יפספס את הרווח בקנאביס? ברק רוזן לא קיבל את אישור היק"ר להפוך לבעל עניין בקנביט

היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) של משרד הבריאות הודיעה לקנביט כי "לא מאושרת בקשת החברה לאישור ברק רוזן כבעל עניין בחברה" • לדברי קנביט, "בעקבות פניית החברה ליק"ר, נמסר לחברה כי תתבצע בדיקה נוספת בעניין" • קבוצת רוזן אמורה להשקיע בקנביט 32 מיליון שקל תמורת 52% מהון מניות החברה, מתוכן רוזן יחזיק אישית ב-27%

ברק רוזן / צילום: חן גלילי
ברק רוזן / צילום: חן גלילי

משרד הבריאות לא מאשר לברק רוזן, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן ישראל קנדה, להיות בעל עניין בחברת הקנאביס קנביט - כך עולה מדיווח שפרסמה החברה לפני זמן קצר. מניית קנביט יורדת כ-1.5% בתגובה לדיווח בבורסת ת"א.

על פי הדיווח, היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) של משרד הבריאות הודיעה לקנביט כי "לא מאושרת בקשת החברה לאישור מר ברק רוזן כבעל עניין בחברה". קנביט מוסיפה כי "בעקבות פניית החברה ליק"ר, נמסר לחברה כי תתבצע בדיקה נוספת בעניין". קבוצת המשקיעים בראשות רוזן יכולה להשלים את ההשקעה שהיא מתכננת בחברה, בהיקף של 32 מיליון שקל, גם לפני קבלת האישור, אם רוזן יחזיק באופן אישי בפחות מ-5% ממניות קנביט, ושאר המניות יוחזקו בעבורו על ידי נאמן.

בתוך כך, דיווחה היום קנביט כי קבוצת המשקיעים בראשות רוזן ויתרה על התנאים המתלים להשקעה בחברה (הקשורים להתקדמות הפעילות), וכי הקבוצה מתכוונת להשלים את העסקה בכל מקרה עד לסוף מאי, "בהתאם להוראות הסכם ההשקעה, בין אם רוזן יאושר כבעל עניין בחברה ובין אם לאו".

"רוזן היה קורבן לאירוע בעל גוון פלילי"

על פי פקודת הסמים המסוכנים, כל משקיע המחזיק מעל 5% ממניות חברת קנאביס ישראלית, חייב לקבל אישור לכך מהמשטרה. בעבר סירבה המשטרה לאשר משקיעים מחו"ל, משום שלא ניתן היה לאסוף מספיק מידע מודיעיני לגבי עברם. לכן, עבר בתחילת 2019 תיקון לפקודת הסמים המסוכנים, שגורס כי "רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי יינתן בהמלצת ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה בתוך ארבעה חודשים, ובמקרה שמדובר במשקיע זר בתוך חצי שנה. המלצה למתן רישיון תינתן כאשר אין מניעה להעניק רישיון למבקש מטעמים של שלום הציבור וביטחונו, לרבות בשל עברו הפלילי של מבקש הרישיון או בשל טעמים הנוגעים למהימנותו. במידה ומבקש הרישיון הוא תאגיד, המלצה תינתן, בין היתר, לאחר בחינת בעלי העניין בתאגיד".

שמו של רוזן, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הנדל"ן ישראל קנדה, הנסחרת בשווי של קרוב למיליארד שקל, נקשר בעבר, באופן עקיף, באירוע בעל גוון פלילי: רימון יד שנמצא בחצר ביתו, ושסולק בהמשך על ידי המשטרה ללא פגע. באותה הזדמנות אמר רוזן: "זה הפתיע אותי מאוד, כי החברה שלנו מתנהלת כמו בית מרקחת. מרמת הממשל התאגידי, שותפים, הנהלה, הכל. אין לנו חיכוך עם אף אחד שיכול לעשות משהו כזה". התיק נסגר מחוסר עניין. מטעמו של ברק רוזן נמסר כי "באירוע מציאת הרימון בחצרו, ברק רוזן היה קורבן לאירוע בעל גוון פלילי. לא פחות ולא יותר". 

לפני כמה שנים הטילה ועדת האכיפה המינהלית ברשות ני"ע על רוזן אחריות לפרט מטעה בדיווח מיידי של ישראל קנדה, קנסה אותו ב-250 אלף שקל ואסרה עליו לכהן במשרה ציבורית במשך תשעה חודשים. החלטת הוועדה נגעה למו"מ שהתנהל בקשר לרכישת קרקעות בקרבת מלון מנדרין בצפון תל אביב. בסוף אפריל 2012 הובאה העסקה לאישור דירקטוריון החברה, ועקב פרטים מטעים שנמסרו אודותיה, היא נדחתה על ידיו. בהמשך מימשו רוזן ושותפו לשליטה בישראל קנדה, אסי טוכמאייר, את ההזדמנות, וביצעו את העסקה המוצעת לרכישת הקרקע באמצעות חברה פרטית שבשליטתם.

רוזן אמר בהקשר הזה ל"גלובס" בזמנו: "לא היה פה שום דבר פלילי, חס וחלילה, אלא הפרה מינהלית. רכשנו קרקע באופן פרטי ב-2012 מנכסים ובנין, ואחרי שבסוף הוחלט שזה דבר שהיינו צריכים לבצע דרך החברה הציבורית, שילמנו קנס". היום נמסר מטעם רוזן כי "הטענה היתה לליקויי דיווח ולא להטעיית משקיעים חלילה. מדובר היה בבדיקה מינהלית ובעיצום מינהלי בלבד".

קנביט, שנוסדה ומנוהלת על ידי המנכ"ל ירון רצון והיו"ר עמי ססלר, היא חברת קנאביס חדשה יחסית, שמקימה חוות גידול קנאביס, ולדבריה, נמצאת מרחק כמה חודשים מזריעה וקצירה ראשונים במתקן. בחודשים האחרונים חתמה החברה על הסכם השקעה עם קבוצת משקיעים בהובלת רוזן. בקבוצה שותף גם מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום. לפי ההסכם, קבוצת רוזן אמורה להשקיע 32 מיליון שקל בקנביט, תמורת מניות שיהוו לאחר ההקצאה כ-52% מהון מניות החברה, ומהם רוזן אמור להחזיק באופן אישי כ-27%. ההשקעה תתבצע במחיר של 2.4 שקלים למניה - כלומר, הקבוצה מרווחת על ההשקעה 550% לפי מחיר המניה היום.

לפני כחודש, כפי שדווח ב"גלובס", השלימה קנביט את הגיוס הגדול ביותר של חברת קנאביס מן הציבור בישראל עד כה, בהיקף של 31.4 מיליון שקל. הציבור דווקא מופסד כרגע בחברה, 12%.

רוזן הוביל קבוצת משקיעים גם להשקעה נוספת בתחום הקנאביס, בחברת פנאקסיה הפועלת בתחום עיבוד הקנאביס. בעסקה זו רוזן אינו צפוי להפוך לבעל עניין, ולכן אין צורך לאשרו.