כץ וארדן יצביעו מחר נגד הקיצוץ הרוחבי בתקציבי משרדי הממשלה

מחר תעלה להצבעה בישיבת הממשלת הצעת משרד האוצר לביצוע קיצוץ רוחבי מיידי בתקציבי כלל המשרדים בהיקף של 1.15 מיליארד שקל • ארדן: "משמעות הקיצוץ היא פגיעה קשה בכל תכניות ההתעצמות של המשרד ובראשן האכיפה במגזר הערבי"

גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

שר הרווחה חיים כץ והשר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיעו הערב (א') כי לא יתמכו מחר בישיבת הממשלה בהצעת האוצר לביצוע קיצוץ רוחבי מיידי בתקציבי כלל המשרדים בהיקף כולל של 1.15 מיליארד שקל. לדברי ארדן, הקיצוץ הרוחבי יביא לכך שהמשרד שהוא עומד בראשו יפסיק באופן מיידי דווקא את התוכנית לחיזוק האכיפה בחברה הערבי. יש לציין כי גם סגן שר הבריאות ליצמן הביע בימים האחרונים את התנגדותו לקיצוץ במשרדו.

"לצערי נראה שמישהו במשרד האוצר מחפש לפגוע במכוון במשרד לביטחון פנים ובגופיו", כתב ארדן והוסיף עוד כי "משמעות הקיצוץ היא פגיעה קשה בכל תכניות ההתעצמות של המשרד ובראשן האכיפה במגזר הערבי".

ארדן קובל במכתב שיועד למזכיר הממשלה על כך שלמרות שמדובר "בקיצוץ רוחבי", משרד הפנים "נושא על כתפיו כ-9% מכלל הקיצוץ וכ-40% מכלל הקיצוץ בכוח אדם".

ארדן מזהיר את הממשלה מהשלכות הקיצוץ: "יידעו כל חברי הממשלה שכאשר ידובר גבוהה גבוהה על חשיבות האכיפה במגזר הערבי, חיזוק ביטחון ירושלים והאכיפה נגד נגד פולשי מקרקעין בדרום ובצפון - שההחלטה הזו תיפגע משמעותית ביכולת של המשטרה לתת מענה לאתגרים אלה".

לבסוף טוען ארדן כי הקיצוץ הנוכחי, שבא אחרי מספר קיצוצים קודמים, יפגע ביכולת המשרד לעמוד בהתחייבויות כלפי הספקים, דבר שיגרור תשלומי קנסות וריביות פיגורים במיליוני שקלים.

במסגרת ההצעה מבקש האוצר להרחיב את הקיצוץ מעבר למשרדי הממשלה לגופים שאין לו סמכות חוקית לצמצם את פעילותם. כך, בין היתר, מוצע להטיל על שר האוצר לפנות ליושב ראש הכנסת ולמבקר המדינה ולבקש מהם להשתתף בקיצוץ המתוכנן. בנוסף מבקש האוצר לקצץ 18 מיליון שקל בבסיסי התקציב המנהלי של המוסד לביטוח לאומי.

בתוך כך, כץ הודיע כי גם הוא יצביע נגד הקיצוץ מחר בישיבת הממשלה. "ראש אגף התקציבים מוביל פגיעה קשה במשרד הרווחה", תקף כץ הערב. "כנראה שאגף התקציבים חושב שהוא יכול להזיק לכל האוכלוסיות המוחלשות כי הם לא מסוגלים להקים קול צעקה. הקיצוץ במשרד הרווחה הוא בלי שום פרופורציה לכל משרד אחר, הם רוצים להחזיר את המשרד ארבע שנים אחורה. מקצצים לנו הרבה מעבר למה שעושים במשרדים אחרים".

לטענתו, מדובר בנקמה מצד האוצר על כך שהוא מבקש לשמור על עצמאות הביטוח הלאומי. "הם לא מכבדים את ההסכמים שנחתמו מאחר ואני לא נותן להם לפגוע בביטוח הלאומי ולהשתלט על הכספים של המוסד, הם פוגעים בכל האוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל, תוכניות שלמות שנעשו לאורך השנים צפויות להיפגע".