גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמל זורם: האאוטלנדר של מיצובישי מגיע עם פלאג-אין

מיצובישי קוטפת את פירות ההימור שלה על טכנולוגיית פלאג-אין ומציגה דגם עם מערכת בוגרת, חלקה וחסכונית, שמקדימה את השוק בכמה שנים ● העיצוב הקופסתי של האאוטלנדר אומנם חושף את גילו המתקדם, אבל התמחור והתמורה אטרקטיביים

כשהקונצרן הצרפתי רנו-ניסאן רכש את מניות השליטה במיצובישי מוטורס היפנית תמורת כ-2.2 מיליארד דולר באוקטובר 2016 תהו רבים האם קרלוס גוהן - הבוס של הקבוצה ויוזם העסקה - איבד את הבלמים. מיצובישי מוטורס אומנם נהנתה מהגב של קבוצת הסחר הגדולה ביפן, אבל היא הסתבכה שוב ושוב בשערוריות רגולציה, איבדה את אמון הקהל המקומי, לקתה בהיצע דגמים מוגבל ומיושן ולא השכילה לפתח שווקי ייצוא אסטרטגיים.

אבל מסייה גוהן ידע כנראה מה הוא עושה. מיצובישי תמיד הייתה "פריקית" של טכנולוגיות עתידניות ואחד ההימורים שלה בתחילת העשור היה פיתוח טכנולוגיית הנעה היברידית-נטענת (פלאג-אין), שבאותה עת נחשבה אקזוטית. כיום זו טכנולוגיה הכרחית להישרדות בתעשיית הרכב, שהנגישות אליה מוגבלת לקומץ יצרניות שנאלצות לשלם תמלוגים גבוהים למחזיקי הפטנטים או להשקיע הון במו"פ עצמאי.

כך קיבלה רנו-ניסאן קיבלה עם העסקה "נדוניה" של נגישות לפלטפורמת פלאג-אין מורכבת, בוגרת ונטולת באגים - לא עניין של מה בכך - שתשמש החל מ-2022 כבסיס לסדרה מקיפה מאוד של דגמים היברידיים של כל קבוצת רנו-ניסאן ותסגור לה פיגור תחרותי.

עד אז מוטל התפקיד של הדגמת הטכנולוגיה הזו על האאוטלנדר PHEV, שעבר שדרוג טכנולוגי מקיף לקראת שנת המודל 2019. חיצונית, זהו האאוטלנדר הוותיק והמוכר היטב, שעשרות אלפי יחידות שלו כבר נעות על כבישי ישראל. למרות הגיל המתקדם והעיצוב הבסיסי הקופסתי, הוא עדיין מצליח להיראות כמו סמל סטטוס של מעמד הביניים המדושן בזכות ממדים מכובדים ושלל מתיחות פנים, שהעניקו לו שלל עיטורי כרום, גריל שחור מבריק, פנסי LED מתוחכמים בחזית, פגושים זורמים, חישוקים נאים ואפילו ספוילר גג גדול וספורטיבי.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

80% סוללה בתוך 25 דקות

סף הכניסה/יציאה גבוה מהמקובל כיום בפלח, אבל עדיין נוח. הרצפה הגבוהה מציבה את הנהג והנוסעים בעמדה גבוהה ובטוחה. המושבים הקדמיים החדשים נוחים לנסיעות ארוכות והתא מספק מרחב מחיה שימושי לארבעה-חמישה נוסעים מבוגרים, כולל מרחב ראש טוב מהממוצע. המושב השלישי מאחור הוקרב לטובת הסוללה, אבל עדיין מציע נפח מכובד, רק כ-14 ליטר פחות מנפח המטען של האאוטלנדר בנזין הרגיל בגרסת ה-5 מושבים. בנוסף, מרחב שמשות נדיב מעניק ראות טובה לכל הכיוונים, ואילו שדרוג משמעותי של בידוד הרעשים וחומרי הדיפון, כולל ריפוד עור חדש ונאה בגרסה המהודרת, מקנה לתא אווירת פרמיום שמאפיינת כלים יקרים יותר.

מערך הפיקוד חושף את גילו המתקדם של האאוטלנדר. לוח מחוונים אנלוגי שבמרכזו צג דיגיטלי קטן מספק מידע חזותי מוגבל על העברת הכוח ועל הפונקציות המתוחכמות של הרכב. הצג הזה אפילו דרש מאיתנו שימוש במשקפי קריאה. גם הנדסת האנוש עדיין לא מיישרת קו עם העידן הדיגיטלי ומציפה את סביבת הנהג במתגים שונים ומשונים. מוט ההילוכים - למעשה מתג תפעול גדול במיוחד - נראה ומרגיש כמו ג'ויסטיק של מכונות משחק לבני נעורים יפנים, אבל מערכת המולטימדיה המקומית של היבואנית כלמוביל מפצה על כך עם תפעול זריז, ברור ונוח.

מערכת ההנעה של האאוטלנדר PHEV המקורי, שמבוססת על מנוע בנזין, שני מנועים חשמליים, שמספקים הנעה כפולה-חשמלית ומערכת ניהול עם כוח עיבוד רציני, הקדימה את זמנה. הדור החדש והמשודרג שלה מבוסס על הניסיון שהספיקה מיצובישי לצבור בשוק, והתוצאה מרשימה בהחלט.

מנוע הבנזין בנפח 2 ליטר בדגם היוצא הוחלף במנוע 2.4 ליטר נקי וחסכוני יותר. בנוסף לנפח שהוגדל, המנוע החשמלי האחורי החדש מספק כעת 10% יותר כוח. כך גם הגנרטור, שטוען את הסוללה תוך כדי נסיעה. קיבולת הסוללה הוגדלה ב-15% לטובת טווח ההנעה החשמלי שעומד כעת על כ-44 קילומטרים לליטר, על פי תקן WLTP המחמיר. עם זאת, צריכת הדלק המשוקללת פחתה לכ-40 קילומטר לליטר.

יתרון נוסף לדגם החדש הוא תמיכה מובנית בטעינה מהירה שמאפשרת לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך 25 דקות בלבד. טעינה מלאה מרשת החשמל הביתית אורכת כ-4 שעות. יש גם מצב "ספורט" חדש, שרותם את מלוא כוח המנועים והסוללה לטובת תאוצה, על חשבון צריכת הדלק, ומערכת הנעה כפולה שמותאמת למצבי אחיזה נמוכים.

הטבת המס עושה את שלה

הצד המרשים ביותר של ה-PHEV הוא דווקא היכולת להזרים את הכוח בין כל המערכות המחוכמות הללו בצורה שקופה למשתמש מהשורה, כזה שלא מעוניין להפעיל את המוח או את הסקרנות בנהיגה. ההנעה החשמלית היא מצב ברירת המחדל של הרכב, והיא מאפשרת להחליק בעיר ועל הכביש המהיר בשקט מרשים, ואפילו להאיץ למהירויות מכובדות בלי להכניס את מנוע הבנזין לפעולה.

המנוע הראשי נכנס בצורה חלקה ולא רועשת מדי, והתגובה לפקודות רגל ימין נמרצת ולינארית היא תאוצה של 10.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש. לא מרשים כמו בגרסאות הפלאג-אין של הגרמניות. אין מחסור במומנט לצליחת עליות ארוכות בקצב ראוי עם חמישה נוסעים ומטען.

בנהיגה מתונה בתנאים ישראליים טיפוסיים, השגנו טווח חשמלי של כ-30 קילומטר לליטר, אבל יש להניח כי מי שיכביד את רגלו על הדוושה יקצר את הטווח החשמלי במחצית. מנגד, מצב טעינה-עצמית די אגרסיבי מאפשר להחזיר לסוללה חלק נכבד מהטעינה תוך כדי נסיעה, גם אם לא פוגשים בעמדת טעינה. כך או כך, מי שיטען את הרכב "על פי הספר", וינוע במסלולים שגרתיים של כמה עשרות קילומטרים - מהעבודה ובחזרה למשל - יגלה שהוצאות הדלק שלו שואפות לאפס. לא רע עבור ג'יפ מגודל ואופנתי.

התנהגות הכביש מרגישה מעט יותר הדוקה מזו של הדגם היוצא, והמצב הספורטיבי מחדד את ההיגוי שמרגיש מעורפל בדרך כלל. גם אחיזת הכביש טובה, אבל נטיית גוף די בולטת בפניות מפחיתה את המוטיבציה לנהיגה אגרסיבית על כבישים מפותלים. נוחות הנסיעה טובה משמעותית לעומת הדגם היוצא והמתלים הרכים מותאמים היטב למצב האספלט העירוני של ישראל.

הטבת מס נאה מעלה את דגם הבסיס של האאוטלנדר PHEV על כבישי ישראל ב-190 אלף שקל עם חבילת אבזור סבירה. הדגם המפואר - שכולל ריפודי עור, גג שמש חשמלי, מושבים חשמליים וכו' - מציב את הרף על כ-210 אלף וכולל גם אחריות של 8 שנים על הסוללה שאמורה להפחית את "חרדת ההיברידיות".

בשורה התחתונה, האריזה אומנם כבר מתחילה להתיישן, אבל הטכנולוגיה עתידנית. בהתחשב בהפחתה בהוצאות הדלק והטבת שווי השימוש, הכלי הזה מספק כרטיס כניסה נגיש, מוכח ואטרקטיבי לפלח הפלאג-אין, שבעתיד הקרוב עתיד להיות דומיננטי בשוק. נקווה רק שבעלת הבית הצרפתית תדע לשמור על הנכס. 

חלק מהמתחרות

סיטרואן C5 אייר-קרוס פלאג אין

ה- SUV החדש של סיטרואן יגיע אלינו בתחילת 2020 עם מערכת היברידית נטענת, שמשלבת מנוע טורבו בנזין בהספק 180 כ"ס, מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 225 כ"ס. הוא יציע טווח חשמלי של עד 50 קילומטר, שלל אפשרויות להתאמה אישית ותא נוסעים עמוס בטכנולוגיות מתקדמות וצגים דיגיטליים

וולבו XC40 פלאג-אין

וולבו מתכננת להשיק את ה- SUV הקומפקטי שלה בתוך מספר חודשים בשתי גרסאות פלאג-אין שונות: T4 ו- T5, כשהגרסה הבסיסית תציע ככל הנראה כ-190 כ"ס. הגרסה הבכירה תצויד בשילוב חזק וספורטיבי יותר של המערכת. שתי הגרסאות אמורות לספק כ-50 קילומטרים בין טעינות וצריכת דלק נמוכה

סובארו קרוסטרק הייבריד

ה-XV "קרוסטרק" שמשווקת בארצות הברית, ותגיע אולי גם לכאן, מוצעת גם בגרסת פלאג-אין שכוללת מנוע "בוקסר" בנזין, שני מנועים חשמליים וסוללה שנטענת גם מרשת החשמל. היא משיגה טווח של עד כ-40 קילומטרים על חשמל, רושמת צריכת דלק של כמעט 40 קילומטר לליטר ומציעה הנעה כפולה ויכולת שטח

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה