הורדת דירוג חדה גררה את אג"ח מדלי קפיטל לצלילה; התשואה עלתה לרמת "זבל" של כ-20%

S&P מעלות התריעה מאפשרות של הסדר חוב, והאג"ח משקפות תשואת "זבל" • החברה זימנה "אסיפת התייעצות" של מחזיקי האג"ח ל"דיון בנוגע לנקיטת פעולות והליכים" ועדכון על מצב העסקים

ניהול השקעות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
ניהול השקעות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הורדת הדירוג לאג"ח חברת מדלי א  (MCC), עליה עדכנה חברת S&P מעלות בימים האחרונים ובה התריעה לגבי אפשרות להסדר חוב, גוררת את אג"ח החברה לצלילה של כ-10% בשני ימי המסחר האחרונים. ירידות אלה מובילות את התשואה עליה לרמת "זבל" של כ-20%.

עם הירידות הנוכחיות משלימה אג"ח מדלי (א') צניחה של כ-16% תוך חודשיים, המצטברת ליותר מ-20% מאז הונפקו בתחילת 2018.

חששות המשקיעים מעתיד החוב והאפשרות של הסדר חוב באים לידי ביטוי לא רק בתשואת האג"ח העולה.

בהמשך להורדת הדירוג, לקראת סוף השבוע עדכנה מדלי על "אסיפת התייעצות" של בעלי האג"ח המתוכננת מחר (ב'), ואשר בה, יקיימו המחזיקים "דיון בנוגע לנקיטת פעולות והליכים" וכן יקבלו עדכון מנציגיה של מדלי על מצב העסקים.

במעלות החליטו על הורדת דירוג חדה, בשלוש דרגות, למנפיק ולסדרה הנסחרת של מדלי, מ-A מינוס ל-BBB מינוס על רקע העובדה כי החברה הנסחרת "מתקרבת למצב של הפרת התניה פיננסית על סך הנכסים נטו (-NAV Net Asset Value)", וכן בשל חוסר הוודאות בנוגע למיזוגה של מדלי עם חברת סיירה.

כחלק מהעדכון של מעלות, האג"ח של מדלי הוכנסו לרשימת מעקב (Credit Watch) עם השלכות שליליות, כך שאם לא יחול שיפור במצב החברה, דירוג החוב שלה ימשיך לצלול.

מאז הנפיקה מדלי בתל-אביב אג"ח בהיקף של כ-120 מיליון דולר (כ-410 מיליון שקל) בתחילת 2018, בדירוג A פלוס באופק שלילי, חובה ספג כמה הורדות דירוג מהירות יחסית.

הורדת הדירוג הראשונה הגיעה במאי 2018, ל-A באופק יציב, שתוך שבועות ספורים עודכן לאופק שלילי. בהמשך אותה שנה ירד הדירוג ל-A מינוס (באופק יציב), וכעת כאמור, הגיע העדכון השלילי הרביעי, והחד ביותר.

במעלות מסבירים כי התקרבותה של מדלי להפרת ההתניה הפיננסית "עלולה להביא לפירעון מיידי של איגרות החוב", וזאת במקרה בו "החברה תדווח בשני הרבעונים העוקבים על NAV נמוך מ-275 מיליון דולר" - מה שיוביל "לאירוע של כשל פירעון". מועד פירעונן המקורי של האג"ח נקבע לשנת 2024.

לפי מעלות, ייתכן ומדלי לא תעמוד בתנאי ההתניה כבר במועד דוחותיה לרבעון השני של השנה הנוכחית, וזאת לאחר שבסוף הרבעון הראשון שווי נכסיה נטו ירד ל-278 מיליון דולר.

מדלי קפיטל היא חברה לפיתוח עסקים (BDC), שעוסקת במתן אשראי לחברות בארה"ב ונמצאת בשליטתם של האחים סת' וברוק טאוב. במסגרת פעילותה היא מתכננת להתמזג לתוך חברת סיירה אינקום, במהלך שלפי מדלי יסייע לשפר את היעילות התפעולית ויחזק את המאזן ופורטפוליו הנכסים. במדלי ציינו עוד בנוגע לעסקה מול סיירה, כי הגוף הממוזג צפוי להיות השני בגודלו מבחינת היקף נכסים בתחום החברות לפיתוח עסקים (BDC) המנוהלות באופן עצמאי, שינהל נכסים בהיקף של מעל 5 מיליארד דולר (נכון לאוגוסט 2018).

למרות שבמדלי מתכננים לכנס, לפני סוף חודש ספטמבר, אסיפה שמטרתה לאשר את המיזוג בינה לבין סיירה, מה שלפי מעלות "יאפשר את השלמת המיזוג לפני שתיתכן הפרת ההתניה הפיננסית", בחברת הדירוג סבורים כי "ההתפתחויות האחרונות בחברה יצרו אי ודאויות שונות שעלולות לעכב עוד את ביצוע המיזוג".

לפי מעלות, "התוצאות האחרונות בהצבעה על מינויים מחדש של שני דירקטורים בחברה מעידות על כך שבעלי המניות מערערים על הנהגת החברה ועל הכיוון האסטרטגי אליו היא פונה".

בצד החיובי, במעלות מציינים כי "אנו עשויים להוציא את הדירוגים מרשימת המעקב אם נסבור כי מדלי נמצאת במסלול ברור ומוגדר להשלמת המיזוג לפני שתגיע לאירוע שעשוי להוביל לפירעון מיידי של האג"ח".

במקביל לגיוס האג"ח, מדלי רשמה למסחר בבורסה המקומית גם את מניותיה בתחילת שנת 2018, אולם מאז ועד היום נרשמו בה מחזורים רק בכ-60 ימי מסחר, וגם הם דלילים, והגיעו בשיא לכ-200 אלף שקל ביום אחד. בסך הכול תוך כשנה וחצי איבדה מנייתה של מדלי כ-30% מערכה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-600 מיליון שקל.