בורסות אירופה | סיקור שוטף

בורסות וול סטריט סגרו את היום הגרוע מאז ינואר: הנאסד"ק צלל ב-3.4%; מדד הפחד זינק

המדדים נסחרו תחת לחץ כבד בצל העלאת המכסים מצד סין • ה-S&P 500 והדאו ג'ונס ירדו בכ-2.4%; מדד הפחד זינק ב-28% • אפל, אינטל וקטרפילר רשמו מהלך ירידות של יותר מ-10% מאז הציוץ של טראמפ על כוונתו להעלות מכסים • טראמפ אמר כי ייפגש עם נשיא סין בוועידת הפסגה G-20

דונלד טראמפ/ Mike Theiler , צילום: רויטרס
דונלד טראמפ/ Mike Theiler , צילום: רויטרס

סקירת המסחר בבורסה: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו בירידות חדות על רקע החרפת מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. מדד הנאסד"ק צנח ב-3.4%, הדאו ג'ונס נפל ב-2.4% וכך גם מדד S&P 500. מדד הפחד (VIX) זינק ב-26% ובכך בורסות וול סטריט רשמו את היום הגרוע ביותר מאז ינואר השנה.

בתוך כך, תשואות האג"ח הממשלתיות הקצרות (2 שנים) רשמו שפל של 15 חודשים בצל חוסר הוודאות סביב משבר השיחות, ועל רקע העלייה בהסתברות להורדת ריבית של הפד, כפי שמשתקף מהחוזים.

היואן הסיני נפל בכ-1% לשפל של 4 וחצי חודשים בצל החרפת מלחמת הסחר. 

מוקדם יותר היום סין הודעה על העלאת מכסים ל-25% על סחורות אמריקאיות בהיקף 60 מיליארד דולר. צעד זה הגיע בתגובה להעלאת המכסים מצד ממשל טראמפ ביום שישי האחרון, ולאחר כישלון השיחות בין הצדדים בוושינגטון.

מניית טבע  התרסקה בערב בכ-15% למחיר של קצת יותר מ-12 דולרים למניה, ובכך מחקה 2.5 מיליארד דולר מערכה ביום הגרוע מאז שלהי 2017. גם מניותיהן של החברות הקשורות לפרשת תיאום המחירים, כמו: נוברטיס ומיילן ירדו בחדות. 

21:44

בורסות וול סטריט נסחרות תחת לחץ כבד בצל החרפת מלחמת הסחר, כאשר התגובה של סין להעלאת התעריפים של טראמפ, הגיעה היום בדמות העלאת מכסים ל-25% על סחורות אמריקאיות בהיקף 60 מיליארד דולר. 

מדד הנאסד"ק מאבד כ-3%, ומדד הפחד מזנק ביותר מ-20%.

הנשיא טראמפ אמר הערב, לאחר התגובה של סין, כי הוא עוד לא החליט אם לממש את העלאת המכסים הנוספת על סחורות סיניות בהיקף 300 מיליארד דולר. עוד אמר טראמפ, כי הוא ייפגש עם נשיא סין, שי ג'י פינג, בוועידת הפסגה G-20.

בתוך כך, מחיר הנפט נופל ביותר מ-1% על רקע פגיעה בנכסים סעודים הבוקר.

20:00

מחריפות הירידות בוול סטריט במה שנראה כמו היום הגרוע מפתיחת שנת 2019. מדד הנאסד"ק מאבד 3.5% בצל החרפת הטון והעלאת מכסים מצד סין. בתוך כך, מפלס הלחץ של המשקיעים עולה כאשר מדד הפחד (VIX) מזנק בכ-32%. הנפט צונח ב-1.2% מתחת ל-61 דולרים. הין היפני נופל ב-0.75% מול הדולר.

המניות אינטל , אפל  וקטרפילר  נפלו ביותר מ-10% במהלך ששת ימי המסחר האחרונים, מאז הציוץ של טראמפ ב-5 למאי על איום (שהתממש) להעלאת מכסים.

לדברי יונתן נשיא, ראש תחום השקעות חו"ל בבית ההשקעות ילין לפידות: "מעבר להעלאת המכסים על סחורות אמריקאיות בשיעורים שונים חזקים בסין החלו לדבר על הפסקה כללית של רכישות מוצרים חקלאיים מארה"ב, הורדת רכישות האנרגיה מארה"ב והפחתת ההזמנות מבואינג שהיא אחת היצואניות האמריקאיות הגדולות לסין. איום נוסף שהועלה מכיוונה של סין, הוא מכירה מאסיבית של אג"ח ממשלתיות אמריקאיות שסין היא המחזיקה הגדולה ביותר שלהן".

מניית טבע  צונחת ב-16% על רקע פרשת תיאום המחירים בשוק הגנרי בארה"ב, כאשר זהו היום הראשון שהמשקיעים בוול סטריט מגיבים לפרשה. המניה נופלת ביום הגרוע ביותר בשנה וחצי האחרונות.

18:37

באירופה, המסחר ננעל בירידות חדות, כאשר הדאקס הגרמני איבד 1.5%, הפוטסי הבריטי ירד ב-0.5% והקאק הצרפתי ירד 1.2%.

הביטקוין נסחר מעל 7,800 דולר, במה שמהווה זינוק של 13% ביממה האחרונה.

17:17

מחריפות הירידות בוול סטריט בצל העלאת המכסים מצד סין כתגובה לצעד האמריקאי וכישלון שיחות הסחר לעת עתה. מדד הנאסד"ק צונח ב-3%, ומדד הפחד (VIX) מזנק ב-28%.

מניית אפל  צונחת ב-5%, קטרפילר  נופלת ביותר מ-4%, סיסקו מערכות  מאבדת 3.4%, גולדמן זאקס  יורדת ב-3%, בואינג  מאבדת 2.9%. 

באירופה, מדד הדאקס  הגרמני יורד ב-1.3% ונסחר ברמה של 11,900 נקודות. הקאק מאבד 1.25, הפוטסי יורד ב-0.45%.

האם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין דוחפת את המשקיעים הסינים להשקעה בביטקוין? התנודות האחרונות בשער ה-BTC, שעלה בשעה האחרונה מעל ל-7,600 דולר, עשויות להצביע על אפשרות כזאת. זהו מחירו הגבוה ביותר של הביטקוין ב-9 החודשים האחרונים, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות חדות בצל החרפת מלחמת הסחר, עם ההודעה של סין על העלאת מכסים. מדד הנאסד"ק נופל ב-2.2% בפתיחה, הדאו ג'ונס מאבד 1.8% ומדד S&P 500 יורד 1.8%. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-25%.

"לנקודה הנוכחית במו"מ הסינים מגיעים במצב יותר חזק והאמריקאים יותר חלש מאשר לפני חצי שנה כשהתהליך התחיל", כך לפי אלכס ז'בזינסקי בסקירתו השבועית. לדבריו, הכלכלה הסינית מתאוששת בזכות הצעדים הרבים שננקטו ע"י הרשויות. לעומת זאת, ארה"ב נמצאת כבר בתהליך של האטה בצמיחה".

מניית טבע  נופלת ב-12% בפתיחה בוול סטריט, וזאת כאשר המשקיעים בארה"ב מגיבים רק היום לפרסום פרשת תיאום המחירים מסוף השבוע האחרון.

מניית אובר משלימה נפילה של 14% לעומת המחיר שבור הונפקה בשובע שעבר.

ובינתיים, בזירת הביטקוין, בשעה האחרונה עלה מחירו של המטבע הדיגיטלי (BTC ) שוב מעל לרף של 7,300 דולר, אחרי שהבוקר נסחר בטווח של 7,000-7,100 דולר, לפי נתוני CoinMarketCap. בשלושת החודשים האחרונים הכפיל הביטקוין את ערכו, לאחר שבתחילת השנה נסחר במחיר של 3,750 דולר.

15:30

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח בירידות חדות, על רקע החרפת הטונים בין סין לארה"ב בכל הנוגע למלחמת הסחר. זאת, לאחר שסבב השיחות האחרון שהסתיים ביום שישי לא הגיע לכדי יישוב המחלוקת בין הצדדים. בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נופלים בחדות, ומאותתים על ירידות בפתיחה. החוזים על מדד הנאסד"ק מאבדים 2.6%.

לאחר כניסתה לתוקף של העלאת המכסים מ-10% עד ל-25%, סין הודיעה היום בתגובה כי תטיל מכסים בגובה 25% על מוצרים אמריקאיים בשווי 60 מיליארד דולר החל מה-1 ביוני. 

המסחר באירופה מתנהל בירידות. החוזים העתידיים מאותתים על ירידות חדות בפתיחת המסחר בארה"ב. נאסד"ק צפוי לפתח את המסחר בירידות של מעל ל-2%. 

לדברי יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות: "החשש ממלחמת סחר חוזר וזה לא משחק, זו המציאות - הסכם הסחר בין סין וארה"ב הינו בעל משמעות גדולה עבור שתי הכלכלות לשני העשורים הקרובים ועשוי להשפיע גם על הסכמי סחר נוספים של המעצמות עם כלכלות אחרות. לכן הסתברות לשימוש בכל האמצעים כדי להביא להסכם טוב יותר, נמצא על השולחן. ההשפעה של שתי המעצמות על הכלכלה הגלובלית נושקת ל50% מה שמבטיח שאת החשש ממלחמת סחר ירגישו בתקופה הקרובה ברוב המקומות על הכדור. ההמלצה החיובית על סין יורדת כרגע, הסיכון בשוק המניות שם גדול מידי והמשבר בין סין וארה"ב עשוי להוביל לתיקון חד בשוק הסיני. במידה ואכן תתפתח מלחמת סחר, ההשפעה השלילית תגיע לשווקים מתעוררים נוספים. המשקיעים הן בשוק האמריקאי והן בשוק הסיני יחכו כמובן גם לתגובה הסינית שעדיין לא הגיעה".

14:00

המסחר באירופה עבר לירידות. דאקס  מאבד כ-0.8%, קאק  נחלש ב-0.55% ופוטסי  יורד ב-0.1%. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על ירידות חדות של מעל ל-1% בפתיחת המסחר בארה"ב. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ בטוויטר כי האשם בהתפוררות שיחות הסחר בין ארה"ב וסין הוא נשיא סין שי ג'ינפינג. "אמרתי בפתיחות לנשיא שי ולכל החברים הרבים שלי בסין, שסין תיפגע קשה מאוד אם אתם לא תחתמו על הסכם בגלל שחברות יהיו חייבות לעזוב את סין למדינות אחרות. יהיה יקר מדי לקנות בסין. הייתה לכם עסקה מצויינת, כמעט גמורה, אבל אתה נסוגת!".

13:15

מגמה מעורבת באירופה בשעה זו. דאקס  יורד 0.63%, קאק  מאבד 0.5% מערכו ואילו הפוטסי  מאוזן. סטוקס 600  יורד 0.46%.

מניית  רנו  יורדת 1.2%.

11:20

המסחר באירופה מתנהל בשעה זו בירידות. דאקס  מאבד כ-1%, קאק  נופל ב-0.7% ופוטסי  יורד ב-0.3%. סטוקס 600  יורד ב-0.7%.

מניית חברת טיסנקרופ  הגרמנית, המוכרת לציבור הישראלי מפרשת הצוללות, צונחת הבוקר ב-7% בבורסת פרנקפורט. זאת לאחר שהחברה הודיעה על ביטול המיזוג המתוכנן של חטיבת הפלדה שלה עם ענקית הפלדה ההודית טאטא ועל שינוי מבני שיכלול קיצוץ של 6,000 משרות - כ-4% מכוח האדם של טיסנקרופ.

מניית Metro Bank צונחת ב-5% לאחר שהבנק הבריטי אישר כי בכוונתו לגייס 350 מיליון ליש"ט. 

10:20

המסחר בבורסות אירופה נפתח הבוקר במגמה מעורבת. דאקס  יורד ב-0.1%, קאק  עולה ב-0.1% ופוטסי  מוסיף כ-0.2%. המסחר באסיה ננעל היום בירידות. ניקיי  איבד 0.72%, שנחאי  צנח ב-1.2% והקוספי  ירד ב-1.4%. ASX-200  רשם ירידה של 0.2%.

היואן הסיני נחלש היום ב-0.6% מול הדולר. הבוקר הוא ירד לשער הנמוך ביותר מתחילת 2019.  

09:00

החוזים העתידיים בוול סטריט צונחים בשעה זו בלמעלה מ-1%.

06:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום, יומו הראשון של שבוע המסחר מעבר לים, בירידות. בדרום קוריאה הקוספי נופל כ-0.7%, ה-ASX 200 האוסטרלי יורד גם הוא בכ-0.35%.

מדדי טוקיו  ושנחאי  רושמים ירידות של עד 1%. בורסת הונג קונג סגורה לרגל חג.

בסוף השבוע האחרון הסתיים סבב שיחות של נציגי המעצמות סין וארה"ב, ללא חתימה על הסכם סחר. ממשל טראמפ העלה ביום שישי האחרון מכסים על סחורות סיניות מ-10% ל-25%. 

אמש, צייץ הנשיא טראמפ, כי הסינים ככל הנראה מחכים לבחירות בארה"ב על מנת להשיג עסקה עם מועמד אחר, אך לרוע מזלם של הסינים, טראמפ צפוי להיבחר שוב, לדבריו, ובכהונתו השנייה יהיה להם קשה יותר להשיג עסקה. כך צייץ הנשיא האמריקאי בטוויטר. "אני חושב שסין הרגישה שהם הוכו בצורה כה קשה במשא ומתן האחרון, עד כי הם עשויים להמתין לקראת הבחירות הבאות, 2020, כדי לראות אם יש להם מזל ולהשיג ניצחון באופן דמוקרטי - ובמקרה כזה הם ימשיכו לקרוע את ארה"ב ב-500 מיליארד דולר בשנה....".

השבוע שעבר בשוק המטבעות הדיגיטליים התאפיין במגמה חיובית, עם התחזקות בולטת של המטבע המוביל בשוק, הביטקוין. אחרי רצף עליות שערים בשלושת החודשים החולפים וזינוק של יותר מ-80% מתחילת השנה, טיפס אתמול מחירו, לראשונה מאז 5 בספטמבר 2018, מעל לרמה של 7,300 דולר. בשעה זו נסחר המטבע ברמה של מעט מעל 7,000 דולר.