טראמפ שוב צייץ נגד הסינים וטלטל את השווקים בעולם: כל הפרטים, הסיבות והמספרים החשובים

בשני ציוצי טוויטר בישר נשיא ארה"ב על כוונתו להעלות את המכסים על יבוא מסין • שתי הבורסות בסין הגיבו בקריסה, גם השווקים באירופה והמסחר בארה"ב מתנהל בשעה זו בירידות שערים חדות • אז מי יממן את המכסים של טראמפ, הצרכנים בארה"ב או סין? "גלובס" עונה

נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום:  רויטרס / JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג. / צילום: רויטרס / JONATHAN ERNST

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין הרימה ראש לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים במפתיע להעלות בצורה דרמטית את המכס על יבוא מסין לארה"ב. מדובר במפנה שמעמיד בספק השגת הסכם סחר בין שתי המעצמות.

בשני ציוצי טוויטר נפרדים כתב טראמפ שהוא מתכנן להעלות את המכס על יבוא מסין בהיקף 200 מיליארד דולר בשנה מ-10% כעת ל-25%. הוא כתב עוד שיטיל "בקרוב" מכס של 25% על עוד סחורות סיניות בשווי 325 מיליארד דולר שעדיין לא נגבו מהן מכסים בארה"ב.

"עסקת הסחר עם סין נמשכת, אבל בקצב איטי מדי, מפני שהם מנסים לפתוח מחדש את הדיון", כתב הנשיא, והוסיף: "לא!".

הציוצים של טראמפ הפתיעו אנשי ממשלה סינים רבים. לאחר דיווחים שלפיהם סין שוקלת לבטל לחלוטין את שיחות הסחר שאמורות להתחדש השבוע בוושינגטון, הודיע שר החוץ הסיני כי למרות האיומים, המשלחת הסינית מתכוננת לנסיעתה לארה"ב.  

בימים האחרונים היו ציפיות רבות לכך שהסכם סחר חדש יוכרז כבר ביום ו'.

"סין לא צריכה לשאת ולתת כשאקדח מכוון לראשה", אמר מקור בבייג'ין. מקורות רשמיים סינים אמרו שסין לא תיכנע לטקטיקה של הפעלת לחצים. סין התחייבה בעבר להימנע מניהול דיונים תחת איומים.

הבורסות צנחו

שוקי המניות ברחבי העולם צנחו היום (ב') בעקבות ההחרפה הלא צפויה של מתחי הסחר בין ארה"ב לסין, שעוררה חשש שהעימות המחודש יגלוש להאטה בצמיחה העולמית.

מדד שנחאי המשולב בסין ירד ב-5.6%, והמדד המקביל בשנזן צנח ב-7.4%. בשני מקרים מדובר בשיא ירידה יומי מאז 2016.

בהונג קונג ירד מדד הנג סנג ביותר מ-3%.

גם השווקים באירופה נסחרו בירידות, ומחירי הנפט נחלשו. 

שווקי ארה"ב גם הם נפגעו והירידות בבורסות בוול סטריט מעמיקות בשעה זו.

העיתוי של איומי טראמפ עורר השערה שהם מיועדים ללחוץ על סין, אך בעיקר לזכות בהון פוליטי מבית.

ממש לא ברור אם ארה"ב תעלה את המכסים כבר בסוף השבוע. הסיבה היא שנציג הסחר האמריקאי (השר לסחר חוץ) מאמין כנראה שיש צורך לתת לתעשייה האמריקאית התראה על שינוי מהותי במכסים, מסרו מקורות יודעי דבר. באופן כללי, הרשויות בארה"ב נעות באיטיות ביישום מכסים, מחשש מפני ערעורים משפטיים שיעצרו את התהליך.

טראמפ לא איים בהטלת מכסים נוספים על סחורות סיניות מאז הפסגה שלו עם נשיא סין שי ג'ינפינג בבואנוס איירס ב-1 בדצמבר, שבה החלו שתי המדינות במאמץ מרוכז לפתור את מחלוקת הסחר שטלטלה את שוקי ההון בעולם, לפני שהשווקים בארה"ב התאוששו במהירות מהירידה שלהם בסוף 2018.

סין רוצה שארה"ב תתחיל לכל הפחות להפחית חלק מהמכסים כאשר תיחתם עסקה. נציג הסחר האמריקאי רוברט לייתייזר מעוניין לשמור על המכסים ולהפחית או לבטל אותם רק כאשר סין תוכיח שהיא מצייתת לתנאי ההסכם.

נקודות מחלוקת

נקודת מחלוקת ברורה אחת היא שארה"ב מעוניינת לשמור על הזכות להטיל מחדש מכסים אם לדעתה סין אינה ממלאת את תנאי העסקה, אך היא דורשת לשלול מסין את היכולת לגמול במכסים משלה. ארה"ב טוענת היא צריכה לוודא שהטלה מחודשת של מכסים לא תוביל לסבב חדש של מלחמות סחר. בייג'ין מתנגדת, כמובן, ליכולתה החד-צדדית של ארה"ב להטיל מכסים.

סין גם מתנגדת לדרישות ארה"ב שבייג'ין תפתח את שוק המחשוב בענן שלה לחברות אמריקאיות, ותאשר בקצב מזורז יותר יבוא מוצרי חקלאות מארה"ב, שסין טוענת כעת שאינם בטוחים לשימוש ולמאכל. ויכוח נוסף הוא בשאלה כמה זמן ייהנו חברות תרופות מארה"ב מהגנה מפני תחרות בסין.

כל הנושאים הללו נדונו בשבוע שעבר בבייג'ין, ודוברים אמריקאים הגדירו את הדיונים כפרודוקטיביים. אבל במקביל פירסם כתב העת "גלובל טיימס" בסין, שנוקט קו לאומני יחסית, מאמר שנאמר בו ש"שני הצדדים נקלעו אולי למבוי סתום בשיחות הקשות".

מלבד הפעלת לחץ על הסינים, ייתכן שארה"ב מניחה שהאיום במכסים חדשים יעזור לנציג הסחר הסיני לגייס תמיכה בעסקה בקרב הפקידים הסינים המפולגים בנושא. הנציג הסיני טוען זה זמן רב שכלכלת סין צריכה להיות פתוחה יותר בפני תחרות זרה. הוא ותומכי רפורמה נוספים בממשל הסיני משתמשים באיומים החיצוניים כדי לטעון לטובת שינויים שלהם מתנגדים החוגים השמרנים במפלגה הקומוניסטית.

אבל לטקטיקת האיומים יש גם סיכון של יצירת תגובת נגד לאומנית בסין. 

שיחות הסחר בדרך לעוד מבוי סתום

שני ציוצי הטוויטר של הנשיא טראמפ העירו את השווקים מחלום בהקיץ אביבי נחמד. מדד המניות המשולב בשנחאי צנח כצפוי, וגם החוזים העתידיים בוול סטריט אותתו על ירידות חדות בפתיחת המסחר.

החולשה הזאת משקפת סתירה מוזרה. המניות העולמיות עלו לאחרונה משלוש סיבות מהותיות: מדיניות הריבית ה"יונית" של הפדרל ריזרב, הקלת מתחי הסחר וצמיחה טובה יותר בארה"ב ובסין. אלא שהמניעים העיקריים להתפייסות שנרשמה בין הצדדים בסוף 2018 נבעו דווקא מחולשת הכלכלות והשווקים משני צדי האוקיינוס השקט.

ארבעה חודשים מאוחר יותר, הצמיחה ושוק התעסוקה בארה"ב רשמו מפנה חיובי, שיעור התמיכה בטראמפ קרוב לשיא של ימי נשיאותו, והמניות בוחנות גבהים חדשים. גם בסין הצמיחה התייצבה. סין הייתה זקוקה יותר מכול לפסק זמן כדי שחבילות ההמרצה המקומיות יחלחלו לכלכלה, וירפדו פגיעה ממכסים נוספים. היא הבטיחה זאת לעצמה כעת, והזירה הוכשרה לעוד סבב דיוני סחר תחת איומים הדדיים לפרוש מהשיחות.

דומה שטראמפ עדיין נהנה מעליונות. ההבראה בסין חלשה ונמצאת בשלב מוקדם. כדי לשמור עליה בייג'ין זקוקה לחברות במגזר הפרטי שימשיכו ללוות ולהשקיע, מפני שהתמריץ הציבורי הפעם הוא קטן לעומת עידוד האשראי המאסיבי בשנים 2009 ו-2015. חברות פרטיות חשופות יותר לתנודות מסחר ושווקים מאשר המגזר הציבורי: הן דומיננטיות ביצוא, ובעלי מניות רבים שלהן שעבדו את מניותיהן כערבות לקבלת הלוואות. ירידה גדולה בשוק המניות או באמון העסקים הקטנים עלולה, לכן, לגרום נזק רציני.

הבעיה היא שנשיא סין שי ג'ינפינג, שניצב במחצית 2018 בפני ביקורת על כך שהוא שפט לא נכון את טראמפ, כנראה אינו יכול להרשות לעצמו להצטייר כחלש. במקום ויתורים גדולים ברגע האחרון בנושא הסחר, הסינים ינסו אולי תחילה לשפר את אמון השוק המקומי על ידי קיצוצי מס נוספים או תמריצים אחרים. הבוקר הודיע הבנק המרכזי הסיני שהוא מפחית את ההון שכמה בנקים קטנים ובינוניים חייבים להחזיק ביתרות, מה שישחרר כ-42 מיליארד דולר להלוואות בנקאיות.

יכול להיות שעדיין תושג עסקת סחר, אבל צמיחה חזקה יותר בארה"ב ובסין, וירידת מתיחויות הסחר, אינן עולות בקנה אחד. המשקיעים צריכים להיערך לעוד מבוי סתום ולעוד תנודתיות בשווקים. 

סין או הצרכנים האמריקאים: מי מממן את המכסים של טראמפ?

■ מי משלם את המכסים?
טראמפ אומר שסין משלמת את חשבון המכסים שהוטלו על סחורות סיניות. "זה עשרה חודשים, סין משלמת את המכסים לארה"ב", הוא צייץ בטוויטר אתמול. "יש לנו מיליארדי דולרים שנכנסים לאוצר שלנו, מיליארדים, מסין. מעולם לא נכנסו לאוצר שלנו אפילו עשרה סנטים, וכעת יש לנו מיליארדים שנכנסים", הוא אמר ב-24 בינואר השנה.

■ איך משלמים?
מכס הוא מס על יבוא. מינהלת המכס דורשת בדרך כלל מהיבואנים לשלם את המכס בתוך עשרה ימים מיום העברת הסחורות בתחנות הגבול.

לכן, המכסים משולמים לממשל האמריקאי על ידי חברות היבוא. רוב החברות שמייבאות סחורות סיניות הן חברות אמריקאיות, או שלוחות אמריקאיות של חברות זרות שמייבאות סחורות מסין.

לכל פריט שמיובא לארה"ב בדרך חוקית יש קוד מכס. היבואנים אמורים לבדוק את המכסים, המיסים וההיטלים האחרים על הסחורות שהם מייבאים, לחשב כמה הם חייבים ולשלם זאת.

מינהלת המכס בודקת את תשלומים. אם היא מגלה תשלום-חסר, היא משגרת ליבואן חשבון חדש.

■ האם היבואנים מגלגלים את עלויות המכסים אל הספקים שלהם בסין?
כמה מהם אכן עושים זאת. לכן חברות סיניות משלמות חלק מהעלות. חברת יבוא שמשלמת מכסים יכולה לטפל בעלות הזו בכמה דרכים:

 - לשלם את העלות המלאה ולהסתפק בשולי רווח מונמכים.
 - להפחית עלויות במקומות אחרים כדי לקזז את השפעת המכסים.
 - לבקש מהספקים בסין הנחה כדי לסייע לקזז את עלות המכסים.
 - לנסות להשיג משלוחים מחוץ לסין, ולכן כמה חברות סיניות מפסידות עסקים.
 - להעביר את עלויות המכסים ללקוחות על ידי העלאת המחירים לצרכנים.

רוב היבואנים יכולים להשתמש בתמהיל של האופציות הללו כדי לפזר את העלויות בין הספקים, בינם לבין עצמם ובין הלקוחות או הקונים.

■ איך זה עובד בפועל?
לדוגמה, מיסים גבוהים יותר על מתכות ומוצרים מסין הגדילו את עלויות הייצור של קטרפילר ביותר מ-100 מיליון דולר בשנה שעברה. בתגובה, חברת הציוד המכני הכבד ייקרה את מוצריה.

יצרנית הטרקטורים דיר מעריכה את הגידול בעלויות חומרי הגלם שלה השנה ב-100 מיליון דולר כתוצאה מהמכסים של טראמפ על יבוא מסין. דיר קיצצה עלויות אחרות וגם העלתה מחירים כדי להגן על רווחיה.

שירות מחקר של הקונגרס דיווח בפברואר שהמכסים הובילו לעלייה של עד 12% במחירי מכונות הכביסה בארה"ב בהשוואה לינואר 2018.

מחקר של הפדרל ריזרב בניו יורק, והאוניברסיטאות פרינסטון וקולומביה, הסיק שהמכסים על סחורות סיניות ועל פלדה ואלומיניום עולים לחברות ולצרכנים בארה"ב 3 מיליארד דולר נוספים בחודש, וכי חברות שילמו עוד 1.4 מיליארד דולר בהפסדי ייעול ב-2018.

■ מה משלמות החברות הסיניות?
סין הגיבה למכסי טראמפ בהטלת מכסים משלה על יבוא מארה"ב.

מרבית היבואנים בסין הם סינים. לכן, באותו אופן שבו נהנה הממשל האמריקאי מתקבולי מכס חדשים, נהנית ממשלת סין מהכנסות ממכסים חדשים על סחורות אמריקאיות מיובאות.

■ מהו החשבון הכולל?
טראמפ הטיל מכס של 25% על יבוא סיני ב-50 מיליארד דולר, ושל 10% על יבוא סיני בעוד 200 מיליארד דולר בשנה. בתיאוריה, פירוש הדבר שהממשל מקבל 32.5 מיליארד דולר בשנה מעבר להיטלים שכבר היו בתוקף.

הכנסות ארה"ב ממכסים ב-2018 היו 49.7 מיליארד דולר, עלייה של 41.2% מ-35.2 מיליארד דולר ב-2017, לפני מלחמת הסחר.

סין הטילה מכס של 25% על יבוא מארה"ב בשווי 50 מיליארד דולר, ומכסים של 5% עד 10% על עוד 60 מיליארד דולר. פירוש הדבר הוא תוספת של 15.5 מיליארד עד 18.5 מיליארד דולר בשנה בהכנסות ממכסים.

הכנסות סין ממכסים בשנה שעברה היו 285 מיליארד יואן (42.4 מיליארד דולר), ירידה מ-299.8 מיליארד יואן (44.65 מיליארד דולר) ב-2017.