צרות לאלשטיין גם בחזית דסק"ש: מחזיקי האג"ח מכנסים אסיפה דחופה לצורך הגנה על זכויותיהם

בעקבות כישלון הצעת הרכש, יידרשו דסק"ש ונכסים ובניין למצוא דרכים חלופיות להתמודדות עם דרישות חוק הריכוזיות לקיפול שכבה בפירמידה עד אמצע דצמבר • באסיפה שתתכנס מחר יידרש אלשטיין לשכנע את המחזיקים כי מצבה של דסק"ש ממשיך להיות יציב, למרות הטלטלות

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

נאמני איגרות החוב של חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) החליטו אמש על זימון אסיפת מחזיקים דחופה ומשותפת לשתי הסדרות הארוכות של החברה (ו' ו-י'). באסיפה, שנקבעה כבר למחר, ישמעו המחזיקים מהנהלת החברה בראשותו של בעל השליטה אדוארדו אלשטיין דיווח על מצבה ועסקיה, ולאחר מכן יקיימו התייעצות לשם הגנה על זכויותיהם.

אתמול דיווחה דסק"ש כי נכשל ניסיונה לרכוש את החזקות הציבור בחברה הבת, נכסים ובניין. דסק"ש  הציעה 766 מיליון שקל עבור 31.17% ממניות נכסים ובניין שמוחזקות בידי גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים, אולם הצעת הרכש שלה לא זכתה לסף הקיבול המינימלי הדרוש לצורך רכישת מלוא המניות.

הסיבה לכישלון נעוצה בהחלטת בית ההשקעות פסגות שלא לקבל את הצעת הרכש, וזאת למרות הפרמיה שגולמה בה. פסגות מחזיק ב-6.92% ממניות נכסים ובניין  ובשל כך יכול היה למנוע לבדו את הצלחת הצעת הרכש, שמחייבת כי הגוף הרוכש יחזיק לפחות 95% ממניות החברה הנרכשת (וכך יוכל לכפות את רכישת יתר המניות גם מידי המתנגדים).

לדברי דסק"ש, נענו להצעה בעלי מניות של נכסים ובניין המחזיקים יחדיו ב- 22.65% מהחברה. מדובר בשיעור היענות גבוה של 72% מבעלי מניות המיעוט, אולם לא מספיק גבוה כדי לרכוש את מלוא הבעלות על נכסים ובניין ולמחוק אותה מהבורסה.

באי.די.בי זיהו את ההתנגדות של אנשי פסגות עוד בטרם פקעה הצעת הרכש, ועקב כך ביקר אלשטיין בפסגות בימים האחרונים וניסה לשכנע את מנהלי ההשקעות שם ביתרונות המהלך - כאמור ללא הצלחה.

בעקבות כישלון הצעת הנרכש, יידרשו דסק"ש ונכסים ובניין למצוא דרכים חלופיות להתמודדות עם דרישות חוק הריכוזיות לקיפול שכבה בפירמידה, וזאת בזמן הקצר שנותר עד מחצית חודש דצמבר. נכסים ובניין ציינה בדוחותיה כי היא בוחנת כמה אפשרויות, ובהן רכישת חלק המיעוט בחברה הבת גב-ים או מיזוג עמה, מכירה של מניות גב-ים לדסק"ש או לחברה אחרת בשליטתו של אלשטיין, וכן מכירה חלקית של מניות גב-ים לציבור, שתאפשר להגדיר את גב-ים כחברה ללא בעל שליטה.

לעניין החזקתה של נכסים ובניין בחברה הבת ישפרו, נכתב כי נבחנות חלופות שונות לפירעון מוקדם של החוב הסחיר של ישפרו, ואילו בנוגע להחזקתה של נכסים ובניין בחברת מהדרין, נכתב כי נבחנות חלופות שונות. בין השאר נבחנה האפשרות לרכישת מלוא הבעלות על מהדרין מידי השותפה בשליטה, חברת הפניקס, ומידי הציבור, וכן מכירה משותפת של מניות השליטה במהדרין.

באסיפה שתתכנס מחר יידרש אלשטיין לשכנע את המחזיקים כי מצבה של דסק"ש ממשיך להיות יציב, למרות הטלטלות האחרונות שנרשמו בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש, ובראשן עזיבת המנכ"ל שולם לפידות וסמנכ"ל הכספים גיל קוטלר. עם זאת, ברור לכל כי בשונה ממצבה הקשה מאוד של החברה האחות, אי.די.בי (העומדת על פי הערכה רווחת בפני הסדר חוב) הרי שמצבה העסקי של דסק"ש טוב בהרבה.

נכון לסוף מרץ הציגה דסק"ש הון עצמי של 1.87 מיליארד שקל ושווי נכסי נקי (NAV) של 1.2 מיליארד שקל. רמת המינוף של דסק"ש גבוהה במקצת ועמדה באותו מועד על שיעור של 69%, אולם עדיין לא מדובר על רמה המסכנת את החברה.

לדסק"ש חוב פיננסי נטו של 2.64 מיליארד שקל ואיגרות החוב הארוכות שלה מסדרה י' נסחרות כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 9.5% כאשר הן זוכות לדירוג BBB פלוס מ-S&P מעלות. מניית דסק"ש משקפת כיום לחברה שווי של 850 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-25% מערכה מתחילת יוני, בעקבות הגשת הצעת הרכש ופרישת הבכירים.

מניית נכסים ובניין נסחרה היום בירידה של כ-3% והשלימה נפילה של 12% מתחילת השבוע, על רקע התנגדות פסגות להצעת הרכש וההערכות בשוק בנוגע לכישלונה הצפוי. איגרות החוב הארוכות של נכסים ובניין, שמדורגות בדירוג A, משקפות כעת תשואה שנתית לפדיון של 4.8%, לאחר שירדו מתחילת יוני ב-3.7%. ב-S&P מעלות הכניסו את אג"ח החברה לרשימת המעקב עם השלכות שליליות, לאור המהלכים האפשריים הכרוכים ביישום חוק הריכוזיות.