רב סרן שמועתי מגיע למשבר הפוליטי: מיקי זוהר נגד ליברמן - מי דייק (ומי פחות) בנתונים על חוק הגיוס

"צה"ל בעצמו אומר שמשנת 2020 הוא הולך לצמצם את כמות המגויסים", טען מיקי זוהר כשצידד בעמדת החרדים נגד חוק הגיוס של אביגדור ליברמן • אבל האם הצבא באמת מתכנן להפחית את מספר לובשי המדים? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ח"כ מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ח"כ מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

המאבק בעד ונגד פשרות בחוק הגיוס הוליד טיעון חדש. בראיון לרדיו ללא הפסקה טען ח"כ מיקי זוהר מהליכוד כי ממילא אין טעם בהתעקשות של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על מכסות קשיחות לגיוס חרדים: "הרי אנחנו יודעים שצה"ל בעצמו אומר שמשנת 2020 הוא הולך לצמצם את כמות המגויסים, מתוך הפנמה שאין צורך בכמות כזאת של חיילים. לא במגזר החרדי - במגזר החילוני".

"הרי אנחנו יודעים" - אמר זוהר, כאילו מדובר בתוכנית מוכרת ומפורסמת. אנחנו לא שמענו עליה עד היום, אבל זה לא מוכיח כלום. אין ספק שלצה"ל יש סיבות טובות לייעל את השימוש בחיילים. כמחצית מתקציבו השנתי, שיעמוד השנה על 55 מיליארד שקל לפחות, מוקדש להוצאות על כוח אדם. צה"ל עצמו הודיע לפני כשנה וחצי שבעשור הקרוב צפויה עלייה במספר המגויסים. האם התקבלה החלטה לגייס מתוכם פחות?

שאלנו את דובר צה"ל אם הייתה החלטה כזאת. תשובתו: "צה"ל ימשיך למלא את משימתו בהתאם להחלטת הדרג המדיני". אבל בשום מקור אחר לא מצאנו זכר להחלטה. מה שיש הוא החלטה אחרת, לקיצור משך השירות. כבר בסוף 2015 אישרה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לקצר את שירות הגברים בארבעה חודשים, משלוש שנים ל-32 חודשים. באוגוסט 2018 אושר לגלח מהשירות עוד חודשיים, החל ב-2020. לפי פרסומים, השינוי האחרון נעשה לפי התוכנית הרב-שנתית שאימץ צה"ל ב-2015, "תר"ש גדעון".

במאמר שפרסם ב-2017 אלכס פישמן, הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות", הוא מציין כי האפשרות לצמצם את מספר המגויסים נשקלה כמה פעמים בעבר, אבל רק כמרכיב בהפיכת צה"ל לצבא מקצועי - מודל שלא אומץ מעולם. ואכן, בדוח על תקציב הביטחון שהגישה ב-2015 הוועדה בראשות האלוף במיל’ יוחנן לוקר, מודגש כי הוועדה "רואה בשירות החובה של כלל האוכלוסייה בצה"ל ערך מרכזי בחברה הישראלית, וסבורה כי ראוי לשמר את מודל ‘צבא העם’". הדוח המליץ, מנגד, לצמצם את מספר משרתי הקבע ולהמשיך במגמת קיצור השירות. הממשלה לא אימצה לבסוף את ההמלצות.

פרופ’ עמיחי כהן, חוקר בתוכנית לביטחון לאומי ודמוקרטיה במכון הישראלי לדמוקרטיה, פרסם לפני כחצי שנה מאמר הקורא להעלות את מודל הגיוס הכללי לדיון ציבורי. כהן אמר למשרוקית כי בירר עם גורמים רשמיים אם קיימת תוכנית לצמצום מספר המגויסים לצה"ל, ונענה שאין תוכנית כזאת.
מטעמו של זוהר לא נמסרה תגובה.

בשורה התחתונה: דבריו של זוהר לא נכונים. צה"ל לא הודיע שיפחית בקרוב את מספר מגויסי החובה בשנת 2020. לאור הגידול הצפוי במספר המגויסים לצה"ל, הוחלט לקצר בחודשיים את שירות הגברים החל בשנה זו.