יו"ר הפד מכין את המערכת הפיננסית לאירועי מזג-אוויר חריגים

הפדרל ריזרב ערוך להגיב על הפרעות מזג-אוויר שייגרמו כתוצאה משינויי אקלים, והוא פועל כדי להבטיח את איתנות המערכת הבנקאית מפני גלי הלם לא צפויים שקשורים להתחממות כדור הארץ - כך מסר יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי לקונגרס

ג'רום פאואל, יו"ר הפדל ריזרב / צילום: רויטר, סMary Calvert
ג'רום פאואל, יו"ר הפדל ריזרב / צילום: רויטר, סMary Calvert

הפדרל ריזרב ערוך להגיב על הפרעות מזג-אוויר שייגרמו כתוצאה משינויי אקלים, והוא פועל כדי להבטיח את איתנות המערכת הבנקאית מפני גלי הלם לא צפויים שקשורים להתחממות כדור הארץ, מסר יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי לקונגרס.

"אף שהטיפול בשינויי אקלים הוא תחום אחריות שהקונגרס הפקיד בידי גופים אחרים, הפדרל ריזרב משתמש בסמכויותיו ובכלים שעומדים לרשותו כדי להכין מוסדות פיננסיים לאירועי מזג-אוויר חריגים", כתב פאואל.

"בטווח הקצר, לאירועים הללו יש פוטנציאל לגרום נזק רציני לחייהם של יחידים ומשפחות, להרוס כלכלות מקומיות (כולל מוסדות פיננסיים) ואפילו להשפיע זמנית על הכלכלה הלאומית ועל התעסוקה", כתב פאואל. "לכן, האירועים הללו עלולים להשפיע על תנאים כלכליים, שאנחנו מביאים בחשבון בהערכות התחזית הכלכלית שלנו".

המכתב בא בתגובה למכתב מ-25 בינואר מהסנאטור בריאן שץ, דמוקרט מהוואי, שבו, לפי פאואל, הסנאטור קרא לפד לנהל סיכוני אקלים למערכת הפיננסית, ולהכין את הבנקים שעליהם הוא מפקח למצבי חירום דומים.

הפד משתמש ביעד הריבית קצרת הטווח שלו כדי להשיג יעדי תעסוקה ואינפלציה, אך הוא ממעט לדבר על השפעת הפרעות של שינויי אקלים על המדיניות שלו. מחקרים של כמה שלוחות פד אזוריות הצביעו על שיבושים רציניים שעלולים להופיע בשנים הבאות, אם לא ייעשה מאומה לריסון עליית הטמפרטורות, שהמדענים מאמינים שהיא נובעת מההתנהגות האנושית.

כמה מראשי שלוחות הבנק המרכזי אמרו שהפד יצטרך אולי להתייחס לנושא הזה ביתר רצינות, כפי שעושים כמה בנקים מרכזיים באירופה. אחרים בפד מאמינים ששינויי האקלים אינם עניין שנוגע במיוחד למדיניות מוניטרית. "קשה לי להעלות על הדעת שינוי אקלים שישפיע מהותית על שלוש עד חמש השנים הבאות, ועל האופן שאנחנו תופסים את פוטנציאל הצמיחה בכלכלה האמריקאית", אמר נשיא הפד במיניאפוליס, ניל קשקרי, במארס.

במכתבו, פאואל אומר שהפד מצוי בעיקר בעמדה תגובתית בנוגע לשינויי האקלים. "במסגרת שלנו, אירועי מזג-אוויר קשים מטופלים כגלי הלם למערכת", כתב, והוסיף שאלו אירועים שקשה לחזות.

"קשה לכמת סיכונים פוטנציאליים, בייחוד אם הם מתממשים באופק הרחוק שמעבר לניתוח של הטווח הקצר ולמעקב נוכחי", כתב פאואל. "לכן, אנחנו נשענים על מחקר מתמשך של אקדמאים, על הצוות שלנו ועל מומחים נוספים כדי לשפר את ההבנה ואת המדידה של הסיכונים הללו בטווח הארוך שקשה למדוד כעת".