכננת למכור לשו"ב החזקות בשיעור שיקנה לאחרונה רוב ושליטה בחברות המפעיל.

אחרי שקיסטון תקפה אתמול את ההצעה המתחרה של כלל והפניקס, אלה משיבות מלחמה. במכתב לנאמן אג"ח אפריקה ישראל הן מציינות כי מטרת הטענות שהעלתה הקרן במכתב ששלחו לנאמן "הינה להטעות ולהפעיל לחץ על מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל", כי המכתב "אינו כולל טענות של ממש" וכי הן "דוחות מכל וכל את האמור במכתב". בקיסטון כבר הספיקו להגיב על התייחסות צמד חברות הביטוח, בטענות שונות.

תרנגולת המטילה ביצי זהב

מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל וקבוצת אלון, שכבר אישרו את הצעתה של קיסטון, יבחנו כעת שוב את מצב הדברים. בעקבות ההצעה של דור אלון ועדכונים שפרסמו שתי המציעות האחרות בנושא, אסיפות המחזיקים של שתי החברות יתכנסו בשבוע הבא.

קבוצת חברות המפעיל (ישראל קנדה ניהול כבישים מהירים) נחשבת לתרנגולת המטילה ביצי זהב. החברה מייצרת רווח נקי של עשרות מיליוני שקלים בשנה, ומחזיקה בקופתה סכומים נכבדים, לאחר שבשנים קודמות נמנעה מלחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה בשל חילוקי דעות ביניהם. חברת המפעיל של כביש 6 מספקת ככל הידוע יותר ממחצית ההכנסות של הקבוצה.

חברה זו אחראית על תפעול מערכות האגרה ובקרת התנועה, תחזוקת הכביש, השירות ללקוחות, גינון וטיפוח נופי, תיקון תקלות, מענה מיידי במצבי חירום, גביית אגרה ושיווק. נוסף על כביש 6 משמשת הקבוצה גם כקבלן תפעול בפרויקטים תחבורתיים מרכזיים נוספים, ובהם מנהרות הכרמל בחיפה, כביש 431 ונתיבי הצפון - רשת כבישים שהוקמה בצפון הארץ.