בצורת בתל אביב: למרות העליות באג"ח, ירידה של 30% בהיקף הגיוסים מתחילת 2019

רק 3.1 מיליארד שקל גויסו בהנפקות אג"ח בבורסת ת"א בחודש מאי - ירידה של 40% לעומת הנפקות החוב בחודש המקביל ב-2018 • בחברת מידרוג מעריכים כי חברות העדיפו לדחות הנפקות עד לאחר עונת הדוחות הרבעוניים

למרות הריבית הנמוכה והעליות בשוק האג"ח הממשלתיות והקונצרניות מתחילת השנה (עלייה של כ-5% נרשמה במדד תל בונד 60), גיוסי האג"ח בשוק הקונצרני רשמו ירידה חדה בחודש שעבר.

בסך הכל גויסו במאי כ-3.1 מיליארד שקל - ירידה של כ-40% לעומת חודש מאי אשתקד - כך על פי סיכום שערכו כלכלני חברת מידרוג. גם מתחילת השנה ניכרת האטה משמעותית בשוק הגיוסים. חודש מאי מסכם חמישה חודשים שחונים יחסית בשוק הנפקות האג"ח, כשבהם גויסו כ-24 מיליארד שקל, ירידה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לצד הגורמים החיוביים הממשיכים לספק רוח גבית לשוק החוב, יש גם גורמים המעיבים על שוק זה, כמו העובדה שעשרות סדרות של חברות, חלק ניכר מהן חברות נדל"ן אמריקאיות, עדיין נסחרות בתשואה דו-ספרתית שאינה מאפשרת להן לשוב ולהנפיק אג"ח, למרות ההתאוששות בשוק בחודשים האחרונים. במידרוג מוסיפים כי להערכתם חלק מהחברות ששקלו לגייס באמצעות הנפקת אג"ח, העדיפו לדחות הנפקות עד לאחר עונת פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון (שהסתיימה ב-31 במאי).

בחברת הדירוג מציינים כי בנטרול גיוס החוב הענק של חברת נמלי ישראל במאי 2018, במסגרתו גייסה החברה כ-2.5 מיליארד שקל, היקף ההנפקות בחודש שעבר היה גבוה בכ-15% לעומת החודש המקביל אשתקד. מספר החברות המנפיקות הסתכם ב-14, לעומת 10 במאי 2018.

מנכ"ל מידרוג, ערן היימר, ציין היום כי "הנזילות הגבוהה בשווקים תורמת לנגישות לשוק החוב, בכל ערוציו, עם תחרות גוברת מצד המערכת הבנקאית שמוסיפה להרחיב את היצע האשראי למגזר העסקי. לצד זאת, השילוב של חוסר יציבות בכלכלה העולמית, חוסר היציבות הפוליטי בישראל והחשש מהגדלת הגירעון בתקציב המדינה, מהווה גורמים שליליים המעיבים על שוקי ההון ומעלים את סיכוני הנזילות".

ההנפקות הקונצרניות הבולטות במאי 2019
 ההנפקות הקונצרניות הבולטות במאי 2019

חברות הנדל"ן הובילו בגדול את ההנפקות בחודש שעבר עם גיוסים בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל, בדומה לחודש מאי 2018. מנגד, הסקטור העסקי מחוץ לתחום הנדל"ן גייס רק 443 מיליון שקל. גם בסקטור הפיננסי לא נצפתה פעילות משמעותית החודש בתחום גיוסי החוב, עם הנפקה בודדת שבוצעה על ידי הפניקס בהיקף של כ-300 מיליון שקל. להערכת מידרוג, ההאטה בגיוסים בשוק הון של חברות עסקיות נובעת בין השאר מהרחבת האשראי למגזר העסקי בידי המערכת הבנקאית.

צניחה בגיוסי הנדל"ן השנה

מתחילת השנה גייס סקטור הנדל"ן כ-11 מיליארד שקל, ירידה של 45% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הסקטור העסקי שמחוץ לנדל"ן גייס כ-4.2 מיליארד שקל, ירידה של 57%, ומנגד סקטור הפיננסים (בנקים וחברות ביטוח) הנפיק כ-8.9 מיליארד שקל, יותר מכפול לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בנוגע לאיכות הגיוסים מציינים במידרוג כי "בעוד שבחודשים הקודמים היינו עדים למגמת ירידה מתונה בדומיננטיות של הנפקות בדירוגים גבוהים מסך ההנפקות החודשיות, חודש מאי נראה חריג עם נוכחות חזקה של מנפיקים לא מדורגים, אשר בניכוי מוסדות פיננסיים היוו כ-41% מההנפקות, לעומת כ-18% בדירוגים גבוהים של Aa3 -Aaa, וכ-37% בדירוגים A3 -A1. אין לכך תקדים עד כה בשנת 2019, היות שבכל אחד מהחודשים ינואר עד אפריל חלקן של ההנפקות הלא מדורגות נע בין 1% לבין 15%, וכ-8% על פני התקופה ינואר-אפריל כולה, שיעור דומה לזה של ינואר-אפריל 2018".

היקף רבעוני של הנפקות אגח קונצרניות
 היקף רבעוני של הנפקות אגח קונצרניות

מתחילת השנה הנפקות לא מדורגות היוו כ-9% מסך ההנפקות ורבע מהמנפיקים (כ-16 מנפיקים לא מדורגים מתוך כ-64 מנפיקים בסך הכל). זאת לעומת כ-6% מההנפקות ו-27% מהמנפיקים בתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה הנפקות לא מדורגות היוו כ-2 מיליארד שקל מסך הגיוסים, גבוה ב-11% מהתקופה המקבילה אשתקד.